Aktuality, Fotografická technika

Nikon Nikkor Z 58/0.95 S Noct

Těžko bych vzpomínal, zda jsem kdy držel v ruce výstřednější objektiv. Doposud nejdražší byl Canon 200-400/4.0 za jedenáct tisíc éček. Tenhle monofokál s ručním ostřením stojí zrovna tolik! Má 17 členů v 10 skupinách, 4 ED skla a 3 asférické, jedenáctilamelovou clonu a samozřejmě nano antireflexní vrstvy. Váží poctivá dvě kila, průměr má 102 mm a dlouhý je 153 mm. Přirozeně že je hořčíkový a utěsněný, ostří vnitřně, aby ne za jedenáct tisíc euro. Při těch rozměrech má podivuhodně skromný průměr filtru- 85 mm. Je určen k bezzrcadlovkám řady Z, zapomeňte na to, že by snad nějaká redukce ho zpřístupnila zrcadlovkám.

Znalci si vzpomenou, že Nikon už dělal před čtyřiceti lety objektiv, jmenoval se Noct a byl definován jako 58/1.2. Dá se na eBay koupit, ale cena je pořád kolem 95 tisíc korun! Když se před čtvrt rokem objevil, vyvolal velké haló a zaznamenal jsem i negativní ohlasy: proč se prý vývojáři Nikonu zdržovali něčím tak výstředním, když nabídka pro Z systém zdaleka není úplná!

Není úplná, to mají pravdu. Ale dík vývojářům, že stvořili něco tak úžasného. Dodává se to v kufru – a tělo modelu Z7 vypadá poněkud komicky ve srovnání…


Nahlédněme do kufru. Co je v těch prázdných oddílech nevím, dostal jsem to takhle. Objektiv je impozantní, vévodí mu ostřicí kroužek, pak je LCD displej a tlačítka DISP a L-Fn, jsou programovatelná. Ještě blíže k tělu je programovatelný kroužek, lze si tam navolit clonu nebo korekci expozice. Ostří se mechanicky, nikoli tedy elektricky, jak bývá zvykem. Od nejbližší roviny ostrosti do nekonečna je 350 stupňů.

Jak se s ním fotilo

Tak tedy mokrý ručník na hlavu a uvažujme racionálně. Je to objektiv pro full frame, nepředpokládám, že by ho někdo cpal na Z50. Ohnisko 58 je trochu delší záklaďák, bývalo docela obvyklé. Nicméně ta ohromná světelnost slibuje zajímavé efekty při portrétu. Tak jsem vcelku uvažoval i já. Zklamaný jsem určitě nebyl – bezzrcadlovkou se ručně ostří vcelku bez problému. Funguje tu focus peaking a ostřicí bod je červený a při přesném zaostření zezelená. Když už si nevíte rady, lze si obrázek v hledáčku zvětšit. Takže potud je vše dobré. Ohnisko 58 mm nezkresluje, můžeme ho tedy brát jako portrétní objektiv.


Figura braná od pasu při plné světelnosti zajistí dokonalý odstup od prostředí, které zůstává čitelné, avšak neruší.


Totéž platí o jaksi… menší figuře.


Zní to jako paradox, nicméně to ruční ostření umožní zachytit motiv, který by se autofokusem honil jen obtížně:


Každopádně ale ta extrémní světelnost zaručí odstup od prostředí, ať je jakékoli.

Pořád si ale myslím, že obdobně by záběry vyšly, kdyby byly pořízené portrétními objektivy se světelností F1.4. Mě tudíž mimořádně zaujaly záběry celých postav v přirozeném prostředí. Tady mi odstup připadá hodně zajímavý. Objektiv 85 mm by už hodně komprimoval perspektivu, kdežto f=58 ji zachová vcelku přirozenou a vysoká světelnost ji rozčlení do pásem.

Pořád jsme fotili na F0.95, byla to moje první a nejspíš poslední životní příležitost 🙂 . A co když se zacloní? Je to kresba jako břitva.


Jiný příklad, zacloněno na F8.0

Ovšem krajinka na F0.95 má taky něco do sebe.

Závěrem by měla být nočka, když je to Noct.

Co dodat úplně na konec? Je to objektiv doslova ohromující, a v rukou skutečného profesionála může vytvořit obrazové zázraky. Nějaké uštěpačné komentáře stran ceny nemají smysl. Tohle je okénko do opravdu té nejvyšší profesionální třídy a k tomu není co dodat. Pokud by vás měly svrbět ruce, objektiv lze vypůjčit v brněnské firmě Fotori, odkaz je zde.