Nezařazené

Objektivy pro Samsung

Samsung je pořád ještě nováček na poli jednookých zrcadlovek. Recenzovali jsme zde jeho model GX-20, což je modifikace modelu Pentax. Jelikož se chystá zajímavá nabídka kitu tohoto těla s objektivy Tamron, uvítali jsme možnost objektivy za shodných podmínek porovnat.

Jde o objektivy na první pohled nesouměřitelné.

Samsung 18-55 mm AL 3.5-5.6
Jde o setový objektiv, tedy dodávaný spolu s tělem. V praxi je to Schneider D-XENON s rozsahem clony do F22, minimální zaostřovací vzdáleností 25 cm, bez stabilizace. Ohniska odpovídají rozsahu 28-85, tedy je to ideální rozsah pro „základní objektiv“. Je konstruován pro DSLR s malým čipem. Závit má 52mm, dlouhý je 68,5 mm a váží 225 g. Samostatný se prodává za cenu pod 5 tisíc korun. Samsung GX-20 se u nás prodává zatím jen v kitu a samostatné tělo nemá stanovenou cenu (květen 2008)m, těžko tedy odhadnout, o kolik navýší tento objektiv cenu kitu oproti samostatnému tělu. Pro strategii výběru objektivu to pochopitelně bude mít důležitou roli.
Je to lehoučký, křehce vypadající objektiv. Oproti jiným „seťákům“ se mu neotáčí při ostření přední čočka, což usnadňuje práci s polarizačními a přechodovými filtry. Bajonet Pentax KAF je kovový, i to je plus. Dodává se s vykrajovanou sluneční clonou. Nevýhodou je hlavně skromná světelnost.

Tamron SP AF 17-50 mm F/2,8 XR Di II
Je to též objektiv pro zrcadlovky s malým čipem, má rozsah 17-50 mm, t.j. 25-75 mm při přepočtení na 35mm film. Míří podstatně výš, než „seťák“. Má vysokou světelnost F2.8 v celém rozsahu. Jeho soustava má 16 členů v 13 skupinách, ostří od 27 cm, cloní až do F32. Průměr filtru je 67 mm, délka objektivu je 81,7 mm, váha 430 g. Další podrobnosti s eo něm dočtete v naší recenzi z loňského října, tehdy se ještě pro Pentax / Samsung nedodával. Patří k nejoblíbenějším objektivům této značky, pro vysokou světelnost a výbornou kresbu. O něm se uvažuje jako o alternativním základním objektivu pro eventuální kitovou dodávku, v níž by zřejmě vyšel levněji než za aktuálně nabízenou cenu 10 a půl tisíce.

Tamron AF 18-250 mm F/3.5-6.3 Di-II
Další oblíbený objektiv je rekordmanem co se týká rozsahu ohniska, které odpovídá 27 aý 370 mm, tedy 13,9krát. Má též 16 členů v 13 skupinách, maximální clonu F22. Ostří od 45 cm. Průměr filtru je 62 mm, délka 84,3 mm, váha 430 g. I tento objektiv jsme už recenzovali, takže na tomto odkazu najdete podrobnosti. O širokorozsahových objektivech se povídá, celkem právem, že za svůj rozsah platí daň v podobě kompromisů. Z praxe mohu však bez ruměnce v tváři prohlásit, že tento objektiv velmi dobře slouží při běžném fotografování rodinného a dokumentárního typu. V našich testech ho dokonce používám jako jakýsi etalon, jako střední třídu kvality – a nad něj jdou svojí kresbou podstatně dražší, náročné objektivy.

Takto objektivy vypadají:

A toto je první srovnání. Jde o výřezy 1:1, přičemž zleva jde o Tamron 18-250, Tamron 17-50 a Samsung 18-55, v nejširším úhlu záběru s plnou světelností:

Je vidět, že setový objektiv si nevede vůbec spatně, nejslabší je Tamron 18-250. A takto to vypadá na delší straně, tedy při ohnisku 50 mm:

Zde je opět setový objektiv nejlepší, ale odstup už není tak značný, kresba je velmi vyrovnaná. Podívejme se teď na průběh ostrosti při jednotlivých clonových stupních, srovnány jsou hodnoty vždy F5.6 / 8.0 / 11 a 16.

