Nezařazené

Nikon 20 mm F2,8 AF NIKKOR D A (recenze)

Pokračujeme v posuzování objektivů pro digitální jednooké zrcadlovky. Tentokrát jde o krátké pevné ohnisko, o objektiv s ohniskem 20 mm (fyzickým) a světelností F2.8. K posouzení laskavě zapůjčila firma Megapixel.

Po objektivu jsem nesáhl náhodou. Po skvělých zkušenostech s pevným ohniskem Nikon 300 mm F2.8 (zanedlouho seznámím blíže) jsem doslova zahořel pro pevná ohniska. Každý přece ví, že zoom je vždycky kompromis, přičemž čím širší je rozsah zoomu, tím větší kompromis.
Jenže ve hře je ještě něco jiného. Nikon vyrábí pro svoje DSLR objektivy označené DX, tedy objektivy s optimalizovaným zobrazovacím polem pro DX formát, zhruba 16×24 mm velkým. Posuzovaný objektiv je ale označen jako D, je určen po plný formát 24×36. V takovém případě je to vysoce širokoúhlý objektiv (940) a nemám důvod nevěřit posudkům, podle nichž ostře kreslí v celém obrazovém poli.

Po vynásobení „crop factorem“ se ale dostáváme na 30 mm ekvivalentu kinofilmového přístroje, takže na DSLR s DX čipem funguje jako mírně širokoúhlý objektiv se zorným úhlem cca 700. Může tedy sloužit jako základní objektiv pro živou fotografii, přičemž jeho světelnost F2.8 je velmi příjemná.

Konstrukčně je to velmi vyspělý objektiv. Má dvanáct členů v devíti skupinách, závit pro filtr 62 mm, ostří od 25 cm. Rozměry má 6,7 x 6,7 cm. Pro ostření nablízko má CRC systém (close range correction). Kresebně je plně na výši – i při plné světelnosti kreslí velmi dobře ve středové oblasti i v rozích, bez nejmenšího sklonu k vinětaci. Při vyšším clonění není patrný posun v kresbě – samozřejmě roste hloubka ostrosti. O nějakých fialových konturách nemůže samozřejmě být řeč. Je poněkud citlivější na protisvětlo, kupodivu hlavně při vyšších hodnotách clony (zkoušel jsem F16, lze clonit až do F22).

Objektiv je malý a lehký – přičemž nezapomínejme, že je určen k fullframe použití. Jeho hloubka ostrosti je značná, problémy s ostřením nejsou, avšak pokud by někdo chtěl ostřit ručně, ocení příjemný, „tak akorát“ tenký ostřicí kroužek.

No a teď to ze mě vyleze jako z té chlupaté deky. Na „obyčejné focení“ používám širokorozsahový zoom 18-200 VR. Čekal jsem, že výkonem tahle dvacítka roztrhne moje véerko jako slanečka. Nestalo se. Srovnával jsem kresbu i s obdobným Tamronem pro Canon a i ten měl evidentně lepší kresbu.

Na kliknutí uvidíte celý screenshot Zoner PhotoStudia 10 ve funkci „porovnání“: horní dva obrázky jsou fragmenty snímku pořízeného „véerkem“ při clonách F8 a F5,6 a dole snímky dvacítkou při stejných clonách, ve stejnou dobu ze stativu. Rozdíl je patrný i při zmenšením JPEG provedení.

Myslím ale, že tento objektiv primárně určený pro analogové fotografování (Nikon vyrobil první „dvacítku“ pro zrcadlovku před čtyřiceti lety a byla to tehdy senzace nevídaná neslýchaná) dojde docenění, až se rozšíří full size DSLR od Nikonu. Pak se budeme radovat nad širokým úhlem bez přehnaného zkreslení, který dodá našim snímkům dynamiku… kterou do nich nedostaneme objektivem s ekvivalentem ohniska 30 milimetrů. Objektiv stojí cca 17 tisíc (září 2007).

