Nikon uvedl tento neobyčejný objektiv letos na Photokině spolu s fullframe zrcadlovkou D750. Tam bylo moje první seznámení s tímto objektivem, kratičké. Teď ho mám v ruce znovu, aspoň na pár dní.
Nikon uvedl tento neobyčejný objektiv letos na Photokině spolu s fullframe zrcadlovkou D750. Tam bylo moje první seznámení s tímto objektivem, kratičké. Teď ho mám v ruce znovu, aspoň na pár dní.
Především, je to objektiv určený pro plnoformátové zrcadlovky Nikon s čipem velkým 24 x 36 mm. Zde má tento objektiv zobrazovací úhel 94 stupňů. Lze ho pochopitelně použít i na DX přístrojich s menším čipem, avšak potom je úhel jen 70 stupňů a ohnisko odpovídá 30 mm. Což je pořád ještě příjemné ohnisko, je to jen o málo delší než oblíbená osmadvacítka, nicméně ten hlavní efekt velkého úhlu při velké světelnosti a tudíž malé hloubce ostrosti se ztratí. Proto by o něm měli uvažovat majitelé full frame zrcadlovek a těm s DX jen potud, pokud jsou si jisti, že jejich srdce hoří pro 30 mm ohnisko (ekv.). Pak ale by se asi dalo najít levnější, méně objemné a lehčí řešení.
Hlavní trik a fór nového objektivu je v jeho světelnosti.
Nikon si počíná v budování skleněného parku hodně rozumně. Vsadil na světelnost F1.8 a má v této kategorii ohniska 28mm, 35mm, 50mm a 85mm . Tyto objektivy jsou podstatně levnější než objektivy se světelností F1,4 a odvedou prakticky stejnou práci. Čímž se dostávám k ceně, ta je lehce pod 20 tisícovou hranicí a to je pro objektiv s aspirací na profi třídu důvod k potlesku.
Technická data
Rozsah clon má od F1.8 do rozumných F16. Čoček má 13 v 11 skupinách a ostření je sonické, tudíž velmi rychlé a tiché, pochopitelně vnitřní. Průměr filtru je 77 mm. Rozměry jsou 81.28 x 78.74 mm , váha 357 g. Rozhodně to není žádný střízlík, to Nikkor 20/2.8, který je teď už ve výprodeji, je vedle něho střízlík. Dva členy má s velmi nízkým indexem rozptylu a k snížení výskytu duchů slouží i nanokrystalické vrstvy. V dodávce je kožený sáček, přední a zadní krytka a sluneční clona.
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20.jpg)
Nic moc k ovládání na něm není. Jediný prstenec slouží k ručnímu ostření a přepínač na levé straně zapne manuál nebo automatické ostření s možností průběžného ručního doostření. V okénku vidíme údaj o vzdálenosti a jakýsi náznak ukazatele hloubky ostrosti pro clonu F16. Zde podotknu, že clona F16 je podstatě největší jakž takž použitelná clona u objektivu FF, F22 a výše už mají neostrou kresbu vlivem ohybu světla o hranu clony.
Jak se s ním fotí Má minimální zkreslení a vinětaci a ostří ve spolupráci s D750 opravdu bleskově. Jde pochopitelně o první dojmy, zatím jsem s ním pořídil opravdu jen první snímky. Nicméně určitý obrázek pro užití jsem si udělal. Zde je ukázka zkreslení, opravdu není o čem mluvit:
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_soud.jpg)
Vinětace je velmi mírná při plné světelnosti, když uvážíme, že jde o full frame:
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_vinet.jpg)
Jak řečeno, jeho světelnost je veliká a má smysl ji používat – k vypíchnutí motivu z pozadí, které je mimo hlooubku ostrosti. To předurčuje tento fotoaparát k živé fotografii reportážního typu, ovšem pod tou podmínkou, že fotograf se k motivu opravdu přiblíží. Tady nestačí, aby byl na dosah, jak radí Bresson, tady musí být na dotyk ramenem… jinak je daleko. Zde je ukázka momentky ve velmi nízké světelné hladině:
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_uk_01m.jpg)
Druhá oblast je architektura a interiéry. Zde si myslím že bude velká doména tohoto objektivu.
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_uk_02m.jpg)
Pokud jde o krajinu, dnes je v módě hodně širokoúhlé zobrazování s důrazem na nápadný markant v popředí a tam se spíš uplatní ohnisko kolem 16 mm ekv. Tahle dvacítka tak velký efekt nedá.
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_uk_03m.jpg)
Na druhou stranu je třeba akcentovat odolnost vůči parazitním paprskům. Nanovrstvy je účinně pochytají, přičemž ty hodně širokoúhlé objektivy s ultrakrátkým ohniskem bývají k odleskům hodně náchylné. Tenhle objektiv stráví slunce v záběru ani nemrkne. V ploše záběru není po odlescích stopy, obrázek není nijak upravovaný.
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_uk_04m.jpg)
Jak ale kreslí v různých hodnotách clony? Zde je srovnání s kresbou při plné světelnosti a při zaclonění. Rozdíly jsou minimální, jde o naprosto neupravované snímky, na kliknutí uvidíte výřezy 100%:
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_kresbam.jpg)
Právě tak malé jsou rozdíly mezi kresbou ve středu a rozích, tato ukázka srovnává kresbu v rohu při různých clonách. Měnila se jen clona a přitom jsou různé výsledky jak co do světlosti, tak barevného tónu:
![](/obrdg2014/objektivy/nikon_20/nikon_20_kresba_rohm.jpg)
K objektivu se ještě vrátím, protože je hodně zajímavý. Zkusím ho i na DX formátu s tou výhradou, že si myslím, že jeho na malý formát škoda. Ale, kdo ví? Třeba se i tam osvědčí.