Nezařazené

Olympus M.ZUIKO PRO ED 12-40mm f/2,8

Tímto objektivem zahájil Olympus svoji oznámenou třídu Zuiko PRO. Je určen přístrojům systému MFT neboli Micro Four Thirds a na trh vstoupil jako partner špičkového mirrorlessu OM-D E-M1. Voděodolný, prachotěsný a hlavně, ostrý jak břitva. Mohl jsem ho krátce zkoušet. Jeho rozsah odpovídá rozsahu 24 – 80 kinofilmového přístroje, tedy je to ideální rozsah pro “full frame“, od širokoúhlého po portrétní objektiv. Zobrazovací úhel je od 84 do 30 stupňů, ostří od 20 cm. Má 14 členů v 9 skupinách, přičemž jedna čočka je asférická ED, dvě jsou asférické, jedna je DSA (Dual Super Aspherical), dvě čočky ze skla s nízkým indexem lomu, jedna je HD a dvě HR s cílem minimalizovat optické vady. Takto nabitý kus kovu a skla jsem tu ještě nerecenzoval… V celém rozsahu zoomu má světelnost F2.8. Clona má 7 lamel. Má tichý a velmi rychlý krokový motor autofokusu. Z režimu auto do ručního ostření lze snadno přejít posunutím kroužku, jak to známe z monofokálních objektivů Zuiko. Závit pro filtr má průměr 62 mm. Objektiv měří 69,9 x 84 mm a váží 382 gramů. Není to žádný střízlík, ale i při svých větších rozměrech a váze je lehčí než objektivy pro DSLR. Je kovový, v dodávce je sluneční clona se zaklapávacím uzávěrem bajonetu.


Olympus 12-40/2.8

Jaký je a komu je určen
Olympus vstoupil do přímé konkurence s objektivem Panasonic s obdobnými parametry, 12-35/2.8, zde jsem ho recenzoval. Připomenu, že oba objektivy jsou použitelné na mirrorless přístrojích MFT Olympus i Panasonic. Objektiv Panasonic stojí 33 tisíc, Olympus něco nad 27, to je značný cenový rozdíl. Olympus je o něco delší (74 ku 84 mm) a těžší (Panasonic váží jen 305 g). Má ale větší průměr filtru (Panasonic má 58 mm, což je průměr filtru monofokálů Olympus), to je nikoli nepodstatný faktor pro volbu, protože filtry stojí peníze, čím jsou větší, tím jsou dražší a ideální je mít jeden filtr pro více objektivů. Panasonic je ale stabilizovaný – Oly stabilizaci nepotřebuje, má ji vestavěnou v těle přístroje. Odtud tedy část cenového rozdílu.

Každopádně je řada PRO určená náročným fotografům, kteří chtějí ze svého MFT získat maximum. Zvláště pak model E-M1 si zaslouží to nejlepší a tento objektiv by mu vysloveně slušel. Osobně mám výborné zkušenosti se zoomem 12-50, ale kdybych ho nevlastnil, ke svému OM-D bych si pořídil tento PRO objektiv.

Obsluha
Objektiv má dva prstence opatřené decentními stupnicemi – ten širší je pro zoomování, užší a vzdálenější od těla pro ruční ostřená. I zde je stupnice v metrech, respektive stopách. I z obrázku je vidět, jak náhlý je chod ostření, od nekonečna do metru je to centimetrový pohyb. Zoomování šlo trochu ztuha, ale bylo zcela přesné a pravidelné. Všimneme si jakéhosi hupánku, objektiv se při zoomování pohybuje (ovšem nikoli při ostření, takže použití polarizačního filtru je bez problému), to ale není ojedinělý jev, není to chyba, je to vlastnost. Coby ne-videista dávám přednost zcela mechanickému zoomování před hybridem na 12-50, jakkoli uznávám, že pro videistu může být servo zoom výhoda.

Jak fotí Kresba je to první, co nás bude zajímat. Ta je stabilní od plné světelnosti do clony 8.0, od 11 začne v důsledku ohybu světla o hrany clony klesat, pochopitelně v celém rozsahu zoomu. Na ukázce je kresba z rohu:


Olympus 12-40/2.8

Jde o výřez 100%, snažil jsme se o mírnou přeexpozici, ale ani pak nevznikly žádné neblahé fialové kontury – barevná vada. Právě tak nás nemusí trápit soudková vada, zde při použití 12 mm:


Olympus 12-40/2.8

Zde při použití 40 mm.


Olympus 12-40/2.8

Vinětace je zanedbatelná, zde při plné světelnosti a nejkratším ohnisku:


Olympus 12-40/2.8

Ostření je velmi rychlé – přitom jsem ho zkoušel na momentálně nejjednodušší variantě modelové řady OM-D, totiž E-M10.

Shrnutí
Olympus 12-40mm f/2,8 je určen jako základní objektiv pro přístroje řady PEN a OM-D, eventuálně všechny přístroje řady G Panasonicu. Kryje ekvivalent 24 až 80 mm, tedy od širokoúhlého po portrétní ohnisko. Cenově je posazen do vyšší kategorie, cena odpovídá kvalitě a ve srovnání s jinými produkty není přemrštěná. Konkurovat mu bude podstatně levnější Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3,5-6,3 EZ , ten stojí skoro třetinu a je výtečný, pravda, s menší světelností – avšak má volbu makra a elektrického ovládání zoomu. Každopádně pro formát MFT je z čeho vybírat. Ukázky:

1 až 6 rozsah zoomu, 7 a 8 soudková vada, 12 přesnost zaostření  

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Olympus 12-40 ?