Vpředvečer svátku sv. Mikuláše nadělil abonentům ZPS X výrobce sadu velmi výrazných zlepšení. Stáhnul jsem si nové sestavení ještě než jsem šel fotit čerty a andělíčky a zde jsou výsledky mých úterních zkoumání. Sekce Správce zůstala beze změny – tady celkem opravdu není co vylepšovat, jde o skvělý manažer plus organizátor. Vývojáři se soustředili na sekce Vyvolat a Editor. V duchu i předchozích verzí Vyvolat znamená, že původní obrázek zůstává bezezměny a je třeba uložit upravenou verzi, ať je to bitmapový obrázek, anebo samozřejmě RAW (který ani upravovat nelze, podotknu pro pořádek). Při konverzi z RAW (jako vždy, i v Z/S X je třeba si nainstalovat Adobe DNG konvertor a nastavit ho v Možnostech Ctrl+M oddíl Formát RAW) je typicky provádí celoplošná úprava – tedy všechno co děláme se aplikuje na celý obrázek najednou. Od verze 12.1612.2.11 tedy lze aplikovat úpravu v kruhovém výběru.
Kruhový výběr
Dejme tomu, že máme tento obrázek. Exponoval jsem ho spíš na světla, anděl dopadl dobře, čert hůř a děti jsou tmavé.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_01.jpg)
Budu tedy hlavně hledět na stažení světel – stáhnu je na -100, také Bílý bod naženu trochu doleva a lehce projasním stíny (+43).
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_02.png)
Kdybych ty stíny projasnil ještě víc, tak by to bylo všechno ploché, bez kontrastu. Nechal jsem tedy figury dosti tmavé.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_03.jpg)
Teď přišla chvíle pro Kruhový výběr. Najdeme ho v nabídce hned nahoře:
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_04.png)
Po aktivaci mi naskočí na polovině plochy obrazu takovýto knedlík:
Ve výchozím nastavení mírně projasní obsah výběru. Ten knedlík má středový bod – tím se dá výběr posouvat, středovou vodováhu, tím ho lze naklánět, a čtyři uzlové body, jimi lze měnit velikost. Vytvoříte z něho libovolnou elipsu, ale pozor, když podržíte Shift, bude to kruh.
Jde o výběr, a ten má vždy nějaký přechod, od nuly do 100%- Defaultně je to 50 %, lze to měnit. Pak je tam volba Barva. Ta je defaultně černá, lze navolit libovolnou. Defaultně je intenzita na nule. Tato barva zviditelní výběr, jde tedy o obdobu rychlé masky v Photoshopu a podobných editorech.
Zvláštností je, že barva zakryje vybrané a nikoli nevybrané.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_07.png)
Já si tedy myslím, že zde soudruzi z Brna udělali chybu, ale je snadno z toho vybřednout zaškrtnutím políčka Invertovat masku. Pak maska zakryje to, co NEbudeme upravovat.
Rozhodně bych ale soudruhům z Brna doporučil chybu opravit, protože za tohoto stavu nemůžeme v režimu masky obrázek upravovat, jelikož aktivní plochu, ehm, pod černou barvou jaksi nevidíme. Nicméně pojďme pryč od barevně zvýrazněné masky, ona je ta barva stejně k ničemu, protože ji nelze domalovávat (abychom měnili obrysy výběru).
Doplněno – vysvětlení Zoneru:
Barevný překryv u kruhového filtru slouží, jak název napovídá, k překryvu barvou (stejně jako barevný přechodový filtr). Výchozí nastavení tohoto filtru pracuje s vnitřkem, tak je logicky vnitřek vyplněný černou. Nejde tedy o masku, ale o barevnou výplň. Zobrazení masek je v tuto chvíli aktivní pouze v modulu Editor.
Doplněno – dotaz Digineffu
Tak to mě nenapadlo, že je to výplň, když nota bene je pod tím zatržítko Invertovat masku, pak je těžké si NEmyslet, že jde o masku. Takže barevná výplň… Jelikož ale tam nejde nastavit prolnutí (na př. Násobit, Měkké světlo a pod.), pak opravdu nevím, proč bych měl v kruhovém výběru aplikovat nějakou barvu.
Pokračuje původní text:
Máme tedy elipsový či kruhový výběr. Ten si rozměrově upravíme, aby nám seděl na část obrazu, kterou chci editovat.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_09.png)
Poté upravím tonalitu ve výběru.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_10.png)
Když následně kliknu na volbu Přidat filtr, naskočí mi kruhový filtr v těch rozměrech a s tím přechodem, jako byl ten první, je to jeho kopie – avšak mohu libovolně nastavovat parametry v jeho ploše, aniž bych ovlivnil původní výběr. Výběry budou stejně velké ale jejich obsah se může lišit.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_11.png)
Změny uvnitř postupně otevíraných kruhových filtrů zůstávají, i když otevřeme další. Až ten poslední musíme zdefinitivnět příkazem Použít. Takto mohu projít celou plochu obrazu a postupně měnit tonální poměry – pravda, vždy v rozsahu elipsy nebo kruhu. Nicméně i tak mohu zásadně zasáhnout do světelné skladby – na úrovni RAW, tedy nedestruktivně. Poté obrázek vyexportuji do obrazového formátu anebo ho uložím k dalšímu zpracování v nativním *.ZPS formátu.
![](/obrdg2016/costim/161207zoner/161207zoner_12m.jpg)
Přirozeně, že jde o běžnou editaci ve výběru, nicméně podotýkám, že ji provádíme při RAW konverzi. To je zásadní posun oproti všem předchozím verzím a není to tak dávno, kdy se touto možností chlubily jen špičkové profi RAW konvertory. Lokální úpravy v RAW konverzi, to je skutečně zásadní posun ve funkčnosti Zoner Photo Studia.
Co dalšího Zoner přináší?
Ono to nelze podrobně vysvětlit v jednom článku. Zde je odkaz na jejich stránku, kde jsou hlavní novinky vysvětleny. Jde o Chytré doostření a Chytré rozmazání, Nástroje pro zesvětlení a ztmavené, redukce šumu a v neposlední řadě práce s vrstvami a maskami. To vše tu postupně proberu, je toho hodně a je to docela rozsáhlé.