Nezařazené

Olympus M.ZUIKO 25mm f/1,8

Do sbírky vysoce světelných objektivů M.Zuiko s pevným ohniskem přišla pětadvacítka na jedna osm, v přepočtu padesátka. To býval základní objektiv kinofilmových fotoaparátů s úhlem záběru (na kinofilmu) zhruba 45 stupňů. Dlouho jsem se těmhle padesátkám vyhýbal, ale v poslední době jim přicházím na chuť. Je to takové klidné fotografování…

Do sbírky vysoce světelných objektivů M.Zuiko s pevným ohniskem přišla pětadvacítka na jedna osm, v přepočtu padesátka. To býval základní objektiv kinofilmových fotoaparátů s úhlem záběru (na kinofilmu) zhruba 45 stupňů. Dlouho jsem se těmhle padesátkám vyhýbal, ale v poslední době jim přicházím na chuť. Je to takové klidné fotografování…

Měl jsem tento objektiv jen krátce v ruce na ochutnání a jako takový berte i tento článek. Objektiv je určen pro přístroje třídy Micro Four Thirds, tedy PEN a OM-D řady Olympusu a G řady Panasonicu. Má 9 členů v sedmi skupinách, dva jsou asférické, clona je sedmilamelová. Ostří od 24 cm. To není moc, za dva tisíce lze přikoupit předsádku MCON-PO2, která se hodí kromě pevných ohnisek i pro základní objektivy 14-42 mm. Průměr závitu pro filtr je 46 mm, rozměry 56 x 40 mm a váha 136 g. Právě ty malé rozměry zejména optiky jsou velká přednost systému MFT. Autofokus je v třídě Movie & Stills Compatible (MSC) . Objektiv je skutečně velmi tichý a jeho ostrost je podle očekávání vysoká – zde je výřez na 100% z rohu.


Žádné nežádoucí vady jsem nepozoroval a objektiv spolupracoval s přístrojem OM-D E-M10 naprosto bezproblémově. Oly teď nabízí ucelenou řadu pevných ohnisek podobně řešených, 12 mm, 17 mm, 25 mm, 45 mm a 75 mm. V porovnání s perfektním výkonem těchto skel mi ceny připadají rozumné, tato pětadvacítka stojí 11 tisíc (březen 2014). Je určena ke klidnému focení, tedy – žádné čarování s prostorem, žádné borcení perspektivy, je to, abych tak řekl, objektivní objektiv… Velmi dobře vyloupne motiv z pozadí právě díky své vysoké světelnosti.

Používání pevných ohnisek
V dnešní době je může někdo pokládat za krok zpátky. Podle mého názoru záleží na tom, zdali je nebo není třeba reagovat na situaci. Živá fotografie reportážního typu asi spíš vyžaduje zoom, kdežto pro koncipovanou, dopředu vymyšlenou fotografii přináší pevné ohnisko své přednosti. Fotograf se naučí vidět úhlem svého objektivu, ten úhel (a další vlastnosti) se stane součástí jeho vidění. Naučí se hlídat si formát – s pevným ohniskem budete bedlivěji sledovat okraje obrazu než při použití zoomu. No a pevná ohniska, respektive objektivy s pevným ohniskem obecně vzato líp kreslí. Ani to není k zahození a zmiňovaná pětadvacítka M.Zuiko do rodiny líp kreslících objektivů jistě patří.

Ukázky:

 

 

 

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Olympus M.ZUIKO 25mm f/1,8? ?