Po přepočtu prodlužovacím faktorem pro MFT systém je to objektiv odpovídající rozsahu ohnisek 16-36 mm, tedy od ultraširokého cca 110 stupňů zabírajícího objektivu po střední reportážní širokáč, to vše s vysokou světelností F2.8 – F 4.0. Žádná láce, žádný skřítek co do rozměrů a váhy, určený je k vážnému poučenému fotografování.
Po přepočtu prodlužovacím faktorem pro MFT systém je to objektiv odpovídající rozsahu ohnisek 16-36 mm, tedy od ultraširokého cca 110 stupňů zabírajícího objektivu po střední reportážní širokáč, to vše s vysokou světelností F2.8 – F 4.0. Žádná láce, žádný skřítek co do rozměrů a váhy, určený je k vážnému poučenému fotografování.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18.jpg)
Jaký je a komu je určen
Už je to naznačeno prvními větami. Jde o objektiv určený pro systém Micro Four Thirds (MFT – Olympus a Panasonic), který pokrývá většinově využívaný rozsah u širokoúhlých objektivů. Předvedli ho loni v dubnu jako prestižní, technikou nabušený objektiv – ED a UHR skla a čtyři asférické čočky a Nano vrstvami, které eliminují odlesky na minimum, ne-li rovnou na nulu. Má 15 členů v deseti skupinách, konstrukce je zaměřena na odstranění barevné vady a soudkového zkreslení. Konstrukce též bere ohled na potřeby videografů, zejména na udržení roviny ostrosti při zoomování. Stabilizace zde není, objektiv využívá vnitřní stabilizaci přístroje. Clona má 7 lamel, největší clona je F22. Ostření je vnitřní, ale ani při zoomování objektiv nemění svoji délku – 88 mm, průměr 73 mm, váha 312 (poznámka – odpovídající objektiv Canon 16-35/2.8 váží 790 g a měří 89 x 128 mm, a to je tento objektiv ještě na MFT optiku velký). Objektiv je kovový, utěsněný. Stojí 32 tisíc, je to tedy nákladný profesionální objektiv.
Jak se s ním fotí
Po všech stránkách je to už na první pohled a na první uchopení do ruky seriózní objektiv. Olympus nabízí 9-18/4.0-5.6, mám ho ke svému OM-D E-M5 Mk II. Stojí půlku, ovšem už na první pohled je to jiná třída. Kresebně se Oly drží vedle tohoto Panasonicu velmi dobře, ovšem rozdíly budou hlavě při videu a při zoomování.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_srov.jpg)
Ovládacích prvků na tomto objektivu mnoho není, cloní se z těla aparátu, takže zbývá široký kroužek na zoom, otáčí se absolutně plynule, bez nejmenších zádrhelů. Stejně příjemné a plynulé je ruční ostření, které při 4megovém hledáčku je bezproblémové (zkoušel jsme tento objektiv na Panasoniccu GH5). Optické vlastnosti jsou vynikající.
Vinětace je při nejširším ohnisku a cloně F2.8 patrná – ukázka je při vypnuté korekci vinětaci v aparátu. Korekce se dá zapnout, nicméně žádné štěstí z toho nevyplyne, výsledek je prakticky stejný. Při ohnisku 18 mm je vinětace minimální.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_vinet.jpg)
Stejně zanedbatelná je soudková vada. To je u takto širokoúhlého objektivu sledovaná vlastnost, jelikož se objektivy používají při fotografování architektury a interiéru. Tady opravdu není důvod k neklidu ani při 8 mm:
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_soud1.jpg)
Při 18 mm už vůbec ne, zde není soudek vůbec patrný.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_soud2.jpg)
Vynikající kresba začíná na plné světelnosti, tady kulhá moje metoda srovnávat datový objem (ostřejší fotky mají vždycky větší objem dat než neostré), rozdíly v datovém objemu jsou minimální. Zde je ukázka při 8 mm, je z ní patrno, že ostrá kresba končí na F11 a při F22 už nemá smysl se tím zabývat.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_kres_8m.jpg)
Prakticky totéž platí o opačném konci rozsahu, při 18 mm.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_kres_18m.jpg)
V praxi pak vidíme, že střed má určitý standard, toho je 100% zvětšení.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_kr_stred.jpg)
Výřez z rohu obrázku je pouze o málo méně ostrý.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_kr_kraj.jpg)
Za zmínku samozřejmě stojí i rychlost ostření. Pracoval jsem s ideální kombinací, toto je vlajková loď mezi objektivy Panasonic a tělo GH5 je také to nejlepší, co dnes Panasonic nabízí. Se čtyřmegovým hledáčkem u oka nebylo patrné žádné denervující zpoždění. Pokud jde o světelnost, výrobci se někdy uchylují k triku – deklarují vysokou světelnost, ale pak stačí pohnout zoomovým kroužkem a světelnost skokově klesá. To zde není, tady je přechod od F2.8 k F4.0 proporčně rozdělen na všechny fáze zoomu.
Nanovrstvy se příznivě projevují na snímcích v protisvětle, najmě pak se sluncem v záběru. Takto čistý obraz se málo kdy vidí.
![](/obrdg2018/objektivy/panasonic_8_18/panasonic_8_18_sluncem.jpg)
Objektiv jsem zkoušel i jako reportážní objektiv na Žižkovském masopustu. Věnoval jsem tomu samostatný článek, v ukázkách jsou dva obrázky ze série. Shrnutí Panasonic 8-18/2.8-4.0 je bezpochyby špičková ukázka soudobého optického umu. Stojí něco přes 32 tisíce (únor 2018) a to je hodně. Je to profesionální nářadí a část jeho vlastností jsem ani nevyužil, teď mám na mysli jeho chování při snímání videa, při ostření při zoomu a panoramování. Pokud jde o kresbu, jeho protějškem od Olympusu, tedy Zuiko 9-18/4.0-5.6 si s ním příliš nezadá, stojí půlku a je podstatně menší (když se zaklapne, tak dramaticky menší) a každopádně lehčí. Další variantou jsou i pevná ohniska, ta k systému MFT existují v mnoha variantách a zase – mají přednost v malém rozměru a váze, což jsou vlastnosti, pro než na MFT systém přecházejí i mnozí profesionálové. Čímž kroužím kolem problému, totiž kolem velké váhy a rozměrů tohoto objektivu. Už jsme ho srovnával s plnoformátovým Canonem 16-35, tam pochopitelně není o čem mluvit. Nicméně to pokládám za chabou útěchu, že k fullframe se vyrábí ještě větší mamut – toto je mamut mezi objektivy MFT a to je třeba zařadit do kalkulu. Jeho optické kvality jsou mimo diskusi, tam není na co si stěžovat. Prostě – ty současné kvalitní objektivy jsou rozměrově a váhově náročné a tato koncepce postihla i MFT ekosystém.
Ukázky:
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |
17 |
![]() |
18 |
![]() |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Panasonic 8-18/2.8-4.0?