Nezařazené

Nikon 55-200mm f/4,0-5,6G AF-S DX VR II

Při výběru objektivu Nikon v tomto rozsahu ohnisek je třeba být hodně při smyslech, protože na trhu jsou tři. Zde posuzuji ten nejnovější, vylepšenou verzi stávajícího objektivu 55-200 VR, uvedenou letos v lednu pro zrcadlovky Nikon se snímačem APS-C (DX v terminologii Nikonu). Za velmi rozumnou cenu devíti tisíc je zde k disposici výkonný a skladný objektiv s překvapivě dobrými výsledky.

Při výběru objektivu Nikon v tomto rozsahu ohnisek je třeba být hodně při smyslech, protože na trhu jsou tři. Zde posuzuji ten nejnovější, vylepšenou verzi stávajícího objektivu 55-200 VR, uvedenou letos v lednu pro zrcadlovky Nikon se snímačem APS-C (DX v terminologii Nikonu). Za velmi rozumnou cenu devíti tisíc je zde k disposici výkonný a skladný objektiv s překvapivě dobrými výsledky.

Jaký je a komu je určen
Svým rozsahem ohnisek s ekvivalentem 82-300 je kategorizován do třídy od portrétního do slušně dlouhého teleobjektivu. Uplatní se tedy jako portrétní objektiv, ale je schopen krýt i sport a s trochou uskrovnění ho lze použít i na focení zvířat. Má sonické Silent Wave ostření, přičemž slovo silent není žádné chvástání, je to skutečně velmi tichý autofokus. Zkratka VR vypovídá o optické stabilizaci, papírově má umožnit 4 EV delší časy než by odpovídaly ohnisku, to jsou ale jenom obchodnické řeči a spolehnout na ně nelze. Má 13 členů v 9 skupinách, ostří od 1,13 metru. Úhel záběru je 28.7° – 8.0°. Rozsah clon je od 4-4.6 do 22-32 podle ohniska. Je tu použito sklo s nízkým rozptylem (ED) a čočky jsou opatřeny antireflexní vrstvou Super Integrated Coating.


Lamel clony je sedm, používají se tu 52mm filtry. Rozměry jsou 71×83 mm papírově – jenže je konstruován tak, že v provozním stavu je třeba ho po stisknutí tlačítka na boku vysunout a pak je o cca 25 až 45 mm delší, než udávají specifikace. Není k němu prstenec pro stativ, při malých rozměrech a váze by to byl nesmysl. Váží 300 g, je tedy lehounký. Pokud vysunut není, fotit se s ním nedá a fotoaparát protestuje – podotýkám, že jsem ho zkoušel na těle nedávno zde recenzovaného Nikonu D5500.

Má dva prstence, vpředu tenký pro ruční (elektrické) ostření, silný je pro zoomování. V něm je zapuštěno uvolňovací tlačítko. Na levém boku má přepínače ostření automatika – ruční a zapínání / vypínání stabilizace. Při ostření se točí zaostřovací prstenec, ale přední část objektivu zůstává pevná, takže to nedělá problémy s polarizačním nebo přechodovým filtrem. Konstrukce neumožňuje ruční doostřování při zapnuté automatice.

Jak se s ním fotí
Na vysouvání po stisku tlačítka je třeba si zvyknout, ve mně to nadšení nebudí, nicméně je to trend a dělat se s tím zřejmě nedá nic, protože výrobci záleží na tom, co bude napsáno na krabici a chce se vychloubat malými rozměry. Gumový potah zoomovacího prstence je příjemný na omak, kompozitové tělo je elegantní, s jemným matováním. Při zoomování objektiv klade mírný odpor, pohyb je plynulý, od krajnosti do krajnosti cca 80 stupňů, takže se dá zoomovat velmi rychle a plynule. Optické vlastnosti jsou výtečné. Soudková vada při 55 mm je zanedbatelná.


Totéž lze bez červenání říci o vinětaci, o tmavnutí v rozích.


Pokud jde o kresbu, objektiv si drží velmi slušný standard na ohnisku 55 mm. Kresba v rohu nemá velký odstup od středu. Zde je roh:


Zde je střed, oba výřezy 100% z 24megového obrázku, při optimální cloně F8.0.


Příjemné překvapení mi přineslo srovnání. U všech objektivů kresba vadne někde na F11, tady se drží velmi slušně až do vysokého zaclonění na F22!


Podle očekávání je kresba na kratší straně výrazně lepší než na té dlouhé. Je to vcelku normální jev, s nímž musíme počítat. Míru úbytku kresby posoudíte sami na kontrolních obrázcích.

Stabilizace je zde patrná už samotným pohledem do hledáčku, po zapnutí se v něm obraz výrazně zklidní. Nicméně při 1/250 sec při sérii 10 fotek bylo 9 standardně ostrých, jedna uletěla. Při 1/125 byly ulítlé obrázky 3 s 10, při 1/60 a 1/30 při ohnisku 200 mm (ekv. 300) jde o ostrost velmi přibližnou. O spolehlivé stabilizaci 4EV si můžeme vyprávět pohádky za dlouhých zimních večerů.

Rychlost a přesnost ostření při sérii mě mile překvapil, a Norský test, tedy focení přibíhající ohařky Nory, dopadl překvapivě dobře. Tak rychle mi neostřil ještě žádný objektiv v cenové třídě do 10 tisíc korun. Na akční fotky venku za dobrých světelných podmínek si s ním můžete bez problémů troufnout. Samozřejmě, na delší straně je F5.6 světelnost. Jenže čtyřkový Nikon zoom do dvoustovky stojí 34 tisíc a dva osmičkový přes šedesát. Nelze chtít helikoptéru za cenu mopedu.

Shrnutí
Nikon 55-200mm f/4,0-5,6 DX VR II je velmi kvalitní dlouhoohniskový zoom za rozumnou cenu devíti tisíc, malý a lehký, určený pro zrcadlovky Nikon s malým čipem DX. Jeho velkou předností je rychlé ostření, choval se výtečně i ve spolupráci s cenově přístupným Nikonem D5500. Je samozřejmě konstrukčně limitován světelností F4.0-5.6, takže by s ním mohly být problémy s živou sportovní fotkou za nižších světelných hladin. To je ale objektivně dané a není to chyba, ale vlastnost. K univerzálnímu focení za dobrých světelných podmínek ho lze bez problémů doporučit.

Ukázky:

1 až 4 rozsah zoomu, 6 protisvětlo  

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Nikon DX 55-200/4.0-5.6 VR II ?