Nezařazené

Olympus M.Zuiko 60mm F2.8 Macro

Nabídka optiky pro mikro čtyřtřetinový formát (Olympus a také Panasonic) je obohacena o objektiv, který poslouží jako makroobjektiv i jako portrétní či reportážní sklo. Skladný, rychlý, světelný… a pekelně ostrý, to jsou jeho hlavní charakteristiky.

Nabídka optiky pro mikro čtyřtřetinový formát (Olympus a také Panasonic) je obohacena o objektiv, který poslouží jako makroobjektiv i jako portrétní či reportážní sklo. Skladný, rychlý, světelný… a pekelně ostrý, to jsou jeho hlavní charakteristiky.

Objektiv má ohnisko 60 mm, což u čtyřtřetinového formátu znamená 120 mm efektivně: má  20stupňový úhel záběru. Rozsah clony je od F 2.8 do F 22. Ostří od 19 cm, respektive přesně od 18,8 cm (měřeno od roviny čipu). Ve specifikacích se uvádí zvětšení 1:1, což je obvykle vnímáno jako „úřední označení“ pro makrofotografii. Ve světě kinofilmu a full frame digitálu to znamená, že objektiv ostří od vzdálenosti, kdy objekt dlouhý 36 mm vyplní delší stranu obrazu. Toto je ale formát 4/3, tedy 17.3 x 13 mm, a skutečně, lze zaznamenat objekt dlouhý 18 mm. Clona má sedm lamel. Závit pro filtr má průměr 46 mm. Objektiv má rozměry š/d 56 x 82 mm a váží 185 g.

Zde nemohu než znovu poznamenat, že právě v malých rozměrech a váze se projevuje jedna ze zásadních výhod mikro čtyřtřetinového formátu. Tenhle lehoučký váleček snadno transportujete v kapse fotovesty.

Jde tedy o „monofokál“, jak říká pevným ohniskům Jan Karbusický. Optická soustava obsahuje čočky třídy ED, HR a E-HR, tedy ze speciálních skel.  Zaostřovací mechanismus autofokusu je optimalizován i pro snímání videa, je dostatečně tichý, aby nerušil záznam zvuku. Ostření je vnitřní, zvenčí se nic neotáčí a nepohybuje. Objektiv je utěsněn proti vlhkosti a prachu. Nemá stabilizaci, celkem logicky, protože je určen především pro model OM-D, který je výkonnou stabilizací vybaven (je ovšem kompatibilní se všemi přístroji systému Micro Four Thirds od Olympusu a Panasonicu). Na objektivu si na první pohled všimneme širokého prstence pro ostření – elektrické, nikoli mechanické, a přepínače rozsahu ostření. To je důležité zařízení. Má „tři plus jednu“ polohu. Podle aktuálního nastavení objektiv ostří od 40 cm do nekonečna – značka je nastavena nejblíže k tělu. To je nastavení pro běžnou fotografii, tedy pro portrét a pro street photography, pro kterou se velmi dobře hodí. V jistém smyslu problematické je druhé nastavení, označené stříbrným pozadím nápisu. Pak objektiv ostří v celém rozsahu, od 19 cm do nekonečna. To je v podstatě ne moc užitečné nastavení: těžko si představit situaci, kdy nevíme, zdali budeme potřebovat ostřit na dvacet centimetrů nebo dvacet metrů. Třetí možnost je ostření od 19 do 40 cm, tedy v pravém slova smyslu makro. A to „plus jedna“ je poloha, kdy objektiv zaostří na maximum, tedy na vzdálenost 19 cm od roviny čipu. Je to užitečné, když hledáme polohu, odkud fotit, že si uvědomíme správnou vzdálenost. Při tomto nastavení  přístroj okamžitě mění rovinu ostrosti po aktivaci autofokusu. Je ovšem možné přejít na ruční ostření (nastavuje se ve fotoaparátu, objektiv nemá přepínání AF / MF) a pak nastavení 1:1 drží, dokud nepohneme prstencem pro manuální ostření.

Jak se s ním fotí
Přirozeně že makristé se budou nejvíc zajímat o schopnosti objektivu v tomto oboru. Netradičně je odkážu na webovou stránku Simple Robin, kde anglicky znalí najdou podrobnou recenzi a každý zde nalezne perfektní autorovy obrázky hmyzu. Mohu reprodukovat, že jakýs takýs problém je s moaré na složených očích hmyzu a že toto moiré je patrně zapříčiněno slabším anti-moiré filtrem přístroje Olympus OM-D.

Objektiv jsem zkoušel v civilnějších podmínkách.  Po nějaké barevné vadě nebylo ani stopy. Soudková vada je nezbadatelná:


Vinětace (tmavnutí v rozích) je i při plné světelnosti F2.8 naprosto zanedbatelná:


Kresba je skutečně ultimativní. Objektiv kreslí vynikajícím způsobem v celém rozsahu clon,  přirozeně že optimum nastává kolem F8.0 a od F11 klesá kresba v důsledku ohybu světelných vln kolem lamel clony (difrakce).


To ovšem má praktické důsledky pro makrofotografii, zde cituji z odkazované recenze. Při maximálním přiblížení 1:1 je už hloubka ostrosti velmi malá a pokud  ji chceme zvýšit clonou, připravíme se o optimum kresby právě onou difrakcí. Proto Robin doporučuje  mírnit se v přiblížení a pohybovat se v rozmezí od 1:2x výše. Autor upozorňuje, že podle jeho zkušenosti je výkon tohoto objektivu lepší než nabízí jakýkoli jiný objektiv jiných výrobců (a Olympusu také, protože srovnává tuto šedesátku s 50 mm makro Zuiko).

Používal jsem tento objektiv v atelieru mé Dílny (je otevřená ještě pro několik zájemců na jaro 2012) jako portrétní objektiv. Velmi rychle ostří i v režimu průběžného ostření (C). Zmínil jsem se o street photography. Jistě je to možné a vhodné, na můj vkus či na mé zvyklosti je trochu… moc dlouhý nebo málo dlouhý. To ohnisko ekv. 120 mm je někde uprostřed, ale to je jistě otázka zvyku a adaptaci na úhel zobrazení.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Olympus M.ZUIKO ED 60mm f/2,8 macro?