Tento objektiv jsem testoval skoro na den přesně před dvěma lety, takže pokud vás hodně zajímá, na recenzi se mrkněte zde. Já ho měl k disposici při focení akce Barikáda 2015, v sobotu 9. května v Praze na Havlíčkově náměstí na Žižkově. Šlo, jak jinak, o rekonstrukci bojů Pražského povstání. Jako tělo jsem měl Nikona D4S, recenzi chystám. Jako univerzální objektiv s dlouhým ohniskem dlouhodobě pokládám 70-200. To je rozsah vyráběný všemi zavedenými výrobci. Nikon nabízí se světelností F2.8 za 60 tisíc, nově je to se světelností F4.0, recenzoval jsem ho loni a je skvělý (za 35 tisíce). Tento 80-400 je ovšem za mrzutých 68 tisíc (kdežto Canon analogický 100-400/4.5-5.6 ve výprodeji za 40, nový model za 60). To jen tak něco kupeckých počtů kvůli orientaci.
Já holt měl 80-400 a byl jsem přikovaný na fleku o rozměrech 30 x 30 cm u zábradlí na jednom jediném místě Havličkova náměstí a nemohl jsme se pohnout.
Byla to tak trochu zkouška univerzality objektivu. Jistě by se hodila i 24-70ka, jenže když testujete, máte to, co máte a nemáte nic jiného. Takže ve výsledku jsem blahořečil osudu za to, že jsem měl aspoň tak široký objektiv jako je 80 mm a tak dlouhý, jako je 400 mm. Na fotoaparátu jsme si nastavil režim autofokus Skupina bodů (označeno GRP) a fotil na palec, tedy s vypnutým autofokusem na spoušti a ostřil jsem tlačítkem AF-ON. Nastavil jsem si manuální režim, krátké časy kolem 1/640, a clonil jsem kolem osmi – s nastaveným automatickým ISO, pohybovalo se od 100 do 400, a to je na Nikonu D4S naprosto bezproblémová citlivost. Kdyby měly nastat problémy s přepaly, nabízí D4S možnost korekce expozice i v manuálním režimu, ale problémy nebyly.
Z místa, kde jsem byl upnutý, bylo tedy možno pořizovat buď jakési polocelky na f=80 mm, anebo pak jít do detailů, respektive zachytit i výjevy ve větší vzdálenosti. Zoomoval jsem pořád… a myslel na to, jak občas proklamuji, že zoom kazí ruku, eventuálně oko, a že se má fotit na pevné ohnisko. Zde je výběr dvanácti fotek, na proklik máte původní velikost jako ukázku kresby objektivu i fotoaparátu Nikon D4S.
Za zády jistota
Kvér jako módní doplněk… a že sluší!
Kvér ber, kde ber!
Sonáta pro klavír a kulomet… Ne a ne chytit ten plamen výstřelu a kamarádka Ivana ho chytila!
Tady plamen je, ale umrněnej
Nebyla to legrace
Vůbec žádná legrace
Tím spíš, když se esesáci zmocnili rukojmí…
… a začali je masakrovat jako před 70 lety kousek odtud na Pražačce
Pak přišli vlasovci, všimněte si, jak lítaj hilzny, ale plamínek se nechyt
Pak jsme masakrovali pro změnu my
No a nepřejme dětem, aby něco takového zažily naostro