Při výběru objektivu Nikon v tomto rozsahu ohnisek je třeba být hodně při smyslech, protože na trhu jsou tři. Zde posuzuji ten nejnovější, vylepšenou verzi stávajícího objektivu 55-200 VR, uvedenou letos v lednu pro zrcadlovky Nikon se snímačem APS-C (DX v terminologii Nikonu). Za velmi rozumnou cenu devíti tisíc je zde k disposici výkonný a skladný objektiv s překvapivě dobrými výsledky.
Při výběru objektivu Nikon v tomto rozsahu ohnisek je třeba být hodně při smyslech, protože na trhu jsou tři. Zde posuzuji ten nejnovější, vylepšenou verzi stávajícího objektivu 55-200 VR, uvedenou letos v lednu pro zrcadlovky Nikon se snímačem APS-C (DX v terminologii Nikonu). Za velmi rozumnou cenu devíti tisíc je zde k disposici výkonný a skladný objektiv s překvapivě dobrými výsledky.
Jaký je a komu je určen
Svým rozsahem ohnisek s ekvivalentem 82-300 je kategorizován do třídy od portrétního do slušně dlouhého teleobjektivu. Uplatní se tedy jako portrétní objektiv, ale je schopen krýt i sport a s trochou uskrovnění ho lze použít i na focení zvířat. Má sonické Silent Wave ostření, přičemž slovo silent není žádné chvástání, je to skutečně velmi tichý autofokus. Zkratka VR vypovídá o optické stabilizaci, papírově má umožnit 4 EV delší časy než by odpovídaly ohnisku, to jsou ale jenom obchodnické řeči a spolehnout na ně nelze. Má 13 členů v 9 skupinách, ostří od 1,13 metru. Úhel záběru je 28.7° – 8.0°. Rozsah clon je od 4-4.6 do 22-32 podle ohniska. Je tu použito sklo s nízkým rozptylem (ED) a čočky jsou opatřeny antireflexní vrstvou Super Integrated Coating.
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200.jpg)
Lamel clony je sedm, používají se tu 52mm filtry. Rozměry jsou 71×83 mm papírově – jenže je konstruován tak, že v provozním stavu je třeba ho po stisknutí tlačítka na boku vysunout a pak je o cca 25 až 45 mm delší, než udávají specifikace. Není k němu prstenec pro stativ, při malých rozměrech a váze by to byl nesmysl. Váží 300 g, je tedy lehounký. Pokud vysunut není, fotit se s ním nedá a fotoaparát protestuje – podotýkám, že jsem ho zkoušel na těle nedávno zde recenzovaného Nikonu D5500.
Má dva prstence, vpředu tenký pro ruční (elektrické) ostření, silný je pro zoomování. V něm je zapuštěno uvolňovací tlačítko. Na levém boku má přepínače ostření automatika – ruční a zapínání / vypínání stabilizace. Při ostření se točí zaostřovací prstenec, ale přední část objektivu zůstává pevná, takže to nedělá problémy s polarizačním nebo přechodovým filtrem. Konstrukce neumožňuje ruční doostřování při zapnuté automatice.
Jak se s ním fotí
Na vysouvání po stisku tlačítka je třeba si zvyknout, ve mně to nadšení nebudí, nicméně je to trend a dělat se s tím zřejmě nedá nic, protože výrobci záleží na tom, co bude napsáno na krabici a chce se vychloubat malými rozměry. Gumový potah zoomovacího prstence je příjemný na omak, kompozitové tělo je elegantní, s jemným matováním. Při zoomování objektiv klade mírný odpor, pohyb je plynulý, od krajnosti do krajnosti cca 80 stupňů, takže se dá zoomovat velmi rychle a plynule. Optické vlastnosti jsou výtečné. Soudková vada při 55 mm je zanedbatelná.
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200_soud.jpg)
Totéž lze bez červenání říci o vinětaci, o tmavnutí v rozích.
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200_vinet.jpg)
Pokud jde o kresbu, objektiv si drží velmi slušný standard na ohnisku 55 mm. Kresba v rohu nemá velký odstup od středu. Zde je roh:
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200_kresba_roh.jpg)
Zde je střed, oba výřezy 100% z 24megového obrázku, při optimální cloně F8.0.
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200_kresba_stred.jpg)
Příjemné překvapení mi přineslo srovnání. U všech objektivů kresba vadne někde na F11, tady se drží velmi slušně až do vysokého zaclonění na F22!
![](https://digineff.cz/obrdg2015/objektivy/nikon_55_200/nikon_55_200_kresba55m.jpg)
Podle očekávání je kresba na kratší straně výrazně lepší než na té dlouhé. Je to vcelku normální jev, s nímž musíme počítat. Míru úbytku kresby posoudíte sami na kontrolních obrázcích.
Stabilizace je zde patrná už samotným pohledem do hledáčku, po zapnutí se v něm obraz výrazně zklidní. Nicméně při 1/250 sec při sérii 10 fotek bylo 9 standardně ostrých, jedna uletěla. Při 1/125 byly ulítlé obrázky 3 s 10, při 1/60 a 1/30 při ohnisku 200 mm (ekv. 300) jde o ostrost velmi přibližnou. O spolehlivé stabilizaci 4EV si můžeme vyprávět pohádky za dlouhých zimních večerů.
Rychlost a přesnost ostření při sérii mě mile překvapil, a Norský test, tedy focení přibíhající ohařky Nory, dopadl překvapivě dobře. Tak rychle mi neostřil ještě žádný objektiv v cenové třídě do 10 tisíc korun. Na akční fotky venku za dobrých světelných podmínek si s ním můžete bez problémů troufnout. Samozřejmě, na delší straně je F5.6 světelnost. Jenže čtyřkový Nikon zoom do dvoustovky stojí 34 tisíc a dva osmičkový přes šedesát. Nelze chtít helikoptéru za cenu mopedu.
Shrnutí
Nikon 55-200mm f/4,0-5,6 DX VR II je velmi kvalitní dlouhoohniskový zoom za rozumnou cenu devíti tisíc, malý a lehký, určený pro zrcadlovky Nikon s malým čipem DX. Jeho velkou předností je rychlé ostření, choval se výtečně i ve spolupráci s cenově přístupným Nikonem D5500. Je samozřejmě konstrukčně limitován světelností F4.0-5.6, takže by s ním mohly být problémy s živou sportovní fotkou za nižších světelných hladin. To je ale objektivně dané a není to chyba, ale vlastnost. K univerzálnímu focení za dobrých světelných podmínek ho lze bez problémů doporučit.
Ukázky:
1 až 4 rozsah zoomu, 6 protisvětlo
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |
17 |
![]() |
18 |
![]() |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Nikon DX 55-200/4.0-5.6 VR II ?