Samsung 18-55 mm

Nahoře 18 mm, dole 55 mm ohnisko. Je vidět, že už F5.6 je velmi dobře použitelná clona pro maximální kresbu. V praxi je značný odstup od plné světelnosti, nejen v kresbě, ale i v podání stínů, při vyšší clobně jsou stíny více prokreslené.

Tamron SP AF 18-250 mm

Nahoře 18 mm, dole 50 mm ohnisko. Odstup kresby je zde značný, takže radosti začínají na F8.0 při širokém úhlu záběru a dokonce na F11 při ohnisku 50 mm. To je projev onoho kompromisu, o kterém šla řeč výše. Za všechno se platí, i za pohodlí, že v tomto objektivu máme fakticky tři ohnisková pásma v jednom, bez nutnosti výměny.

Tamron SP AF 17-50 mm

Nahoře 17 mm, dole 50 mm ohnisko. Výsledky při menší cloně jsou lepší než v předchozím případě. Nezapomínejme také, že radost zde začíná při F4.0, což je dosti velká hodnota. Clonu F2.8 využijeme v nízkých světelných hladinách, ve kterých bychom museli s menšími světelnostmi zápasit pomocí delších dob osvitu, anebo jich používáme při snímcích s malou hloubkou ostrosti.

Závěr
Všechny tři objektivy mají svá pro a proti. Setový objektiv od Samsungu potažmo Schneidera není vůbec špatný, naopak. Tamron 17-50 mu dělá zajímavou alternativu. Koho tolik nezajímá kresba a chce pohodlí širokého rozsahu, bude volit 18-250 od Tamronu. Ve všech případech ale maximum kresby najdeme v clonovém pásmu kolem F8.0, ale to je asi tak překvapující zjištění, jako že je voda mokrá a cukr sladký.

Zde jsou ukázky fotografií v plném rozlišení:
Samsung 18-55 mm při ohnisku 18 mm ke stažení zde
Samsung 18-55 mm při ohnisku 55 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 17-50 mm při ohnisku 17 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 17-50 mm při ohnisku 50 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 18-250 mm při ohnisku 15 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 18-250 mm při ohnisku 15 mm ke stažení zde

Samsung je pořád ještě nováček na poli jednookých zrcadlovek. Recenzovali jsme zde jeho model GX-20, což je modifikace modelu Pentax. Jelikož se chystá zajímavá nabídka kitu tohoto těla s objektivy Tamron, uvítali jsme možnost objektivy za shodných podmínek porovnat.

Jde o objektivy na první pohled nesouměřitelné.

Samsung 18-55 mm AL 3.5-5.6
Jde o setový objektiv, tedy dodávaný spolu s tělem. V praxi je to Schneider D-XENON s rozsahem clony do F22, minimální zaostřovací vzdáleností 25 cm, bez stabilizace. Ohniska odpovídají rozsahu 28-85, tedy je to ideální rozsah pro „základní objektiv“. Je konstruován pro DSLR s malým čipem. Závit má 52mm, dlouhý je 68,5 mm a váží 225 g. Samostatný se prodává za cenu pod 5 tisíc korun. Samsung GX-20 se u nás prodává zatím jen v kitu a samostatné tělo nemá stanovenou cenu (květen 2008)m, těžko tedy odhadnout, o kolik navýší tento objektiv cenu kitu oproti samostatnému tělu. Pro strategii výběru objektivu to pochopitelně bude mít důležitou roli.
Je to lehoučký, křehce vypadající objektiv. Oproti jiným „seťákům“ se mu neotáčí při ostření přední čočka, což usnadňuje práci s polarizačními a přechodovými filtry. Bajonet Pentax KAF je kovový, i to je plus. Dodává se s vykrajovanou sluneční clonou. Nevýhodou je hlavně skromná světelnost.

Tamron SP AF 17-50 mm F/2,8 XR Di II
Je to též objektiv pro zrcadlovky s malým čipem, má rozsah 17-50 mm, t.j. 25-75 mm při přepočtení na 35mm film. Míří podstatně výš, než „seťák“. Má vysokou světelnost F2.8 v celém rozsahu. Jeho soustava má 16 členů v 13 skupinách, ostří od 27 cm, cloní až do F32. Průměr filtru je 67 mm, délka objektivu je 81,7 mm, váha 430 g. Další podrobnosti s eo něm dočtete v naší recenzi z loňského října, tehdy se ještě pro Pentax / Samsung nedodával. Patří k nejoblíbenějším objektivům této značky, pro vysokou světelnost a výbornou kresbu. O něm se uvažuje jako o alternativním základním objektivu pro eventuální kitovou dodávku, v níž by zřejmě vyšel levněji než za aktuálně nabízenou cenu 10 a půl tisíce.

