Na Jóžina z bažin platí práškovací letadlo, na hluboké stíny mapování tónů. První jsem nevyzkoušel, to druhé ano a podávám zde zprávu. Připomínám že mapování tónů je nová funkce zavedené v Zoneru od loňské verze 14, psal jsem o tom mnohokrát, samostatný článek byl letos v březnu. Tahle utilitka se používá při oživování mdlých fotek a užívá se i při finalizaci HDR obrázků. Pokud vím, začal s tím před lety Photomatix a dnes to najdeme i ve fotoaparátech, umí to například přístroje Sony, zmiňoval jsem se o tom například v recenzi na Sony NEX 7. Jde o to, že se zvyšuje kontrast lokálně, v jakýchsi tonálních oblastech či mapách nezávisle na sobě, takže když máte například obličej a za ním je stěna, zvýší se kontrast v pleťovce a kontrast ve struktuře stěny. Praxe ukázala, že ono to má ještě další efekt. Tím jak se zvyšuje kontrast v oblasti stínů, do stínů se dostávají světlé tóny. Ono je to logické: když je stín tmavý, tedy je to oblast hodně tmavých tónů, aby v něm mohl nastat nějaký kontrast, musí se mu přidat světlé tóny. No a naopak v oblasti světlých tónů se musí přidat tmavé – a tím se to vyrovná.
Pojďme se na to podívat prakticky. Tenhle snímek jsem pořídil na Karlově mostě – dva „mostní výtvarníci“ se bavili pouštěním prasátka pomocí zrcátka na sousedního mostního výtvarníka. Svítilo ostré nízké slunce a výsledek byl tento:
Aplikuji na obrázek funkci Zoneru 14 Mapování tonality – ukázka zachycuje výchozí nastavení. Už teď je vidět výrazné projasnění stínů. Podstatné parametry jsou v levém sloupci, komprese ovládá rozsah oněch „map“ a intenzita sílu aplikace. To jsou nejdůležitější parametry, kterými ovlivníme výsledek.
Výsledek je pak tento:
Obdobnou funkci nabízí ve Photoshopu plugin Color Efex Pro 4. Už několikrát jsem tu o něm psal a myslím si, že je to vůbec nejlepší investice, kterou můžete udělat. Mapování tonality se tu jmenuje Detail extractor, vlevo jsou předvolby a vpravo jsou táhla na doladění.
Výsledek je tento:
Samozřejmě se snažíme o co nejpřirozenější provedení, aby hned každý nezačal křičet „jé, to je HDR“. Ale lze zvolit i jinou metodu. Nastavíme brutální předvolbu, zde je to ta třetí shora:
No a vzhledem k tomu, že inteligentní Color Efex vytvoří svoji verzi obrázku v samostatné vrstvě, stačí pak aplikovat masku a zkombinujeme původní a upravený obrázek:
No a výsledek pak odpovídá té světelné situaci, která tam tenkrát na tom mostě opravdu byla:
Můžete laborovat i s krytím nové vrstvy, případně jejím prolnutím – iniciativě se meze nekladou. Výchozí obrázek tu máte v plné velikosti, abyste mohli konat pokusy podle svého uvážení.