Nezařazené

Mitakon 35/0.95 pro MFT

Zhongyi je čínská optická firma tak mladá, že ji nenajdete ani ve Wikipedii. Nicméně už na sebe upozornila zajímavými objektivy označenými Mitakon s nápadně vysokou světelností. Do sféry jejího zájmu padl i systém Micro Four Thirds. Ultrasvětelnou pětatřicítku jsem měl možnost si vyzkoušet.

Zhongyi je čínská optická firma tak mladá, že ji nenajdete ani ve Wikipedii. Nicméně už na sebe upozornila zajímavými objektivy označenými Mitakon s nápadně vysokou světelností. Do sféry jejího zájmu padl i systém Micro Four Thirds. Ultrasvětelnou pětatřicítku jsem měl možnost si vyzkoušet.

Jaký je a komu je určen
Jde o objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 35 mm. Podotýkám, že se dodává i pro APS-C systémy, pak má crop factor 1,5 x a úhel záběru 46 stupňů. Pro MFT platí crop factor 2x, tudíž ekvivalentní ohnisko je 70 mm. Objektiv tedy může posloužit jako portrétní objektiv a pro toho, kdo si troufne ostřit ručně i na ulici, pak pro živou fotku pouličního typu. Má 10 členů v 7 skupinách, přičemž 6 z nich je ze speciálního skla s nízkým rozptylem. Clona je dokonce desetilamelová. Její rozsah je od 0,95 do 16, objektiv ostří od 30 cm. Průměr závitu pro filtr je 58 mm.


Vypadá nádherně. Je kovový a pozná se to na něm, aniž byste ho brali do ruky. Má prstenec pro clonu na horním konci a širší prstenec pro ostření, se stupnicí doplněnou o stupnici hloubky ostrosti, její význam je spíše dekorativní než praktický. Clonový prstenec je označen klasickou clonovou řadou – a není zaskakovací, což ocení videografové.

V ceně 25 tisíc asi nebude atraktivní pro někoho, kdo jednou ročně fotí Pepíčkovy narozeniny. Mitakon Speedmastery se vyrábějí dokonce i ve full frame provedení pro Sony A7(s ohniskem 50 mm) a tam dozajista bude mít extrémní světelnost smysl právě kvůli separačnímu efektu při širokém úhlu záběru. Pětatřicítka pro MFT je, opakuji, spíše portrétní objektiv, a zde Mitakon vstupuje do tvrdé konkurence. Zkoušel jsem ho na Olympusu OMD-EM5 Mk II. Pro MFT Oly vyrábí Zuiko 45/1.8. Má sice menší světelnost – nezapomeňme, že 1,8 je skoro 2.0 a to jsou 2 stupně od 0.95, ale má autofokus a stojí po odpočtu zpětné slevy 6 a půl tisíce, kdežto tento Mitakon jde za pětadvacet. Ve prospěch Mitakonu hovoří krásný bokeh vyvolaný desetilamelovou clonou, příjemná kresba vyvolávající náladu a výrazný separační efekt.

Jak se s ním fotí
Jak clonový, tak ostřicí kroužek jdou plynule, volně ale nikoli svévolně. S úlevou ostříte mechanicky – a vůbec vám nevadí, že to ostření není vnitřní – objektiv se vysouvá o 7 mm při přeostření z extrému do extrému (devadesát stupňů). Už jsem se zmínil, že clony nemají západky.

Vzhledem k hloubce ostrosti není snadné ostřit jaksi od oka a vyžaduje to pomůcku při MF. Olymnpus je ale zařízen na čipované objektivy, takže i když si nastavíme MF v menu a v setupu nastavíme zvětšení při pohybu ostřicího kroužku, lupa nám nenaskočí. Je třeba ji zvlášť navolit na některé z volitelných tlačítek, a že jich na takovém E-M5 Mk II je habaděj. Potom si můžeme vychutnávat jemné doostřování, tlačítkem aktivujeme lupu a pak teprve homníme mikropohyby rovinu ostrosti.

Objektiv má zanedbatelné optické vady. Soudková vada je takřka nepostřehnutelná:


Hlava nás nerozbolí ani z vinětace.


Barevná vada je obvykle zanedbatelná, někdy se ale podivně projeví na místech, kde bychom ji nečekali. Zde je 100% výřez z rohu a listy jsou červené od přírody, nikoli z vady skla.


Pokud jde o kresbu, myslím, že tahle dětská tvář mluví za všechno.


Je to pořízeno ze stativu a ostřením při vysokém zvětšení. Vyžaduje to i spolupráci s modelem, protože při nepatrné hloubce ostrosti i malý pohyb hlavy vede k neostrosti. Ale když vše funguje, je to ostré jak ta pověstná břitva. Zde jsou dva 100% výřezy z uvedené fotky:


 

Řasy a kresba v duhovce, to je pěkné, ale struktura pleti devítiletého dítěte, na to už musí být pořádná optika.


 

Shrnutí
Mitakon 35/0.95 je ultrasvětelný objektiv, zde v provedení pro Micro Four Thirds (Olympus a Panasonic), ale dodávaný také pro přístroje s APS-C přístroje, pro mirrorlesy Sony a Fujifilm X. Dovedu si představit, že pro ně by mohl být velkým přínosem díky zornému úhlu 46 stupňů a hloubce ostrosti odpovídající zhruba F1,4 kinofilmového přístroje. Bez zajímavosti není ani pro MFT přístroje Olympus a Panasonic. Ostření vyžaduje trpělivost a zkušenosti, ale když se zadaří, výsledek stojí za to. Ukázky:

Ukázka separačního efektu při F0.95 obrázky 1 až 4, dále clona F5.6

1 2
3 4
5 6
7 8