Nezařazené

Microsoft Acrylic

Základní rozvržení Acrylic. Je zde průběžný help, samozřejmě v angličtině. Paleta nástrojů je jen „na šířku“.


Microsoft to myslí s digitální fotografií vážně. Z webu se dá stáhnout jeho beta-verzi editačního programu Acrylic. Ten by měl v budoucnu konkurovat Adobe Photoshopu. Tohle aspoň tvrdí Microsoft.
Tvrzení nám to může připadat směšné, nicméně směšný je obvykle ten, kdo podceňuje Microsoft. Photoshop pravděpodobně nedožene, ale mohlo by se mu podařit vyvinout dobrý editační program pro široké vrstvy uživatelů s vyššími ambicemi, než je tvorba „veselých rámečků“ a „kalendářů“.

Jaký je a komu je určen
Naši obvyklou otázku bychom měli modifikovat na „jaký by mohl být. Mohl by být velmi dobrý. Tento článek berte opravdu jen jako první zprávu, protože tato beta (build 684) je doposud funkční jen částečně.
Vrstvy, to je něco, co například z PaintShop Pro udělalo profi nástroj, kterým je dnes. Acrylic je má od samého začátku. Navíc, je zde výběr mezi možností bitmapové vrstvy a vektorové vrstvy. Kromě toho všeho je možno přidávat do obrazu i objekty. Opakuji, funkčnost je jen částečná a těžko soudit, jak to bude spolu fungovat,

Až to bude fungovat, bude to výborné – křivky a vrstvy najednou. Zatím to padá.


ale na první pohled jsou ty vrstvy asi na úrovni, na jaké býval Photoshop ve verzi 3.0 (mezi námi: kdyby se tato verze dnes prodávala, věřím, že by měla mezi mnohými fotografy veliký úspěch). Jelikož se pracuje s objekty a vrstvami, Acrylic má pochopitelně svůj nativní *.xpr formát
Výběry lze ukládat a načítat, v automaticky vygenerovaném názvu s e objeví slovo „maska“, ovšem nezdá se, že by editor masky nabízel – nejsou v nabídce nástrojů, ani o nich není zmínka v helpu.

Úrovně a křivky jsou další nezbytností vyspělého editoru. Zde nechybějí, ale zase – křivky nefungují,jak by měly. Sympatické je ale sloučení křivek a histogramu do jednoho dialogového okna, velmi to usnadňuje práci. Histogram se týká jasu, tří barevných kanálů a také sytosti, i to je zajímavé řešení. V tomto buildu beta verze zatím nefunkční.

Objekt v bitmapové vrstvě. Zajímavé obrazové pozůstatky po jedné havárii – byl přerušen proces převodu vektorové vrstvy do bitmapové.


Klonovací razítko nemůže chybět, je zde i ve verzi „blend“, což je způsob, kdy se otisknutá stopa mísí s okolními pixely a tím se usnadňuje práce bez rušivých hranic.
rozmazání, zostření a doostření je zde ošetřeno běžným způsobem, také rozmanité filtry nechybějí.
Panoramatické „stitchování“ je už teď vynikající nástroj, funguje obdivuhodně. Dílčí obrázky je třeba nasázet do vektorové vrstvy a pak už se jen volí v menu způsob stitchování, na naší ukázce je stitchování v automatickém režimu. V režimu „planar pespective“ se uřízne vršek a spodek, takže nadále platí – je třeba srovnat perspektivní sbíhání před stitchováním.

Shrnutí
Microsoft vykopal válečnou sekyru a jde si vybojovat svoje místo na poli zpracování digitálního obrazu. Dosavadní výsledek je velmi slibný funkčně – to co se prezentuje je „jednoduchý složitý editor“, abych parafrázoval indiánského „malého velkého muže“. Je směšné ho srovnávat s Photoshopem, k tomu mu chybí ještě hodně a jen Gates a Bůh vědí, zda k tomu směřuje nebo dokonce může směřovat, ten náskok je příliš velký.

Takto se dělá panorama – jednoduše, efektivně.


