O mapování tonality jsem tu už několikrát psal. Je to novinka, zavedená poprvé ve verzi 14 Photostudia Zoneru. Poprvé jsem se s ní setkal v Photomatixu, psal jsem o tom před sedmi lety, jako o kuriozitě. Ale je to dobrá, praktická věc. PhotoStudio má mapování tonality zařazené v oddílu Efekty na horní liště.
O mapování tonality jsem tu už několikrát psal. Je to novinka, zavedená poprvé ve verzi 14 Photostudia Zoneru. Poprvé jsem se s ní setkal v Photomatixu, psal jsem o tom před sedmi lety, jako o kuriozitě. Ale je to dobrá, praktická věc. PhotoStudio má mapování tonality zařazené v oddílu Efekty na horní liště.
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_01m.jpg)
Lze ho úspěšně aplikovat na nevýrazné, mdlé obrázky. Ale pozor, je to dobrý sluha a zlý pán. Podceňoval jsem tu metodu už od dob Photomatixu v domnění, že je to JENOM zlý pán. Oč totiž jde.
Když upravujeme kontrast obrázku, v podstatě přenastavujeme černý a bílý bod. Nevýrazný obrázek nemá ani černou, ani bílou. My ho donutíme mít černou (nebo skoro černou) a bílou (nebo skoro bílou) – v celé ploše.
Metoda mapování tonality spočívá v tom, že se obrázek rozdělí na oblasti (mapy) a v nich, nezávisle jedna na druhých, se mění kontrast. Obrázek se jakoby rozkouskuje, rozdělí na příbuzné oblasti a v jejich rámci se zvýší kontrast – případně sytost a celková tmavost. Pojďme se na to podívat.
Zde je obrázek pořízený jako panorama Olympusem Tough TG 820.
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_02m.jpg)
Nic odpudivého na něm není, je správně exponovaný, svědčí o tom jeho histogram:
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_03.png)
To je histogram toho typu, o jakém si mnoho lidí myslí, že „tak to má bejt“ – pokrývá celý rozsah jasů a má rezervu jak v tmavých tónech (levá strana), tak v jasech (pravá strana – pro názornost je pod histogramem vidět škála od černé po bílou).
Je tedy takzvaně správný, ale nic lepšího se o něm říct nedá. Otevřeme tedy mapování tonality v Zoneru 14. Otevřel se mi v tomto stavu, ve výchozím nastavení:
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_04.png)
Už při prvním seznamování jsem upozorňoval, že není zrovna snadné správně nastavit všechna táhla, která se tu nabízejí. Ale od té doby jsem s tím pracoval několiksetkrát a dospěl jsem k ševcovské radě. Celou pravou stranu nechte na pokoji, zabývejte se jen levou. V prvním kroku nastavte kompresi na 100 % a intenzitu nechte na těch výchozích 50%. Obrázek se už teď trochu zvýrazní. Pak laborujte se sytostí a gammou. Sytost, to je jasné, ta ovlivňuje barevnost a gamma ovlivňuje tmavost. V tomto případě jsem tedy nechal dvě z pěti táhel na výchozí pozici. Důležitá je ta komprese na 100%, sytost obvykle zvyšujeme (ale ne moc!) a gammu táhneme doleva od výchozí pozice, tedy do hodnot pod 50%.
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_05.png)
Tato funkce má udivující efektivitu. Nesmí se přehánět, je třeba postupovat s rozumem a s ohledem na míru vkusu – velmi snadno vyrobíme pouťově křiklavé obrázky. Přirozeně že je možné dělat složitější kombinace – s intenzitou stínů a světel a pod. Nicméně i pomocí oněch tří táhel se dostaneme hodně daleko.Hlavně je třeba zachovat míru. Tahle fotka snad opravdu zachycuje atmosféru předjarního lesa výstižně, tak to tam opravdu vypadalo.
![](/obrdg2012/costim/120322mapovani/120322mapovani_06m.jpg)
Závěrem chci vyjádřit znovu své přesvědčení, že mapování tonality je novinka v Zoneru srovnatelná se zavedením křivek a poté vrstvy a masky. Photoshop to má jen jako plugin – výborně to dělají pluginy od Nik Software. Ale Zoner to má jaksi v sobě, doslova na ráně, i na klávesovou zkratku Ctrl+Alt+C.