Závěrem několik snímků, jsou konvertované z RAWu.

Pokračujeme v posuzování objektivů pro digitální jednooké zrcadlovky. Tentokrát jde o krátké pevné ohnisko, o objektiv s ohniskem 20 mm (fyzickým) a světelností F2.8. K posouzení laskavě zapůjčila firma Megapixel.

Po objektivu jsem nesáhl náhodou. Po skvělých zkušenostech s pevným ohniskem Nikon 300 mm F2.8 (zanedlouho seznámím blíže) jsem doslova zahořel pro pevná ohniska. Každý přece ví, že zoom je vždycky kompromis, přičemž čím širší je rozsah zoomu, tím větší kompromis.
Jenže ve hře je ještě něco jiného. Nikon vyrábí pro svoje DSLR objektivy označené DX, tedy objektivy s optimalizovaným zobrazovacím polem pro DX formát, zhruba 16×24 mm velkým. Posuzovaný objektiv je ale označen jako D, je určen po plný formát 24×36. V takovém případě je to vysoce širokoúhlý objektiv (940) a nemám důvod nevěřit posudkům, podle nichž ostře kreslí v celém obrazovém poli.

Po vynásobení „crop factorem“ se ale dostáváme na 30 mm ekvivalentu kinofilmového přístroje, takže na DSLR s DX čipem funguje jako mírně širokoúhlý objektiv se zorným úhlem cca 700. Může tedy sloužit jako základní objektiv pro živou fotografii, přičemž jeho světelnost F2.8 je velmi příjemná.

Konstrukčně je to velmi vyspělý objektiv. Má dvanáct členů v devíti skupinách, závit pro filtr 62 mm, ostří od 25 cm. Rozměry má 6,7 x 6,7 cm. Pro ostření nablízko má CRC systém (close range correction). Kresebně je plně na výši – i při plné světelnosti kreslí velmi dobře ve středové oblasti i v rozích, bez nejmenšího sklonu k vinětaci. Při vyšším clonění není patrný posun v kresbě – samozřejmě roste hloubka ostrosti. O nějakých fialových konturách nemůže samozřejmě být řeč. Je poněkud citlivější na protisvětlo, kupodivu hlavně při vyšších hodnotách clony (zkoušel jsem F16, lze clonit až do F22).

Objektiv je malý a lehký – přičemž nezapomínejme, že je určen k fullframe použití. Jeho hloubka ostrosti je značná, problémy s ostřením nejsou, avšak pokud by někdo chtěl ostřit ručně, ocení příjemný, „tak akorát“ tenký ostřicí kroužek.

No a teď to ze mě vyleze jako z té chlupaté deky. Na „obyčejné focení“ používám širokorozsahový zoom 18-200 VR. Čekal jsem, že výkonem tahle dvacítka roztrhne moje véerko jako slanečka. Nestalo se. Srovnával jsem kresbu i s obdobným Tamronem pro Canon a i ten měl evidentně lepší kresbu.

Na kliknutí uvidíte celý screenshot Zoner PhotoStudia 10 ve funkci „porovnání“: horní dva obrázky jsou fragmenty snímku pořízeného „véerkem“ při clonách F8 a F5,6 a dole snímky dvacítkou při stejných clonách, ve stejnou dobu ze stativu. Rozdíl je patrný i při zmenšením JPEG provedení.

Myslím ale, že tento objektiv primárně určený pro analogové fotografování (Nikon vyrobil první „dvacítku“ pro zrcadlovku před čtyřiceti lety a byla to tehdy senzace nevídaná neslýchaná) dojde docenění, až se rozšíří full size DSLR od Nikonu. Pak se budeme radovat nad širokým úhlem bez přehnaného zkreslení, který dodá našim snímkům dynamiku… kterou do nich nedostaneme objektivem s ekvivalentem ohniska 30 milimetrů. Objektiv stojí cca 17 tisíc (září 2007).

Závěrem několik snímků, jsou konvertované z RAWu.