Nezařazené

Modré nebe s polarizačním filtrem

Ptal se mě náš čtenář J.R., jestli je dobře nastavovat ruční WB před nasazením polarizačního filtru anebo s polarizačním filtrem. Nezbylo než sáhnout pro polarizační filtr do krabice a trochu experimentovat. Připomenu, že polarizační filtr propouští vlny jen v jednom směru a v kolmém je ořezává – proto musíme filtr natáčet, abychom dosáhli žádoucího efektu.

Ptal se mě náš čtenář J.R., jestli je dobře nastavovat ruční WB před nasazením polarizačního filtru anebo s polarizačním filtrem. Nezbylo než sáhnout pro polarizační filtr do krabice a trochu experimentovat. Připomenu, že polarizační filtr propouští vlny jen v jednom směru a v kolmém je ořezává – proto musíme filtr natáčet, abychom dosáhli žádoucího efektu.

V praxi pak platí, že – obvykle – je třeba fotit tak, aby osa objektivu byla pokud možno kolmo na směr slunečních paprsků. Se sluncem v zádech má polarizační filtr minimální efekt, jak račte vidět zde, ukázka pořízena bez polarizačního filtru:


A tato je s polarizačním filtrem, opakuji, se sluncem v zádech.


Rozdíl nic moc. A co se stane, když fotíme kolmo na sluneční paprsky, tedy se sluncem v boku? Zde bez polarizačního filtru:


Druhá ukázka s použitím polarizačního filtru:


Rozdíl zde je, ale ne takový, aby mi rval oči. Mám se tedy rozloučit s představou výrazných mraků na temné modré obloze? No, ještě jsou tu přechodové neutrální filtry:


Domnívám se, že k zvýraznění oblohy jsou lepší přechodové než polarizační filtry. Na naší ukázce máme celkem mírný úhel záběru (17 mm ohnisko na Canon 7D, to je nějaká pětadvacítka). Na širších úhlech záběru pak hraje roli směr paprsků a část obrazu je tmavší a část světlejší, to je jeden z mých největších argumentů proti. Nicméně to není téma našeho dnešního experimentování.

Teď se podívejme na tu manuální WB. Tato ukázka je pořízena s polarizačním filtrem, korekce expozice 0:


Poté jsem filtr sundal, nastavil ručně WB, tedy nastavil WB bez filtru, poté filtr nasadil a exponoval opět bez korekce:


Nastavení WB jsem opakoval, tentokrát s filtrem nasazeným. Výsledek je zde:


Jemný rozdíl tu je. Na snímku s WB nastavenou PŘED nasazením filtru je teplejší tón v mracích, ten je po nasazení filtru a následném nastavení ruční WB neutralizován. Přesnější je tedy – nikoli překvapivě – nastavení PO NASAZENÍ filtru. Zdá s e mi však, že se tím poněkud efekt polarizačního filtru ruší – jelikož se ztrácí ten příjemný teplý tón. Zde je to srovnání – vlevo je fotka s naměřenou WB před nasazení, vpravo po nasazení polarizačního filtru:


Zůstaly však přepaly v mracích, s nimi polarizační filtr nic nezmůže. Zmizely až při korekci -1, je to ta varianta, kdy ruční WB byla nastavena přes filtr:


Pak jsem Tiffen sundal a nechal korekci:


Takže teď k závěrům. K přesnějšímu nastavení barev samozřejmě dojdeme ručním nastavením WB přes polarizační filtr. Nicméně si myslím, že rozdíl není zásadní, to za prvé, a že vůbec nejlepší řešení je focení do RAW a následné nastavení barevnosti v počítači – velmi dobře se osvědčuje vyfocení šedé tabulky v daných světelných podmínkách.