Tamron AF 18-250 mm F/3.5-6.3 Di-II
Další oblíbený objektiv je rekordmanem co se týká rozsahu ohniska, které odpovídá 27 aý 370 mm, tedy 13,9krát. Má též 16 členů v 13 skupinách, maximální clonu F22. Ostří od 45 cm. Průměr filtru je 62 mm, délka 84,3 mm, váha 430 g. I tento objektiv jsme už recenzovali, takže na tomto odkazu najdete podrobnosti. O širokorozsahových objektivech se povídá, celkem právem, že za svůj rozsah platí daň v podobě kompromisů. Z praxe mohu však bez ruměnce v tváři prohlásit, že tento objektiv velmi dobře slouží při běžném fotografování rodinného a dokumentárního typu. V našich testech ho dokonce používám jako jakýsi etalon, jako střední třídu kvality – a nad něj jdou svojí kresbou podstatně dražší, náročné objektivy.

Takto objektivy vypadají:

A toto je první srovnání. Jde o výřezy 1:1, přičemž zleva jde o Tamron 18-250, Tamron 17-50 a Samsung 18-55, v nejširším úhlu záběru s plnou světelností:

Je vidět, že setový objektiv si nevede vůbec spatně, nejslabší je Tamron 18-250. A takto to vypadá na delší straně, tedy při ohnisku 50 mm:

Zde je opět setový objektiv nejlepší, ale odstup už není tak značný, kresba je velmi vyrovnaná. Podívejme se teď na průběh ostrosti při jednotlivých clonových stupních, srovnány jsou hodnoty vždy F5.6 / 8.0 / 11 a 16.

Samsung 18-55 mm

Nahoře 18 mm, dole 55 mm ohnisko. Je vidět, že už F5.6 je velmi dobře použitelná clona pro maximální kresbu. V praxi je značný odstup od plné světelnosti, nejen v kresbě, ale i v podání stínů, při vyšší clobně jsou stíny více prokreslené.

Tamron SP AF 18-250 mm

Nahoře 18 mm, dole 50 mm ohnisko. Odstup kresby je zde značný, takže radosti začínají na F8.0 při širokém úhlu záběru a dokonce na F11 při ohnisku 50 mm. To je projev onoho kompromisu, o kterém šla řeč výše. Za všechno se platí, i za pohodlí, že v tomto objektivu máme fakticky tři ohnisková pásma v jednom, bez nutnosti výměny.

Tamron SP AF 17-50 mm

Nahoře 17 mm, dole 50 mm ohnisko. Výsledky při menší cloně jsou lepší než v předchozím případě. Nezapomínejme také, že radost zde začíná při F4.0, což je dosti velká hodnota. Clonu F2.8 využijeme v nízkých světelných hladinách, ve kterých bychom museli s menšími světelnostmi zápasit pomocí delších dob osvitu, anebo jich používáme při snímcích s malou hloubkou ostrosti.

Závěr
Všechny tři objektivy mají svá pro a proti. Setový objektiv od Samsungu potažmo Schneidera není vůbec špatný, naopak. Tamron 17-50 mu dělá zajímavou alternativu. Koho tolik nezajímá kresba a chce pohodlí širokého rozsahu, bude volit 18-250 od Tamronu. Ve všech případech ale maximum kresby najdeme v clonovém pásmu kolem F8.0, ale to je asi tak překvapující zjištění, jako že je voda mokrá a cukr sladký.

Zde jsou ukázky fotografií v plném rozlišení:
Samsung 18-55 mm při ohnisku 18 mm ke stažení zde
Samsung 18-55 mm při ohnisku 55 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 17-50 mm při ohnisku 17 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 17-50 mm při ohnisku 50 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 18-250 mm při ohnisku 15 mm ke stažení zde
Tamron SP AF 18-250 mm při ohnisku 15 mm ke stažení zde