K tomu, aby nějaké rozumné místo zaujal, je třeba především tří kroků:
1. musí fungovat a předpokládám, že fungovat bude. O tom nelze pochybovat – i když je s podivem, že Microsoft zveřejnil tak nehotový produkt. Zřejmě spoléhá na součinnost dobrovolných betatesterů. Hodně bude záležet na tom, v jaké forme bude další vývoj probíhat. Pokud by betatesteři měli každý nepovedený build odinstalovat a downloadovat dalších 80 a více MB, asi se za takovou součinnostvětšina z nich poděkuje.
2. Musí být rozumně rychlý. Zde mám obavu na základě s dalšími microsoftími produkty, že zabředne do zvrhlé woknové filosofie „vše spolupracuje se vším ostatním“ a výsledek je nemotorný netvor neschopný čilého pohybu. Viz woknový prohlížeč obrázků, to je typický příklad takové nepoužitelné obludy (a je kupodivu, kolik lidí se jím trápí a používá ho). Zatím je Acrylic až legračně pomalý, například se zpožďuje i kreslená čára za kurzorem.
3. Musí být za rozumnou cenu. Je třeba vzít v úvahu, že PaintShopPro ver. 9.0 se prodává za 120 dolarů a je to zralý produkt pějící všechny písně a udatně šlapající Photoshopu na paty! Na tento PSP zatím Acrylic nemá ani zdaleka, tak kolik za něj mohou Microsofti chtít? V textovém editoru Word se jim podařilo vytvořit obecně přijímaný standard, zde si mohou s cenou dělat opravdu hodně, pokud ne všechno. V oblasti obrazové editace jsme zatím svobodní volbou. Takže volba dalšího osudu je na Microsoftu samém a cena by měla být nasazená podle mého odhadu na polovic PSP, tedy kolem 60 dolarů, jinak si ho budou kupovat opravdu jen členové Gatesova fanklubu. Já osobně neznám nikoho takového, vyjma zaměstnanců fy Microsoft, samozřejmě.

Úmysl je dobrý, řešení je voleno také velmi dobré – tedy, shrnuto, je to relativně jendoduchý relativně hodně náročný editor bez zbytečných opiček a legrácek,vhodný pro vážnou, byť nikoli profesionální práci. Kdybych měl shrnout představu – dodělejte to, lokalizujte, nasaďte rozumnou cenu a odměníme vás potleskem (a nákupem, samozřejmě).

Základní rozvržení Acrylic. Je zde průběžný help, samozřejmě v angličtině. Paleta nástrojů je jen „na šířku“.


Microsoft to myslí s digitální fotografií vážně. Z webu se dá stáhnout jeho beta-verzi editačního programu Acrylic. Ten by měl v budoucnu konkurovat Adobe Photoshopu. Tohle aspoň tvrdí Microsoft.
Tvrzení nám to může připadat směšné, nicméně směšný je obvykle ten, kdo podceňuje Microsoft. Photoshop pravděpodobně nedožene, ale mohlo by se mu podařit vyvinout dobrý editační program pro široké vrstvy uživatelů s vyššími ambicemi, než je tvorba „veselých rámečků“ a „kalendářů“.

Jaký je a komu je určen
Naši obvyklou otázku bychom měli modifikovat na „jaký by mohl být. Mohl by být velmi dobrý. Tento článek berte opravdu jen jako první zprávu, protože tato beta (build 684) je doposud funkční jen částečně.
Vrstvy, to je něco, co například z PaintShop Pro udělalo profi nástroj, kterým je dnes. Acrylic je má od samého začátku. Navíc, je zde výběr mezi možností bitmapové vrstvy a vektorové vrstvy. Kromě toho všeho je možno přidávat do obrazu i objekty. Opakuji, funkčnost je jen částečná a těžko soudit, jak to bude spolu fungovat,

Až to bude fungovat, bude to výborné – křivky a vrstvy najednou. Zatím to padá.


ale na první pohled jsou ty vrstvy asi na úrovni, na jaké býval Photoshop ve verzi 3.0 (mezi námi: kdyby se tato verze dnes prodávala, věřím, že by měla mezi mnohými fotografy veliký úspěch). Jelikož se pracuje s objekty a vrstvami, Acrylic má pochopitelně svůj nativní *.xpr formát
Výběry lze ukládat a načítat, v automaticky vygenerovaném názvu s e objeví slovo „maska“, ovšem nezdá se, že by editor masky nabízel – nejsou v nabídce nástrojů, ani o nich není zmínka v helpu.

