Nezařazené

Noční fotka? Ne v noci.

Víkendový seminář Dílny se týkal focení nočních záběrů. Recept je vcelku jednoduchý – stativ plus podvečerní světlo udělají většinu práce za vás. Logika je velmi jednoduchá.

Stativ – jeho význam snad netřeba vysvětlovat. Noční fotka předpokládá dlouhé doby osvitu a stativ je nejjistější pomůcka. Měl by být co nejpevnější (to je relativní pojem… a velmi užitečnou radu, jak zvýšit efektivu svého stativového fotografování, najdete zde. Pozor: při seminářích Dílny jsem si nejednou všiml, že lidé věnují málo pozornosti připevnění stativové hlavy. Jakmile se hlava na stativu viklá, stativ je tak trochu k ničemu.

Citlivost – zde je třeba vzít rozum do hrsti. Pokud fotíme a) dlouhými časy, b) ze stativu, c) statické objekty, není žádný důvod, proč nastavovat vyšší ISO. Necháme nastavené 100 ISO a žádné starosti si nepřipouštíme.

Expozice – S ní je trochu problém. Podívejme se na první ukázku, pořídil člen Dílny Stanislav Jermář:

Na snímku je neosvětlená masa budov a nad ní obloha s dominantou zapadajícího slunce, skrytého za lampu. Jsou ze obrovské rozsahy jasů. Obecně vzato, nejlépe uděláme, když se budeme řídit nejjasnější partií v záběru. Musíme zabránit přepalům, ty už pak nelze žádným korektním způsobem napravit. Proto doporučuji v libovolném automatickém režimu měření expozice zjistit orientační hodnoty, ty přenést do manuálního režimu a pořídit zkušební snímek. Pokud bude vyhovovat, tedy, pokud snímek nebude nikde přepálený, je to v pořádku, pokud ale se přepaly vyskytnou, expozici upravíme (zkrátíme dobu osvitu nebo zvětšíme clonu).

Klasickou noční fotku pořízenou v podvečer najdeme na této ukázce, opět jde o snímek S. Jermáře:

Poučný je histogram snímku – ten musíme sledovat samozřejmě už při fotografování,. Všimněte si, že křivka má střední hodnotu 65.88, tedy už to samo o sobě naznačuje, že jde o velmi tmavý snímek, a křivka končí vpravo někde na pomezí třetí a čtvrté čtvrtiny grafu. Takto musíme směrovat expozici, aby snímek měl charakter noční fotky a nebyl nikde poškozený:

Někdy ovšem nelze fotit v ideálním podvečerním světle. Takový případ najdete na následující ukázce. Je to Hoowerova přehrada na řece Colorado , focená naprosto v noci. Fotil jsme ji v RAW formátu. Opět bylo nutno hlídat přepaly, nějaké maličké jsem tam nechal jak daň za to, že jsem přišel pozdě.

Další taková „totálně noční fotka“ je zde – jde o snímek Las Vegas pořízený z vyhlídkové věže. Tam se nesmí fotit ze stativu, takže jsem aparát položil na ten klasický „dalekohled na mince“, je to dostatečně velké a robustní zařízení. Nastavil jsem na Canon 5D Mark II Live view a samospoušť na 10 sec a snímek vyšel docela dobře.

Shrnutí
Pokud to jde, fotíme noční snímky v podvečer, v okamžiku, kdy se rozsvítí lampy a noční iluminace, ale pořád ještě trvá zbytkové osvětlení a obloha je tmavomodrá, ještě ne černá. Fotíme ze stativu, na nízké ISO, pomocí dálkové spouště anebo samospouště. Na focení v těchto ideálních podmínkách není moc času, ta ideální doba trvá maximálně 20 minut, takže je dobré mít dopředu vyhlídnuté stanoviště, odkud chceme fotit.

Víkendový seminář Dílny se týkal focení nočních záběrů. Recept je vcelku jednoduchý – stativ plus podvečerní světlo udělají většinu práce za vás. Logika je velmi jednoduchá.

Stativ – jeho význam snad netřeba vysvětlovat. Noční fotka předpokládá dlouhé doby osvitu a stativ je nejjistější pomůcka. Měl by být co nejpevnější (to je relativní pojem… a velmi užitečnou radu, jak zvýšit efektivu svého stativového fotografování, najdete zde. Pozor: při seminářích Dílny jsem si nejednou všiml, že lidé věnují málo pozornosti připevnění stativové hlavy. Jakmile se hlava na stativu viklá, stativ je tak trochu k ničemu.

Citlivost – zde je třeba vzít rozum do hrsti. Pokud fotíme a) dlouhými časy, b) ze stativu, c) statické objekty, není žádný důvod, proč nastavovat vyšší ISO. Necháme nastavené 100 ISO a žádné starosti si nepřipouštíme.

Expozice – S ní je trochu problém. Podívejme se na první ukázku, pořídil člen Dílny Stanislav Jermář:

Na snímku je neosvětlená masa budov a nad ní obloha s dominantou zapadajícího slunce, skrytého za lampu. Jsou ze obrovské rozsahy jasů. Obecně vzato, nejlépe uděláme, když se budeme řídit nejjasnější partií v záběru. Musíme zabránit přepalům, ty už pak nelze žádným korektním způsobem napravit. Proto doporučuji v libovolném automatickém režimu měření expozice zjistit orientační hodnoty, ty přenést do manuálního režimu a pořídit zkušební snímek. Pokud bude vyhovovat, tedy, pokud snímek nebude nikde přepálený, je to v pořádku, pokud ale se přepaly vyskytnou, expozici upravíme (zkrátíme dobu osvitu nebo zvětšíme clonu).

Klasickou noční fotku pořízenou v podvečer najdeme na této ukázce, opět jde o snímek S. Jermáře:

Poučný je histogram snímku – ten musíme sledovat samozřejmě už při fotografování,. Všimněte si, že křivka má střední hodnotu 65.88, tedy už to samo o sobě naznačuje, že jde o velmi tmavý snímek, a křivka končí vpravo někde na pomezí třetí a čtvrté čtvrtiny grafu. Takto musíme směrovat expozici, aby snímek měl charakter noční fotky a nebyl nikde poškozený:

Někdy ovšem nelze fotit v ideálním podvečerním světle. Takový případ najdete na následující ukázce. Je to Hoowerova přehrada na řece Colorado , focená naprosto v noci. Fotil jsme ji v RAW formátu. Opět bylo nutno hlídat přepaly, nějaké maličké jsem tam nechal jak daň za to, že jsem přišel pozdě.

Další taková „totálně noční fotka“ je zde – jde o snímek Las Vegas pořízený z vyhlídkové věže. Tam se nesmí fotit ze stativu, takže jsem aparát položil na ten klasický „dalekohled na mince“, je to dostatečně velké a robustní zařízení. Nastavil jsem na Canon 5D Mark II Live view a samospoušť na 10 sec a snímek vyšel docela dobře.

Shrnutí
Pokud to jde, fotíme noční snímky v podvečer, v okamžiku, kdy se rozsvítí lampy a noční iluminace, ale pořád ještě trvá zbytkové osvětlení a obloha je tmavomodrá, ještě ne černá. Fotíme ze stativu, na nízké ISO, pomocí dálkové spouště anebo samospouště. Na focení v těchto ideálních podmínkách není moc času, ta ideální doba trvá maximálně 20 minut, takže je dobré mít dopředu vyhlídnuté stanoviště, odkud chceme fotit.