Nezařazené

Nikon P100 (recenze)

O novém ultrazoomu od Nikonu jsme zde referovali den po tiskové konferenci, na níž byl předveden. Hlavně mě zajímal jeho backlight čip. Skutečně posouvá schopnosti digitální fotografie? Aniž bych vás chtěl připravit o překvapení, řeknu hned zkraje: moc ne. Zopakuji, co to backlight čip je: jeho aktivní křemíková vrstva je hned pod čočkami a Bayerovou maskou a všechny to drátování je pod touto křemíkovou vrstvou, zatímco tradičně ty vodiče leží mezi čočkami a křemíkem. Backlight je něco jako „svícení zezadu“. Tím chtěl básník naznačit, že při výrobě se destička otočí, po vytvoření vodivých vrstev se na druhou stranu, tedy vlastně na zadní stranu, nanese Bayerova maska a čočky.

Jaký je a komu je určen

 

Soudková vada je značná při širokém úhlu záběru, s tím se musí u takto konstruovaných objektivů počítat.

Nastavení bílé je i v automatickém režimu velmi dobré. V žárovkovém osvětlení má bílé jemně načervenalý tón, což odovídá realitě, zato předvolba žárovka kupodivu preferuje zelený kanál:

Šum zde je a dokazuje, že backlight senzory zatím žádný převrat neznamenají. Při 800 ISO nastávají vážné problémy a 3200 ISO je použitelné s přimhouřením očí, tak jako všude v kompaktech.

Redukce vibrací je efektivní, udržel jsem z ruky osminu. V nabídce je obyčejná RV a hybridní, tedy mechanická plus elektronická, nicméně rozdíl jsem neviděl žádný ve výsledku. Výrobce doporučuje RV vypnout při focení ze stativu.

High dynamic range vyvolává smíšené pocity. Je to funkce, která prolne dva obrázky a z jednoho bere kresbu ve stínech a z druhého kresbu v jasech. Výsledek je ale hodně mdlý a aby byl vůbec použitelný, je třeba nastavit silnou kompenzaci, -0,7 nebo dokonce -1 EV.

D-lighting zato je zde velmi efektivní, má dva stupně nastavení (plus vypnutí) , ale beztrestně lze používat i ten vyšší, nevede k žádným obrazovým nekalostem.

Makro je velmi příjemné, krásně prokreslené, pustí nás na centimetr k objektu, s výklopným displejem je radost pracovat, odpadá válení a špinavá kolena atd.

Dlouhé ohnisko jsem si nechal na konec. Optické zákony se nedají ošidit, použití maximálního vyzoomování vyžaduje rychlosti závěrky blížící se k tisícině a jelikož v takovém případě máme nejmenší dosažitelnou clonu F5.0, chce to i za slušného počasí hlídat ISO. Ovšem s tou výhradou, že se za vyšší ISO platí vyšším šumem na čipu o velikosti nehtu malíčku.

Ukázky:
1 a 2 rozsah zoomu, 3 a 4 změna perspektivy w/t, 5 a 6 běžné světlo, 7 Irda zblízka, 8 a 9 dlouhé ohnisko, 10 při 3200, 11 při 1600 a 12 při 800 ISO.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

O novém ultrazoomu od Nikonu jsme zde referovali den po tiskové konferenci, na níž byl předveden. Hlavně mě zajímal jeho backlight čip. Skutečně posouvá schopnosti digitální fotografie? Aniž bych vás chtěl připravit o překvapení, řeknu hned zkraje: moc ne. Zopakuji, co to backlight čip je: jeho aktivní křemíková vrstva je hned pod čočkami a Bayerovou maskou a všechny to drátování je pod touto křemíkovou vrstvou, zatímco tradičně ty vodiče leží mezi čočkami a křemíkem. Backlight je něco jako „svícení zezadu“. Tím chtěl básník naznačit, že při výrobě se destička otočí, po vytvoření vodivých vrstev se na druhou stranu, tedy vlastně na zadní stranu, nanese Bayerova maska a čočky.

Jaký je a komu je určen

 

Soudková vada je značná při širokém úhlu záběru, s tím se musí u takto konstruovaných objektivů počítat.

Nastavení bílé je i v automatickém režimu velmi dobré. V žárovkovém osvětlení má bílé jemně načervenalý tón, což odovídá realitě, zato předvolba žárovka kupodivu preferuje zelený kanál:

Šum zde je a dokazuje, že backlight senzory zatím žádný převrat neznamenají. Při 800 ISO nastávají vážné problémy a 3200 ISO je použitelné s přimhouřením očí, tak jako všude v kompaktech.

Redukce vibrací je efektivní, udržel jsem z ruky osminu. V nabídce je obyčejná RV a hybridní, tedy mechanická plus elektronická, nicméně rozdíl jsem neviděl žádný ve výsledku. Výrobce doporučuje RV vypnout při focení ze stativu.

High dynamic range vyvolává smíšené pocity. Je to funkce, která prolne dva obrázky a z jednoho bere kresbu ve stínech a z druhého kresbu v jasech. Výsledek je ale hodně mdlý a aby byl vůbec použitelný, je třeba nastavit silnou kompenzaci, -0,7 nebo dokonce -1 EV.

D-lighting zato je zde velmi efektivní, má dva stupně nastavení (plus vypnutí) , ale beztrestně lze používat i ten vyšší, nevede k žádným obrazovým nekalostem.

Makro je velmi příjemné, krásně prokreslené, pustí nás na centimetr k objektu, s výklopným displejem je radost pracovat, odpadá válení a špinavá kolena atd.

Dlouhé ohnisko jsem si nechal na konec. Optické zákony se nedají ošidit, použití maximálního vyzoomování vyžaduje rychlosti závěrky blížící se k tisícině a jelikož v takovém případě máme nejmenší dosažitelnou clonu F5.0, chce to i za slušného počasí hlídat ISO. Ovšem s tou výhradou, že se za vyšší ISO platí vyšším šumem na čipu o velikosti nehtu malíčku.

Ukázky:
1 a 2 rozsah zoomu, 3 a 4 změna perspektivy w/t, 5 a 6 běžné světlo, 7 Irda zblízka, 8 a 9 dlouhé ohnisko, 10 při 3200, 11 při 1600 a 12 při 800 ISO.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12