Nezařazené

Míchání kanálu v PSE


Photoshop Elements, to bude další editor, kterému zde budeme postupně věnovat pozornost. Dnes to bude míchání kanálů, právem oblíbená metoda převodu barevné fotky do černobílé. Už jsme se zde několikrát této problematice všímali, například jak se to dělá v Panit Shop Pro, v Photo Studiu od Zoneru několikrát, naposled ZDE, tentokrát tedy v PSE.

Kdo s tímto programem přišel do styku, namítne, že v něm žádné míchání kanálů není a bude mít do jisté míry pravdu. Naštěstí jen do jisté.

Jak na kanály
Víme, že záznam barevného obrazu může být interpretován také jako kombinace tří barevných kanálů RGB, tedy červeného, zeleného a modrého. Metodou míchání kanálů můžeme získat černobílý obrázek, přičemž můžeme ovlivňovat, jakým podílem se který kanál účastní na výsledku. V Photoshop Elements (zde je to ve verzi poslední,tedy verzi 7, se kterou budeme i nadále pracovat) převádíme barevnou fotku na černobílou příkazem z menu Vylepšit – Převést na černobílý anebo klávesovou zkratkou Alt + Ctrl + B. Objeví se tento dialog:

Barevný obrázek je převeden na černobílý jaksi automaticky. Všimněte sim, že v okně Vyberte styl vlevo dole je nabídka s volbami:

  • Infračervený efekt
  • Krajiny s živými barvami
  • Malebná krajina
  • Městská fotografie
  • Noviny
  • Portréty

Implicitně je nastavena „malebná krajina“. Vpravo je intenzita nastavení – a to jsou kanály, červená, zelená a modrá barva. Když najedete kurzorem na táhlo kanálu, na chvilku se objeví hodnota v procentech (na našem příkladu je to +85):

Pokud tedy na snímku krajiny s výraznými mraky natáhneme červený kanál na 100% a zbylý zelený a modrý stáhneme na nulu, dosáhneme efektu červeného filtru v barevné fotografii. Modrá bude černá a načervenalé objekty se zobrazí velmi světle! To je výsledek takové operace:

Jaksepatří brutální, že? Naopak, když nastavíme „městskou krajinu“, převod bude jaksi mírný, laskavý:

Pro míchání kanálů platí zásada, že součet musí být roven 100%. Jakmile jdeme s hodnotou do mínusu, obraz v příslušném kanálu přejde do svého negativu. Někdy lze i za těchto okolností dosáhnout zajímavých výsledků. Lze s tím laborovat i v PSE. Jsou zde ale dva háčky:
– pracně vylaborované nastavení nelze uložit
– hodnoty kanálů v procentech se přece jen špatně odečítají.

Z praktického hlediska je tedy lepší se držet oněch předvolených nastavení, dolaďovat je kontrastem, případně pak následně dalšími prostředky editace. Tady jsou výsledky editace ve stylu „městská fotografie“ – tedy taková „soft čb fotka“:

Po převodu to pak vypadá takto:

Předvolby jsou bezpochyby velmi dobře voleny a tak ani nemusíme zas tak moc litovat, že nám Adobe neumožňuje vlastní „kanálové variace“ ukládat v Elements. Ve „velkém Photoshopu“ to – jak jistě čekáte – lze.

Photoshop Elements, to bude další editor, kterému zde budeme postupně věnovat pozornost. Dnes to bude míchání kanálů, právem oblíbená metoda převodu barevné fotky do černobílé. Už jsme se zde několikrát této problematice všímali, například jak se to dělá v Panit Shop Pro, v Photo Studiu od Zoneru několikrát, naposled ZDE, tentokrát tedy v PSE.

Kdo s tímto programem přišel do styku, namítne, že v něm žádné míchání kanálů není a bude mít do jisté míry pravdu. Naštěstí jen do jisté.

Jak na kanály
Víme, že záznam barevného obrazu může být interpretován také jako kombinace tří barevných kanálů RGB, tedy červeného, zeleného a modrého. Metodou míchání kanálů můžeme získat černobílý obrázek, přičemž můžeme ovlivňovat, jakým podílem se který kanál účastní na výsledku. V Photoshop Elements (zde je to ve verzi poslední,tedy verzi 7, se kterou budeme i nadále pracovat) převádíme barevnou fotku na černobílou příkazem z menu Vylepšit – Převést na černobílý anebo klávesovou zkratkou Alt + Ctrl + B. Objeví se tento dialog:

Barevný obrázek je převeden na černobílý jaksi automaticky. Všimněte sim, že v okně Vyberte styl vlevo dole je nabídka s volbami:

  • Infračervený efekt
  • Krajiny s živými barvami
  • Malebná krajina
  • Městská fotografie
  • Noviny
  • Portréty

Implicitně je nastavena „malebná krajina“. Vpravo je intenzita nastavení – a to jsou kanály, červená, zelená a modrá barva. Když najedete kurzorem na táhlo kanálu, na chvilku se objeví hodnota v procentech (na našem příkladu je to +85):

Pokud tedy na snímku krajiny s výraznými mraky natáhneme červený kanál na 100% a zbylý zelený a modrý stáhneme na nulu, dosáhneme efektu červeného filtru v barevné fotografii. Modrá bude černá a načervenalé objekty se zobrazí velmi světle! To je výsledek takové operace:

Jaksepatří brutální, že? Naopak, když nastavíme „městskou krajinu“, převod bude jaksi mírný, laskavý:

Pro míchání kanálů platí zásada, že součet musí být roven 100%. Jakmile jdeme s hodnotou do mínusu, obraz v příslušném kanálu přejde do svého negativu. Někdy lze i za těchto okolností dosáhnout zajímavých výsledků. Lze s tím laborovat i v PSE. Jsou zde ale dva háčky:
– pracně vylaborované nastavení nelze uložit
– hodnoty kanálů v procentech se přece jen špatně odečítají.

Z praktického hlediska je tedy lepší se držet oněch předvolených nastavení, dolaďovat je kontrastem, případně pak následně dalšími prostředky editace. Tady jsou výsledky editace ve stylu „městská fotografie“ – tedy taková „soft čb fotka“:

Po převodu to pak vypadá takto:

Předvolby jsou bezpochyby velmi dobře voleny a tak ani nemusíme zas tak moc litovat, že nám Adobe neumožňuje vlastní „kanálové variace“ ukládat v Elements. Ve „velkém Photoshopu“ to – jak jistě čekáte – lze.