Nezařazené

Panasonic 12-60/3.5-5.6 ASPH

Plným jménem se tato letošní novinka nazývá Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS. Písmeno G naznačuje, že náleží do rozsáhlé rodiny objektivů určených pro systém Micro Four Thirds, sdílený především Olympusem a Panasonicem. Tento objektiv je významný i tím, že má šanci se stát kitovým objektivem, tedy objektivem pro základní výbavu bezzrcadlovek řady Panasonic G. Na modelu G7 jsem ho pro vás vyzkoušel.

Plným jménem se tato letošní novinka nazývá Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS. Písmeno G naznačuje, že náleží do rozsáhlé rodiny objektivů určených pro systém Micro Four Thirds, sdílený především Olympusem a Panasonicem. Tento objektiv je významný i tím, že má šanci se stát kitovým objektivem, tedy objektivem pro základní výbavu bezzrcadlovek řady Panasonic G. Na modelu G7 jsem ho pro vás vyzkoušel.

Jaký je
Jde o objektiv konstrukce zoom, tedy s proměnným ohniskem a tudíž i úhlem záběru. Jelikož je určen pro Micro 4/3 systém, je třeba jeho fyzickou ohniskovou vzdálenost vždy násobit dvěma, abychom získali představu p úhlu záběru. Jde tedy o rozsah odpovídající rozsahu 24 až 120 mm kinofilmového přístroje, tudíž od značně širokoúhlého až po velmi slušný teleobjektiv, rozsah je tedy 1:5. Objektiv sestává z 11 členů v 9 skupinách, přičemž 3 jsou asférické a 1 ED. Clona má 7 lamel usilujících o pokud možno kruhový průřez. Objektiv ostří id 20 c m. Jeho autofokus má krokový motor, ostření je vnitřní, tudíž při ostření se nic nehýbe a neotáčí. Objektiv váží 210 g a měří 66 x 71 mm. Nemusím připomínat, že právě malé rozměry a malá váha patří k velkým plus všeho, co patří k systému MFT.


Nechme teď uvažovat starého lakomce. Panasonic nabízí jako základní objektiv 14-42/3.5-5.6 za 6,5 tisíc a jako královskou třídu 12-35/2.8 za 27 tisíc. Ovšem v kitu, tedy v soupravě dostaneme – dejme tomu právě tu G7 se kterou jsem předmětný objektiv testoval – s objektivem 14-42/3.5-5.6 II, přičemž v kitu vyjde objektiv za nějakých patnáct set. Tenhle 14-42 vůbec není špatný, podívejte se na moji recenzi GX80 z letošního května, jsou tam referenční obrázky. Záleží tedy na tom, kolik bude stát zvýhodněná sada Panasonic GNĚCO + 12-60/3.5-5.6. Ten rozsah je samozřejmě zásadně větší, než 14-42. Samotný objektiv stojí 12 tisíc, to je velmi slušná cena. Varianta 12-35/2.8 je ovšem luxusní za 27 tisíc, ale tady nemá smysl se šťourat ve šrajtofli, to je prostě ultrakvalitní sklo a cena je úměrná, rozhodně ne přemrštěná. Kdybych tedy měl své skrblické úvahy shrnout, tenhle objektiv bych volil v kitu s dejme tomu s GH4 nebo GX8. Pak by to jistě mělo logiku.

Jak se s ním fotí
Objektiv má dva prstence, ten širší, bližší k tělu je na zoomování, vzdálenější na ostření (elektrické). Nemá žádný power zoom, to je dobře, podotknu zachmuřeně… Ale někdo to má rád, jinak by se to nevyrábělo. Z krajnosti do krajnosti se zoomuje o čtvrt otočky, jde to trochu ztuha, ale plynule. Na objektivu nejsou žádné stupnice, žádné přepínání ničeho nikam. I to je příjemné v době, kdy se výrobci předhánějí s počtem funkcí, které pak jen matou a v praxi nejsou k užitku.
Zaměřme se tedy na kvalitu.
Soudková vada je při dosti širokém objektivu zanedbatelná, tedy objektiv rozhodně patří k tomu kvalitnějšímu:


S prodloužením ohniska vada zcela zmizí, zde je vyjeto na 60 mm:


Vinětace je zanedbatelná – a to ještě při zmenšení obrázku je ta vinětace víc vidět. Je v podstatě stejně malá i v dalších clonových stupních.


Při prodloužení ohniska nemá smysl o vinětaci mluvit. Velmi vyrovnaná je i kresba v rozsahu střed – rohy. Toto je střed:


Úbytek kresby v rohu je velmi malý:


Ani aberací není třeba se trápit – žádné fialové kontury zde nejsou.


Kresbu jsem prověřoval na struktuře dřeva – je to plošný, jemně zvrásněný objekt. Nástup je už na plné světelnosti, kresba vrcholí na 8.0 a při 16 vadne až při F22 uvadne – naprosto standardní průběh. Další ohniska vykazují obdobný průběh s tím, že optimální kresba se posouvá k mírně vyšší cloně – při f=60 mm je to F11.


Kresba je ale nejlepší při 12 mm, s prodloužením ohniska se změkčuje a také barevnost se posouvá do teplejších tónů.


Rychlost autofokusu pochopitelně závisí i na použitém těle. Subjektivně mi ten objektiv přišel jako velmi svižný, neměl jsem s ním žádné problémy. Nakonec jsem srovnal tento objektiv s objektivem Olympus 12-50/3.5-5.6, který je koncepčně nejbližší, oba byly ve výsledku prakticky totožné. Poslední srovnání je s monofokálem Olympus Zuiko 12/2.0. To je naprosto špičkový objektiv s pevným ohniskem, nicméně kresebně zoomu od Panasonicu mnoho neutíká.

Shrnutí
Panasonic 12-60/3.5-5.6 ASPH je zamýšlen jako standardní objektiv pro MFT přístroje řady Panasonic G. Cenově je svými 12 tisíci v červnu 2016 posazen velmi rozumně, jeho kvalita je vynikající. Limitem je poněkud nižší světelnost a z ní vyplývající omezení možností separovat motiv od pozadí. Jako výchozí objektiv pro přístroje vyšší kategorie v třídě G je ho možno doporučit. Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Panasonic 12-60/3.5-5.6 ASPH ?