Nezařazené

Objektivy Canonu v pražské ZOO

Už po dvanácté uspořádal Canon prezentaci svých produktů, zejména pak objektivů, v ZOO v pražské Tróji. Mohli jsme si tam osahat i dvě novinky oznámené minulý týden, telezoomy 70-200 se světelností F4.0 a F2.8. Akci jsem tu včas oznámil, pokud jste canonisté v dojezdové vzdálenosti, nenechte si příště tuto akci ujít. Na několika atraktivních místech jsou stánky a tam si registrovaní účastníci mohou produkty vyzkoušet. V soutěži konané v rámci akce Canonu získal první místo snímek Patrika Háchy.

Už po dvanácté uspořádal Canon prezentaci svých produktů, zejména pak objektivů, v ZOO v pražské Tróji. Mohli jsme si tam osahat i dvě novinky oznámené minulý týden, telezoomy 70-200 se světelností F4.0 a F2.8. Akci jsem tu včas oznámil, pokud jste canonisté v dojezdové vzdálenosti, nenechte si příště tuto akci ujít. Na několika atraktivních místech jsou stánky a tam si registrovaní účastníci mohou produkty vyzkoušet. V soutěži konané v rámci akce Canonu získal první místo snímek Patrika Háchy.



Pokud tedy vám to letos uteklo, příště neváhejte. Jde především o objektivy – a málo platné, něco jiného je zkoušet si to někde v obchodě nebo na ulici s bdělým prodavačem za zadkem anebo v úžasném prostředí zoologické zahrady.

 

Telezoom 70-200
Tahle dvojka byla samozřejmě dvouhvězdí. Zkoušeli jsme ji s Michalem Houdkem a na F22 bude video, které sem pak taký vložím. Objektivy si hýčkal technický guru českého Canonu Pavel Šerý. Byly to předprodukční vzorky, snímky z verze F2.8 nemohu publikovat, čtyřková verze byla sice také předprodukční, ale jaksi testovatelná. Zde je Pavel s objektivy:


O významu objektivu 70-200 asi nemá smysl se šířit. Je to klasika, vyrábějí to všichni výrobci, je to skvělé sklo jak pro APS-C formát, kde je rozšířené na 105-300, tak pro full frame. Technická data jsem tu odříkal minulý pátek. První zvěsti říkaly, že 70-200/2.8 se liší jen antireflexními vrstvami a odstínem šedé barvy od předchůdce, verze 70-200/4.0 má sice stejný koncept optického řešení, nicméně má devítilamelovou clonu a jiný průměr pro filtr (72 mm). Oba mají novou elektroniku a antireflexní vrstvy. Tohle je první fotka, kterou jsem s tím pořídil a připadá mi hodně dobře ostrá.


Vydry se v jejich výběhu pěkně melou a světla tam taky moc není. Autofokus objektivu plus tělo 5D Mk III si s tím poradil.


Ve výběhu slonů jsem toho vyzkoušel víc. I toto je ze čtyřkového 70-200.


Zajímala mě stabilizace. Nebyly podmínky pro seriózní zkoušení, nicméně 1/160 vteřiny spolehlivě sloužila a při troše štěstí jsem udělal i pár vcelku ostrých snímků při 1/20 sec na 200 mm. Samozřejmě jsem zkoušel i dva – osmičkovou verzi. Je delší, širší a hlavně váží 1440 g proti 780 g čtyřkové verze. Má ovšem o krok větší světelnost, to je výhoda při nízké světelné hladině a hlavně – má tím pádem menší hloubku ostrosti při plné světelnosti. Pokud jde o kresbu, verze 2.8 si s verzí 4.0 nezadá – podle letmého srovnání několika snímků na akci pořízených. Oba objektivy mají zvláštní charakteristiku mikrokontrastu, z fotky máte pocit, jako by měla nějaké vnitřní světlo. Bohužel nemohu předvést obrázky, nejsou uvolněné k publikaci.
Od malého, svižného snadno ovladatelného objektivu jsem přeskočil na slona mezi objektivy, EF 600/4 L IS II, po slevě a s cashback ho můžete mít za 312 590 Kč. Byl pěkně na stativu a museli jsme ho i s tím stativem přenášet dva. On sám váží 4 kg… Je to samozřejmě naprosto speciální objektiv pro zcela výjimečné účely. To asi byl největší exot, který jsem tam měl v ruce. Tohle je ukázka, opravdu hodně přibližuje, je to v podstatě ze stejného místa jako fotka nahoře…



Na stanovišti u opic chápanů měli ještě, ten je levnější, stojí jenom 290 tisíc. Taky ho měli na stativu, ale chápani se poschovávali a fotit tímhle skvostem křoví mě nebavilo.
Tam jsem i ale mohl pochovat v náručí svého oblíbence, kterého jsem kdysi měl dokonce půjčený na fotoexpedici do Keňi, totiž pevné sklo 300/2.8. Ta velká světelnost spolu s dlouhým ohniskem má vliv na hloubku ostrosti, takže je tu výrazný separační efekt. Záběr plameňáků bývá v ZOO i mimo ZOO ošemetný, protože v něm hrozí chaos. Díky velké světelnosti si vycvaknete jednoho toho mizeru a ostatní jsou mimo ostrost a vypadá to pak dobře.


Holt marabáci chudáci jsou šerední na jakýkoli způsob, bez ohledu na to, čím je fotíte. Pánbůh je tak udělal.


Já mám ve výzbroji klasický EF 70-300/4.0-5.6 L IS USM. V podstatě jsem spokojený. Zajímavost: takový je efekt rozmazaného pozadí při plné světelnosti.


Zkoušel jsem, co to udělá, když zacloním na F13 – to už bývá ošemetné kvůli difrakci, nicméně pokus nic nestojí a ISO 800 zase není zas tak moc velká tragédie. Vidíte, že to nějakému proostření moc nepomohlo. U takto dlouhých ohnisek na kratší vzdálenost velké clonění nemá smysl, smysl má přiclonit na clonu kolem F8.0 kvůli optimalizaci kresby.


No a u slonů jsem objevil Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS II USM, objektiv který po cashback stojí nějakých 11 tisíc, kdežto ten můj konstrukčně 8 let starý stojí po slevě 32 tisíc. Měl jsem k němu nedůvěru kvůli zkušenostem se starým modelem 70-300, tohle je model z roku 2016. Výsledek mě velmi příjemně překvapil. Určitě mu věnuji úsilí a pořádně ho vyzkouším a povím, jestli ten můj první výborný dojem byl oprávněný.


Nebylo v lidských silách vyzkoušet všechno a slíbil jsem pár postřehů, nic víc. Zakončím doporučením – příště, pokud patříte do ekosystému Canonu, o účasti za rok uvažujte, stojí za to.


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS II USM?