V neděli o půlnoci byla uzávěrka čtvrtého kola naší celoroční průběžné soutěže. Porota ve složení Vít Mádr, Ondřej Neff, Karel Pobříslo, Kamil Rodinger a Boris Stojanov v průběhu pondělku potvrdila pořadí. No a pořadí je skoro přesně takové, jak se v průběhu čtvrtého kola vykrystalizovalo. Nicméně, jako v předchozích kolech musím konstatovat, že soutěž má vyrovnanou úroveň a že za shlédnutí stojí i další snímky, které se umístily v pořadí. Někdo ovšem vyhrát musí.
V neděli o půlnoci byla uzávěrka čtvrtého kola naší celoroční průběžné soutěže. Porota ve složení Vít Mádr, Ondřej Neff, Karel Pobříslo, Kamil Rodinger a Boris Stojanov v průběhu pondělku potvrdila pořadí. No a pořadí je skoro přesně takové, jak se v průběhu čtvrtého kola vykrystalizovalo. Nicméně, jako v předchozích kolech musím konstatovat, že soutěž má vyrovnanou úroveň a že za shlédnutí stojí i další snímky, které se umístily v pořadí. Někdo ovšem vyhrát musí.
Vítězem čtvrtého kola se tudíž stává práce Libora Klímka, nazvaná Ufff
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/libor_klimekm.jpg)
Velmi úspornými prostředky je tu naznačen příběh, jsou zde obsaženy vztahy mezi jednajícími osobami, snímek má vtip i psychologii. Navíc to není provoplánově pojato – aby taková fotka vznikla, je třeba mít fotografické oko. K němu vítězi čtvrtého kola Liboru Klímkovi blahopřeji coby předseda poroty.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/david_surovecm.jpg)
David Surovec se umístil se svou Anglickou svatbou na druhém místě. V podstatě je to podobně řešená fotografie – taky jsou nevěsta se ženichem v pozadí a holčička – družička si tam vytváří svoji slavnost, svůj svět. Snímek zaujme svou nonšalancí, hravostí a opět – vtipem.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/martina_venigm.jpg)
Chci se taky vdát, prohlašuje svým důmyslně pojatým obrázkem Martina Venigerová. Obrázek je řešen centrálně – zobrazené dívky sledují svatební kytici vrženou do prostoru. Obrázek je i barevně stylizovaný – některým porotcům stylizace vadila, jiným ne, každopádně snímek má náladu a dynamiku a rozhodně splňuje zadání čtvrtého kola soutěže.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/frantisek_beleckym.jpg)
Happy birthday to you Františka Běleckého je syrový dokumentární snímek ve stylu sociální fotografie. Podmaňuje svou autentičností i ironií pohledu. Zpodobněné postavy opravdu nevyjadřují žádnou „happyness“…
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/standa_navratilm.jpg)
Snímek Standy Navrátila Fašankové slavnosti v Trnavě v konečném pořadí postoupil ze šestého na páté místo. Působí silně surrealistickým dojmem, jako by to byla reportáž ze snu. I tento snímek je zpracován editačně – postavy jsou barevné v černobílém prostředí.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/pavel_tichym.jpg)
Šesté místo zaujala Družička Pavla Tichého. Milý, obrazově výrazný obrázek, neobvykle řešený. Zaujme svou prostotou i půvabem modelu i situace.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/ondrej_vanekm.jpg)
Strážce svatebních topánků vyfotil Ondřej Vaněk. Snímek má opět dva plány, v popředí naaranžovaná situace a vzadu postavy, které se zřejmě chystají na slavnost, ale mají dost času, jsou v klidu. Proč ne, když topánky mají tak přesvědčivého strážce!
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/lujkovam.jpg)
Ironicky je pojatý Masopust od Šárky Lujkové. Tím je hodně příbuzný snímku Františka Běleckého – je vidět, že sociálně pojatá fotografie má pořád své místo a že černobílé zpracování k ní patří svou schopností stroze stylizovat.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/standa_navratil2m.jpg)
Slavnost Božího těla je druhá oceněná práce Standy Navrátila. Jde o drsnou reportážní fotografii, klasicky řešenou, výrazně působivou.
![](/obrdg2013/tvorba/130402soutez/pavel_trojanm.jpg)
První desítku uzavírá Hříšný tanec od Tomáše Trojana. Opět černobílá fotografie, tentokrát ale stylizovaná fotografickými prostředky – využívá schopnosti silně širokoúhlého objektivu pokřivit perspektivu osob i prostředí.
A co bude dál?
Do 15. dubna porota zhodnotí celkové pořadí. Bude vybírat ze 4 x 15 nejlépe umístěných fotografií ze všech čtyř kol. V dílčích kolech brala v úvahu zadání – to bylo jedno z výrazných kritérií pro hodnocení a tudíž i pořadí. Tentokrát se hodnotí „fotografie jako taková“, její působivost, estetická síla a fotografické specifikum. Toto závěrečná páté kolo je vyvrcholení naší celoroční soutěže.