Nezařazené

Na barvy podzimu s polarizačním filtrem Tiffen

O polarizačních filtrech jsem tu nepsal moc často, protože jsem k nim jaksi nepřilnul. Měl jsem totiž před časem nepříjemnou zkušenost s filtrem Schneider Kreuznach, stál mě peněz jak za jalovici a bortil kresbu. Pak jsem jednou dostal nádavkem k objektivu (mizernému) polarizační filtr, zcela nepoužitelný. Není rovnosti ani mezi lidmi, ani mezi filtry! Takže na tuhle zkoušku jsem se vypravil s filtry Tiffen.

O polarizačních filtrech jsem tu nepsal moc často, protože jsem k nim jaksi nepřilnul. Měl jsem totiž před časem nepříjemnou zkušenost s filtrem Schneider Kreuznach, stál mě peněz jak za jalovici a bortil kresbu. Pak jsem jednou dostal nádavkem k objektivu (mizernému) polarizační filtr, zcela nepoužitelný. Není rovnosti ani mezi lidmi, ani mezi filtry! Takže na tuhle zkoušku jsem se vypravil s filtry Tiffen. Připomínám, že že polarizační filtr propouští světelné vlny jen v jednom směru. Na obrázku se to projeví posunem barevnosti, především pak výrazným ztmavnutím azurové oblohy. Dále se to projevuje na lescích – ty jsou samy o sobě polarizované a filtrem je lze silně zmírnit. Polarizační filtry mají speciální obrubu. Našroubujeme je na objektiv, avšak obruba umožňuje otáčení. Na místě samém je pak třeba otáčením nastavit filtr tak, aby efekt byl nejsilnější. Nejvíce se projevuje, když osa objektivu je kolmo na sluneční paprsky, tedy – když máme slunce z boku, nikoli za zády nebo před sebou.

Všechny ukázky jsou zkonvertované z RAW v nominálním nastavení, bez jakýchkoli úprav.
Nejdříve přišel na řadu polarizační filtr vyšší třídy. Jde o Tiffen Digital HT. Výrobce ujišťuje, že filtry Digital HT jsou technologickým průlomem v oblasti povrchové úpravy foto filtrů, vyráběné pro náročnější fotografy, filtry s Hi-Trans vícenásobnou povrchovou úpravou – titanovou vrstvou, předčí i vojenské specifikace pro tvrdost a odolnost. Neškrábal jsem do něho, jen ho našrouboval na objektiv Tamron 17-50/2.8, přístroj Canon 7D. Na webové stránce Tiffenu najdete ceny, tento filtr stojí cca 6 tisíc s DPH.

Nejvíc mě zajímala ta kresba. Ve srovnání se snímky bez filtru (horní dvojice) a s filtrem (dolní dvojice) při 100% zvětšení jsem nezaznamenal žádný rozdíl. Haleluja! Zde je ukázka, jde samozřejmě o stoprocentní zvětšení:

 


Pak ovšem přichází na řadu jiné srovnání, jak obrázek celkově vypadá. Moje dosavadní zkušenost vedla k závěru, že buď je dobré světlo a pak má smysl fotit, nebo není a pak je líp zůstat doma. Když je dobré světlo, tedy nízké slunce, modrá obloha, pěkné mraky, stačí stáhnout expozici do mínusu, obloha ztmavne, v mracích nejsou přepaly. No a tady je srovnání. Nahoře je vlevo snímek bez filtru s kompenzací expozice nula, vpravo kompenzace jedna, taktéž bez filtru. Dole s HT polarizákem bez kompenzace, vpravo s kompenzací -1.

 


Snímky s a bez polarizačního filtru nejsou identické. Je vidět, že s polarizákem s kompenzací nula je více méně obdobný jako bez polarizáku s kompenzací jedna. Což je nepříjemné zjštění pro výrobce a prodejce polarizačních filtrů.

Další zkouška se týkala obyčejného Tiffen polarizačního filtru. Zase tu porovnávám dvojici bez filtru (nahoře) s kompenzací 0 a -1 a totéž dole s polarizačním filtrem. Jde o nejprostší verzi, v průměru 77 za 2300 Kč, použil jsem ho na objektivu Canon 17-40/4. Takže ani ten nejjednodušší Tiffen polarizák nehuntuje kresbu! Radostné to zjištění.

 


Stejnou zkoušku jsem podnikl ve srovnání bez filtru a s filtrem Tiffen 77 SLIM. To jsou filtry vyšší cenové kategorie s tenčí obrubou. Stojí cca 4400 Kč. Ani tento filtr neměl nějakou devastující stopu na obrázku:

 


Když tedy srovnáme fotku bez filtru (vlevo) s obyčejným Tiffenem a dražším slim filtrem, všimneme si i expoziční doby. Všechny tři snímky jsem pořídil z karbonového stativu Benro z nabídky Oehlingu.

 


Všimněte se rozdílné expoziční doby. Bez filtru to byla 1/250 sec, s obyčejným Tiffenem 1/60 a se slimem 1/80, přičemž tento třetí je nejvýraznější. Rozdíl v barevnosti je zřetelný. Následující ukázka je pořízena tímto slim filtrem, obrázek upraven z RAW formátu jen se základními korekcemi:

 


Dalším úpravám je pak cesta utevřená:

 


Jedno je třeba dodat. Největší efekt se projeví, když jsou k tomu vhodné podmínky: výrazné modré nebe s pěkně vykreslenými mraky přímo volají po polarizačním filtru. Tyto podmínky zde splněny nebyly, nicméně i mdlému nebi filtry zjevně pomohly. Pro mě je nejdůležitější výsledek zkouška kresby – tyto filtry Tiffen jí neubližují. K filtrům se samozřejmě vrátím, až nastanou ty správné filtrovací podmínky.