Psal jsem tu o základech techniky focení nočních fotek za soumraku. Té příhodné chvíli se říká modrá hodinka a chci dnes předvést, jak kratičká ta hodinka je. Obvykle předpokládáme, že je večer, ale ona je samozřejmě ráno taky. Ovšem málo kdo je ochotný takhle ráno vstávat a jít fotit – spíš sype do práce, než se stativem někam vytvářet výtvarné hodnoty.
Psal jsem tu o základech techniky focení nočních fotek za soumraku. Té příhodné chvíli se říká modrá hodinka a chci dnes předvést, jak kratičká ta hodinka je. Obvykle předpokládáme, že je večer, ale ona je samozřejmě ráno taky. Ovšem málo kdo je ochotný takhle ráno vstávat a jít fotit – spíš sype do práce, než se stativem někam vytvářet výtvarné hodnoty.
Fotky jsem pořídil na zahrádce, ten Buddha v altánku je z umělé hmoty a stál tři sta pade, aby někdo neměl velké oči. Zkoušku jsem začal v úterý 13. března v 18.30. To je důležité, protože každý den je to jinak. Když tedy se chystáme fotit noční fotku, je dobře si ohlídat, kdy ten soumrak nastane a podle toho to naplánovat. První fotka – všimnete si rozhýbaných bambusů, holt je to dlouhá expozice. Je to focené bez korekce expozice s plošným měřením. Toto je první fotka. Nebe je hodně jasné.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_01m.jpg)
O pět minut později. Nebe ztmavlo a expozice je 8 vteřin místo 6, tedy o 25% víc za pět minut!
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_02m.jpg)
Dalších pět minut, je to 18.40 a nějaké drobné.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_03m.jpg)
Uplynula čtvrthodina od začátku pokusu. Fotka už má nesporné rysy noční fotky. Stíny jsou ovšem velmi tmavé, slité. Nicméně tohle jsou fotky v JPG, nikterak neupravované.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_04m.jpg)
Když si v Camera Raw Photoshopu vytáhnu stíny, dopadá to vcelku dobře:
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_04am.jpg)
Hra pokračuje, je 18.50, dvacet minut od začátku pokusu. Všimněte si, že světlo lampiónu se šíří, už pohlcuje Buddhu z umělé hmoty. Zprava se vkrádá načervenalé světlo – to je odlesk pražského osvětlení v mracích.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_05m.jpg)
Teď už je vypálený skoro celý altánek. Do sedmé hodiny zbývá pět minut.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_06m.jpg)
Nebe je už hodně tmavé. Pokus jsme zahájili před půl hodinou. Lampa svítí jak zběsilá.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_07m.jpg)
Dolováním z RAW se dá ještě leccos vytáhnout.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_07am.jpg)
Ale v 19.15, tedy tři čtvrti hodiny po zahájení modré hodinky, už je to zastřelené. Je už taková tma, že začaly svítit hvězdy. To je nejlepší chvíle se na to vybodnout.
![](/obrdg2018/jaknato/180314modra/180314modra_08m.jpg)
Když si obrázky prohlédneme, vidíme, že postupem času se rozšiřuje oblast přepalu. Lze tomu samozřejmě čelit, například několikanásobnými expozicemi s různou hodnotou , což je technika vytváření HDR obrázků. Jistě to jde a jsou lidé, kteří to skvěle dovedou. Ovšem pro běžné použití – je nejlépe si počkat na ideální modrou hodinku, která, jak jsme si právě ukázali, je tuze pomíjivá, sotva půlhodinová.