Nezařazené

Na závěr roku 2015

Konec roku je na dohled a celkem přirozeně se ohlížíme, co nám přinesl, nebo eventuálně vzal. I to se stalo. Zkuste sehnat fotoaparát Samsung! Ano, je pořád ještě v prodeji, ale už to zdaleka není to, co to bývalo. Přitom model NX1jsem letos v lednu v seriálu, co mě vzalo, hodnotil jako bombu. Je to přístroj, který je vážnou konkurencí zrcadlovek a v některých parametrech – jako je rychlost sériového snímání – běžnou zrcadlovku nechává daleko za sebou. Přirozeně že nepřestal fotoaparáty vyrábět, jenom je vyváží méně než před tím a český trh ho přestal zajímat. Tento trend se netýká jen fotoaparátů. Trochu sleduju mobilní telefony, hlavně tedy fotoaparáty v nich, a je mi líto, že kupříkladu Xiaomi se taky dívá na český trh skrz prsty,. A neoficiálně se dozvídám, že je to i kvůli restriktivním opatřením Evropské unie.

Když už jsem se dotkl mobilů, neopomenu zmínit iPhone 6S. Navýšil počet megapixelů hodně pozdě, Samsung, Sony i HTC byly dávno před ním, nicméně Apple se i tentokrát řídil heslem, kdo si počká, ten se dočká, hlavně aby to bylo perfektní a jeho fotoaparát perfektní je. S výhradou dynamického rozsahu plnohodnotně nahrazuje kompakt a jistě bude dalším hřebíčkem to rakve kompaktů.


Ty se ale vyrábějí dál a mají úspěch zejména ty z vyšší třídy, ať už to jsou superzoomy neboli bridge, anebo klasické kompakty. Nelze pominout firmu Sony, jako ji nelze pominout i v dalších kategoriích fotografické techniky. Má prostě dobré, plodné období. Její kompakty třídy RX se staly etalonem a v mirrorlessech ovládla pole jak v kategorii APS-C, tak v kategorii full frame, tedy přístrojů s čipem formátu kinofilmu. Tyhle FF kompakty řady 7 mají dvě větve, jedna jde po vysokém rozlišení, druhá po výkonu při vysokých hodnotách citlivosti ISO.


Je to tvrdá konkurence oběma výrobcům plnoformátových klasických zrcadlovek, tedy Canonu a Nikonu. Nevypadá to ovšem na to, že by canonisté nebo nikonisté chtěli přezbrojovat. Spíš jde o dosud neoslovené zájemce o přístroj maximálního výkonu. Tenhle druh konzumentů se dozví, že špička rovná se plný formát 24 x 36 a teď stojí před osudovým rozhodnutím, kterou cestou jít. V minulosti hrál významnou roli pohled do hledáčku. Přestože mirrorlessy vyšší třídy používají elektronické hledáčky s rozlišením 2,4 milionu pixelů a ty jsou jasné a ostré a subjektivně mají větší pole než hranol plnoformátové zrcadlovky, přece jen je tam jakási výhrada. Do toho přišla v závěru roku Leica se svým plnoformátovým mirrorlessem. Kvůli robustnosti jsme ji obdařil titulem Panzer Leica, jedno ale na ní je mimořádně atraktivní: OLED elektronický hledáček se 4 megapixely. Zobrazovač je od Epsonu, jistě ho uvidíme i jinde a to by mohla být velká podpora bezzrcadlovek s elektronickými hledáčky.

Nikon se po ofenzívě na poli FF zrcadlovek v roce 2014 zklidnil a obohatil trh o několik velmi zajímavých objektivů, nejvíc se mi líbila třístovka na F4.0 a hlavně dlouhoohniskový zoom 200-500/5.6. Má špičkovou kvalitu za rozumnou cenu a myslím, že by mohl dobře vyhovovat právě těm, kdo se vydali cestou plného formátu.


Canon překvapil dvojicí padesátimegových zrcadlovek 5DS a 5DS R, určených především ke studiové práci. A aby dal najevo, že bere závod o megapixely vážně, zveřejnil info o supersnímači s 250 megapixely. A na malém formátu!


Když malý formát, tak MFT neboli Micro Four Thirds a to je doména Olympusu a Panasonicu. Zde nás nezaskočily žádné převraty, u Olyho to byl OM-D E-M10 Mk II


…a Panasonic vyšel s očekávanou GX8.


A když jsme u MFT, pak bych neměl zapomenout na vlnu, doslova příval nových objektivů v této třídě, zvláště pak z dílen dosud neznámých asijských výrobců. Až v nich bude autofokus, to teprve nastane šrumec!