Nezařazené

Objektiv a perspektiva (3)


Dnes uzavřeme krátký seriál o objektivech a perspektivě. To hlavní bylo již řečeno především v druhém, tedy předešlém pokračování. Zbývá ještě si říci několik detailů.

Posledně jsme poukazovali na to, že krátké ohnisko zvýrazní perspektivu a s ní i prostor, kdežto dlouhé ohnisko zkracuje vzdálenost, tedy zdánlivě prostor ruší, asi takto:

Na této dvojici je jasně vidět, že vlevo je stromořadí složené ze „vzdálených“ stromů, kdežto vpravo z „těsně sázených“ stromů. Ve skutečnosti jde o totéž stromořadí, jenom bylo jiné ohnisko objektivu.
Dále jsme si řekli, že při použití širokoúhlého objektivu, se záměrem zvýraznit prostor, je dobré umístit nějaký objekt do popředí. Asi takto:

V té souvislosti je ale třeba upozornit i na některé problémy. Tím, že širokoúhlý objektiv zvýrazňuje perspektivu, tím zároveň i způsobuje kácení svislic. Na následující ukázce je sloupoví vyfotografováno z odstupu, objektivem s ohniskem cca 100 mm:

Na další ukázce totéž sloupoví, ale více zblízka a ohniskem f=27 mm:

Rozdíl je dramatický. Samozřejmě, někdy může působit výtvarně, ale někdy může být na závadu. Pokud pořizujeme technické snímky architektury, pak je lepší – pokud to ovšem je možné – volit větší odstup a delší ohnisko. Totéž samozřejmě platí o lidském obličeji. Zase, pokud nám nejde o nějaké zvláštní efekty, obličej je třeba fotit delším ohniskem. Proto se dokonce hovoří o portrétních objektivech , mívají ohnisko kolem ekv. 100 mm.

Hloubka ostrosti je další téma související s ohniskem. Obecně platí, že čím kratší je ohnisko, tím je hloubka ostrosti větším viz naše první ukázka. Někdy ale je velká hloubka ostrosti na závadu. Srovnejte si následující dvě ukázky. Tentokrát je širším ohniskem pořízena ta první:

Na druhé ukázce je záhon fotografován delším ohniskem.

Vhodnou kombinací ohniska a clony lze tedy objekty v obrazu buď včlenit do prostoru (krátké ohnisko plus vysoké clonové číslo), anebo naopak ho oddělit, izolovat, dlouhým ohniskem a malým clonovým číslem. Je dobré si to cvičit, v IDIFu jsme na to vyhlásili kurz (viz IDIF.cz, a samozřejmě si to může každý zkoušet po libosti sám.

Dnes uzavřeme krátký seriál o objektivech a perspektivě. To hlavní bylo již řečeno především v druhém, tedy předešlém pokračování. Zbývá ještě si říci několik detailů.

Posledně jsme poukazovali na to, že krátké ohnisko zvýrazní perspektivu a s ní i prostor, kdežto dlouhé ohnisko zkracuje vzdálenost, tedy zdánlivě prostor ruší, asi takto:

Na této dvojici je jasně vidět, že vlevo je stromořadí složené ze „vzdálených“ stromů, kdežto vpravo z „těsně sázených“ stromů. Ve skutečnosti jde o totéž stromořadí, jenom bylo jiné ohnisko objektivu.
Dále jsme si řekli, že při použití širokoúhlého objektivu, se záměrem zvýraznit prostor, je dobré umístit nějaký objekt do popředí. Asi takto:

V té souvislosti je ale třeba upozornit i na některé problémy. Tím, že širokoúhlý objektiv zvýrazňuje perspektivu, tím zároveň i způsobuje kácení svislic. Na následující ukázce je sloupoví vyfotografováno z odstupu, objektivem s ohniskem cca 100 mm:

Na další ukázce totéž sloupoví, ale více zblízka a ohniskem f=27 mm:

Rozdíl je dramatický. Samozřejmě, někdy může působit výtvarně, ale někdy může být na závadu. Pokud pořizujeme technické snímky architektury, pak je lepší – pokud to ovšem je možné – volit větší odstup a delší ohnisko. Totéž samozřejmě platí o lidském obličeji. Zase, pokud nám nejde o nějaké zvláštní efekty, obličej je třeba fotit delším ohniskem. Proto se dokonce hovoří o portrétních objektivech , mívají ohnisko kolem ekv. 100 mm.

Hloubka ostrosti je další téma související s ohniskem. Obecně platí, že čím kratší je ohnisko, tím je hloubka ostrosti větším viz naše první ukázka. Někdy ale je velká hloubka ostrosti na závadu. Srovnejte si následující dvě ukázky. Tentokrát je širším ohniskem pořízena ta první:

Na druhé ukázce je záhon fotografován delším ohniskem.

Vhodnou kombinací ohniska a clony lze tedy objekty v obrazu buď včlenit do prostoru (krátké ohnisko plus vysoké clonové číslo), anebo naopak ho oddělit, izolovat, dlouhým ohniskem a malým clonovým číslem. Je dobré si to cvičit, v IDIFu jsme na to vyhlásili kurz (viz IDIF.cz, a samozřejmě si to může každý zkoušet po libosti sám.