Úrovně a křivky jsou další nezbytností vyspělého editoru. Zde nechybějí, ale zase – křivky nefungují,jak by měly. Sympatické je ale sloučení křivek a histogramu do jednoho dialogového okna, velmi to usnadňuje práci. Histogram se týká jasu, tří barevných kanálů a také sytosti, i to je zajímavé řešení. V tomto buildu beta verze zatím nefunkční.

Objekt v bitmapové vrstvě. Zajímavé obrazové pozůstatky po jedné havárii – byl přerušen proces převodu vektorové vrstvy do bitmapové.


Klonovací razítko nemůže chybět, je zde i ve verzi „blend“, což je způsob, kdy se otisknutá stopa mísí s okolními pixely a tím se usnadňuje práce bez rušivých hranic.
rozmazání, zostření a doostření je zde ošetřeno běžným způsobem, také rozmanité filtry nechybějí.
Panoramatické „stitchování“ je už teď vynikající nástroj, funguje obdivuhodně. Dílčí obrázky je třeba nasázet do vektorové vrstvy a pak už se jen volí v menu způsob stitchování, na naší ukázce je stitchování v automatickém režimu. V režimu „planar pespective“ se uřízne vršek a spodek, takže nadále platí – je třeba srovnat perspektivní sbíhání před stitchováním.

Shrnutí
Microsoft vykopal válečnou sekyru a jde si vybojovat svoje místo na poli zpracování digitálního obrazu. Dosavadní výsledek je velmi slibný funkčně – to co se prezentuje je „jednoduchý složitý editor“, abych parafrázoval indiánského „malého velkého muže“. Je směšné ho srovnávat s Photoshopem, k tomu mu chybí ještě hodně a jen Gates a Bůh vědí, zda k tomu směřuje nebo dokonce může směřovat, ten náskok je příliš velký.

Takto se dělá panorama – jednoduše, efektivně.


K tomu, aby nějaké rozumné místo zaujal, je třeba především tří kroků:
1. musí fungovat a předpokládám, že fungovat bude. O tom nelze pochybovat – i když je s podivem, že Microsoft zveřejnil tak nehotový produkt. Zřejmě spoléhá na součinnost dobrovolných betatesterů. Hodně bude záležet na tom, v jaké forme bude další vývoj probíhat. Pokud by betatesteři měli každý nepovedený build odinstalovat a downloadovat dalších 80 a více MB, asi se za takovou součinnostvětšina z nich poděkuje.
2. Musí být rozumně rychlý. Zde mám obavu na základě s dalšími microsoftími produkty, že zabředne do zvrhlé woknové filosofie „vše spolupracuje se vším ostatním“ a výsledek je nemotorný netvor neschopný čilého pohybu. Viz woknový prohlížeč obrázků, to je typický příklad takové nepoužitelné obludy (a je kupodivu, kolik lidí se jím trápí a používá ho). Zatím je Acrylic až legračně pomalý, například se zpožďuje i kreslená čára za kurzorem.
3. Musí být za rozumnou cenu. Je třeba vzít v úvahu, že PaintShopPro ver. 9.0 se prodává za 120 dolarů a je to zralý produkt pějící všechny písně a udatně šlapající Photoshopu na paty! Na tento PSP zatím Acrylic nemá ani zdaleka, tak kolik za něj mohou Microsofti chtít? V textovém editoru Word se jim podařilo vytvořit obecně přijímaný standard, zde si mohou s cenou dělat opravdu hodně, pokud ne všechno. V oblasti obrazové editace jsme zatím svobodní volbou. Takže volba dalšího osudu je na Microsoftu samém a cena by měla být nasazená podle mého odhadu na polovic PSP, tedy kolem 60 dolarů, jinak si ho budou kupovat opravdu jen členové Gatesova fanklubu. Já osobně neznám nikoho takového, vyjma zaměstnanců fy Microsoft, samozřejmě.

Úmysl je dobrý, řešení je voleno také velmi dobré – tedy, shrnuto, je to relativně jendoduchý relativně hodně náročný editor bez zbytečných opiček a legrácek,vhodný pro vážnou, byť nikoli profesionální práci. Kdybych měl shrnout představu – dodělejte to, lokalizujte, nasaďte rozumnou cenu a odměníme vás potleskem (a nákupem, samozřejmě).