Aktuality, Editujeme

Nová funkce Textura v Camera Raw

Jde o modul dobře známý asi každému uživateli Photoshopu, je tam odjakživa a primárně slouží k převodu RAW souborů do obrazového formátu, ať už JPG, PSD TIFF nebo jiného. Funguje i jako samostatný filtr, tedy lze ho aplikovat na obrázek v obrazovém formátu, tedy konkrétně i JPG. Najdeme ho v roletovém menu Filtr – > Filtr Camera Raw, zkratka Shift + Ctrl + A. I ten prochází drobnými změnami a jedno vylepšení dodal Adobe v posledním upgrade, totiž táhlo Textura. Slouží k zvýraznění ploch, ale i k zostření detailů. V záhlaví článku vidíte situaci – to u nás v Dolních Břežanech zrovna vykopali ze země MIG 21 (neptejte se mě, jak se do země dostal, existuje Google) a líbilo se mi, jak je umatlaný od země. Fotka vypadá například takto:

Funkci Textura najdeme v základním panelu Camera RAW a je předsazena před dosavadní táhla Zřetelnost a Odstranění oparu.

V podstatě je jejich funkce podobná. Ve výsledku je příbuzná Mapování tonality, jak je známe už mnoho let v Zoner Photo Studiu – škála jasů je rozdělena na segmenty a v každém se řeší kontrast nezávisle na těch sousedních. Není to tedy tak, že jenom zjasní světla a ztmaví stíny, je to všechno mnohem jemnější a hlavní efekt je ve zvýraznění struktur. Takto vypadá moje ukázka po 100% aplikaci funkce Textura.

Pro kontrolu se podívejme, jak by obrázek dopadl po 100% nasazení funkce Zřetelnost. Rozdíl je, myslím, opravdu markantní.

Kdo používá pluginy (zásuvné moduly) firmy NIK možná zná Vivezu. Tam narazíme na anglický termín Structure. Prakticky uváženo je hodně podobný Mapování tonality a je možná o něco drsnější než tato nová Textura v Camera RAW.

No a když jsme u Mapování tonality v ZPS, to mám moc rád, zejména při převodu do černobílého režimu.

Každopádně je dobře tyto filtry znát, pomocí vrstev a masek je možné jejich efekt aplikovat místně. Je to malé kouzlíčko, které dovede obrázek pozvednout, proč ho nevyužít!