Nezařazené

Malý podpásový trik

Občas je dobré něco v obraze utlumit, ztmavit. Je na to spousta receptů, jeden je jednoduchý, ale možná trochu podpásový. Takový, připadá mi až poněkud nemravný. Posuďte sami.

Občas je dobré něco v obraze utlumit, ztmavit. Je na to spousta receptů, jeden je jednoduchý, ale možná trochu podpásový. Takový, připadá mi až poněkud nemravný. Posuďte sami.

Včera jsem vedl seminář v Národním technickém muzeu pro skupinu sluchově postižených fotografů. Těšil jsem se na ně, už jsem s nimi pracoval několikrát a vím, že to jsou tvořiví lidé plní zájmu. Nejinak tomu bylo včera a už večer jsem začal dostávat první fotky. Tuhle mi poslal pan Luděk Lauermann. Líbí se mi, ale co je to platné, ta dlažba za koly je hodně agresivní. Svítí, ruší, vadí mi. Takže – je třeba ji utlumit. Ale jak?

 


 

Sáhl jsem k osvědčenému podpásovému triku. Všechny jiné, ty jaksi pásové, vedou k tomu, že se zvýší kontrast. Mně ale jde o utlumení. Takže volím zcela banální postup dát do výběru a pak aplikuji úrovně – levels. Jenže nepohybuji obvyklými jezdci ve vstupních úrovních, ale nechutně stáhnu pravý jezdec ve výstupních úrovních doleva.

 


Tím se sníží jas a také kontrast. A přesně o to mi šlo. Jelikož ale jsem pracoval s mapováním tónů, na hranách se mi udělaly nepěkné barevné efekty.

 


Ty ale stačí desaturovat, tedy snížit jim sytost, a je po barevných efektech.

 


Jenže pak je to nějaké divné. Nahoře jsou modré lesky a dole nejsou – kam se poděly? No zmizely, protože jsem snížil sytost. Nezbývá než je tam vrátit. I na to je podpásový recept. Naberu kapátkem modrou barvu z lesků v levé části obrazu a přejedu odbarvené části štětcem v režimu prolnutí barva.

 


To je moc užitečná věc, tenhle režim prolnutí barva – štětcem v tomto režimu můžeme zásadně ovlivnit barevnost obrazu celoplošně i ve výběru! Tady si přidám modré lesky do loukotí lokomotivy ve spodní části obrazu. No a teď si myslím, že se podařilo nešvarné světlo ze spodní části vymýtit. Obrázek lana Lauermanna pak máte zde: