Panasonic Lumix DMC-FZ8 podporuje i formát RAW, psali jsme o tom v naší recenzi. Součástí softwarové výbavy je i program Silkypix Developer Studio 2.0 japonské Ichikawa Soft Laboratory. V tom sestavení, v jakém je dodáván, podporuje kromě uvedeného přístroje ještě modely Panasonic L1, LX2 a FZ50. Zde je třeba připomenout, že formát RAW je:
Některé konverzní programy jen „mechanicky“ převedou RAW na obrazový formát – pak ale konverze ztrácí smysl, protože takový program dělá fakticky totéž co fotoaparát. Místo dlouhých řečí se podívejme na příklad. V programu máme natažený obrázek, který byl pořízen se špatně nastaveným vyvážením bílé a exponovaný bez kompenzace, takže světlý kámen před nádržkou s vodou má přepálené jasy. Přístroj Panasonic FZ8 vytváří současně JPEG a RAW – nuže, tento JPEG je nepoužitelný, je neopravitelně poškozený hlavně těmi přepálenými jasy. RAW natažený do Silkypix vypadá takto: Tato prohlídka softu nemůže nahradit manuál, takže jen stručně. V základní nabídce máme úpravu expozice (fakticky kompenzaci expozice), dále nastavení bílé (B), doostření, tón, což je prakticky nastavení kontrastu, barva (jakmile ale sáhneme na táhlo saturace, volba automaticky přeskočí na „manual“, omezení šumu a DEV, což je „development, čili „vyvolání“, konverze z RAW do obrazového formátu. Výbornou pomůckou je zvýraznění přepalů, které vidíme na další ukázce. Vysvětlení asi není třeba – v oblasti exp pracujeme posuvníkem tak dlouho, až přepaly zmiz – lze to ostatně kontrolovat i na histogramu. Konvertor má i schopnost dávkově upravovat snímky – jedna z možností spočívá v aplikaci parametrů na snímky zvolené podle náhledů. K těmto dávkovým konverzí bych řekl jen to, že generování obrazu z RAWu má smysl jen u výjimečných snímků, kdy nám jde o maximální kvalitu – zejména v těch případech, kdy jasové rozpětí je tak velké, že není v JPEG zvládnutelné. Pak je dobré „vyvolat“ snímek nadvakrát, jednou „na jasy“ a podruhé „na stíny“ a pak obě varianty sloučit v nějakém editoru podporujícím vrstvy, jako je typicky Photoshop nebo Paint Shop Pro. |
Panasonic Lumix DMC-FZ8 podporuje i formát RAW, psali jsme o tom v naší recenzi. Součástí softwarové výbavy je i program Silkypix Developer Studio 2.0 japonské Ichikawa Soft Laboratory. V tom sestavení, v jakém je dodáván, podporuje kromě uvedeného přístroje ještě modely Panasonic L1, LX2 a FZ50. Zde je třeba připomenout, že formát RAW je:
Některé konverzní programy jen „mechanicky“ převedou RAW na obrazový formát – pak ale konverze ztrácí smysl, protože takový program dělá fakticky totéž co fotoaparát. Místo dlouhých řečí se podívejme na příklad. V programu máme natažený obrázek, který byl pořízen se špatně nastaveným vyvážením bílé a exponovaný bez kompenzace, takže světlý kámen před nádržkou s vodou má přepálené jasy. Přístroj Panasonic FZ8 vytváří současně JPEG a RAW – nuže, tento JPEG je nepoužitelný, je neopravitelně poškozený hlavně těmi přepálenými jasy. RAW natažený do Silkypix vypadá takto: Tato prohlídka softu nemůže nahradit manuál, takže jen stručně. V základní nabídce máme úpravu expozice (fakticky kompenzaci expozice), dále nastavení bílé (B), doostření, tón, což je prakticky nastavení kontrastu, barva (jakmile ale sáhneme na táhlo saturace, volba automaticky přeskočí na „manual“, omezení šumu a DEV, což je „development, čili „vyvolání“, konverze z RAW do obrazového formátu. Výbornou pomůckou je zvýraznění přepalů, které vidíme na další ukázce. Vysvětlení asi není třeba – v oblasti exp pracujeme posuvníkem tak dlouho, až přepaly zmiz – lze to ostatně kontrolovat i na histogramu. Konvertor má i schopnost dávkově upravovat snímky – jedna z možností spočívá v aplikaci parametrů na snímky zvolené podle náhledů. K těmto dávkovým konverzí bych řekl jen to, že generování obrazu z RAWu má smysl jen u výjimečných snímků, kdy nám jde o maximální kvalitu – zejména v těch případech, kdy jasové rozpětí je tak velké, že není v JPEG zvládnutelné. Pak je dobré „vyvolat“ snímek nadvakrát, jednou „na jasy“ a podruhé „na stíny“ a pak obě varianty sloučit v nějakém editoru podporujícím vrstvy, jako je typicky Photoshop nebo Paint Shop Pro. |