Nezařazené

Nik HDR Efex 2

Firma Nik Software patří ke špičce v oboru editace a vyniká v produkci zásuvných modulů pro Photoshop a Lightroom. Venku je teď druhá verze jejího generátoru HDR obrázků, spojených ze snímků s různou expozicí. Technologie HDR je perspektivní a věnuji jí zde značnou pozornost, ať jde o metodiku editačních postupů, anebo o funkce fotoaparátů – ty dovedou HDR obrázek mnohdy složit s překvapujícím výsledkem. Plugin od Niku má dvě základní funkce.

Firma Nik Software patří ke špičce v oboru editace a vyniká v produkci zásuvných modulů pro Photoshop a Lightroom. Venku je teď druhá verze jejího generátoru HDR obrázků, spojených ze snímků s různou expozicí. Technologie HDR je perspektivní a věnuji jí zde značnou pozornost, ať jde o metodiku editačních postupů, anebo o funkce fotoaparátů – ty dovedou HDR obrázek mnohdy složit s překvapujícím výsledkem. Plugin od Niku má dvě základní funkce.

Složení fotek s různou expozicí je primární, k výslednému obrázku je třeba pořídit dva a více fotek s různou hodnotou expozice a plugin pak nabídne k finálnímu doladění obrázek obsahující kresbu v optimální tonalitě v rozsahu tónů, které jedna fotografie obsáhnout nemůže.

Vyrovnání tónů v jednom obrázku je druhá možnost, jde o pokročilé zjasnění stínů z jediného snímku metodou mapování tónů. Tato druhá funkce zde nepřesahuje kapacitu obdobných utilit, známe ji i z našeho Zoner PhotoStudia verze 14 a samotný Nik nabízí v sadě filtrů Color Efex filtr zvaný Detail Extractor, který podává ještě lepší výsledky. Nemyslím si, že by si uživatel Color Efexu polepšil koupí tohoto HDR, kdyby se měl omezit jen na mapování tónů.

Složení fotek je hlavním posláním pluginu. Práce s ním je velmi jednoduchá. V dialogovém okně do něho natáhneme snímky s různou expozicí – zde je nataženo sedm obrázků.

 


Zde zaškrtneme „alignement“, to je spasování snímků, které nebyly pořízeny ze stativu. Zde je nutno podotknout, že právě tato funkce je zde velice dobře ošetřená. S ní souvisí i odstranění „duchů“. Z obrázků v pásku nahoře volíme ten, který bude referenční, ten „správný“ a ten určuje, co má na snímku být a co je „duch“, tedy nežádoucí varianta, Míru odstranění nastavíme volbou „strength“. Lze ovlivnit i barevnou vadu. Když máme vše nastaveno, volíme „create HDR“ vpravo dole. Následuje další pracovní okno.

 


Vlevo máme varianty různých nastavení parametrů, tedy předvolby. Je jich celkem osmadvacet, od celkem nenápadných a krotkých až po HDR-divočiny s přehnaným mapováním tonality. Tyto předvolby nejsou nijak závazné, lze je pokládat i za výchozí volbu, kterou eventuálně doladíme sadou nástrojů vpravo. Na naší ukázce je otevřený nástroj křivky, ale i ten jako pomůcku má své předvolby, nastavený je „temný kontrast“, který k lesnímu motivu seděl nejlépe. Celé ovládání je řešené obdobně jako jiné pluginy firmy Nik. Z celkové nabídky předvoleb je možné si sestavit své favority, což pak usnadňuje volbu. No a výsledek je pak třeba takový:

 


Blechy lze vypátrat, zde je na příklad velké zvětšení, ve kterém vidíme, že nějací ti duchové se tam přece jen připletou:

 


Nabízí se samozřejmě srovnání s funkcí HDR, která je součástí Photoshopu. Zde ovšem Nik vítězí na celé čáře. Tato utilita je pomalá, ghosting je nedostatečný a uživatelské rozhraní je značně nekomfortní. Zajímavější je srovnání se samostatným sofwarem HDR expose. Loni v srpnu jsem tu referoval o jeho jedničce, teď už je venku dvojka, přinejmenším stejně výkonná, avšak uživatelsky mnohem komfortnější. I ta vychází uživateli vstříc předvolbami, nicméně Nik to dělá názorněji, celkově je mnohem flexibilnější.

HDR je samozřejmě dobrý sluha a zlý pán. Důležitá je volba světelné situace. Nejde jen o rozpětí světlých a tmavých partií, jde o celkovou strukturu scény. Tato ukázka práce nikovského pluginu byla pořízena při nízkém poledním slunci s nebem s bohatými mraky. Zde práce Niku:

 


Nicméně háček tu vidím. Plugin sto euro a to mi přijde docela dost. Zoner Photo Studio umí od verze 14 HDR s tonal mappingem taky. Nemá tak dokonalý „antighosting“, ale když Zonera mám, nemusím vyklopit dalších dva a půl tisíce korun, abych měl v podstatě totéž. Tahle poslední ukázka je z těchto tří snímků:

 


No a spojeno je to právě Zonerem. A jak praví mountfieldovský pumprdlík hlasem Bohdalové: a mám to zadarmo!