Nezařazené

Maličký podfuk ve prospěch věci

Někdy něco nejde vyfotit jinak, než pomocí podfuku. Mám na mysli podfuk editační, však taky tenhle článek je v oddíle o editaci! Dejme tomu, Holandsko a mlýn. Tady ho máte na obrázku, abyste si udělali představu o situaci. Je podvečer, slunce je už nízko, svítí zhruba lehce zleva, z našeho stanoviště. Vpravo od něho je silnice, pak následuje násep a cosi jako most a ten potůček, který je v popředí teče pod tím mostem. Tenhle „mlýn“ fungoval ve skutečnosti jako pumpa – byl v něm velký Archimedův šroub a čerpal vodu.

No jo, ale já bych ho rád vyfotil i s tím můstkem. Vpravo to nejde, tam je soukromý pozemek a bažina atd. Takže zleva. Tam je silnice, za silnicí zmíněný mlýn, před silnicí ten potok spadající dolů do kanálu (grachtu). Vybalancoval jsem se na traverzu nad potok a čtyřiadvacítkou objektivem vyfotil můstek.

Pak ze silnice ten mlýn i s tou jeho bílou bránou.

Fotky vidíte tak, jak vypadly z karty foťáku. Zde je ale třeba říct, že už tam, na místě, jsem fotil se záměrem dva dílčí snímky spojit.
Nejdřív si je předpřipravím, nejlépe v Zoneru, tam se velmi snadno spraví kácející se linie a podobné zhůřvěřilosti. Vypnul jsem automatický ořez – na řezání je vždycky času dost. Jak vidíte, bude třeba ještě odstranit soudkovou vadu, ten bílý plůtek nahoře je sice prohnutý i sám o sobě, ale hrana mostku by měla být rovně..

Podobně zmorduju i ten snímek mlýnu.

Tím role Zoneru končí. Pravda, i v něm by se daly oba snímky složit, ovšem možnosti ZPS 11 jsou přece jen omezené. Upravené fotky si tedy otevřu v Photoshop Elements 7 (nebo samozřejmě ve velkém PS), protože má více možností práce s vrstvami a dalšími nástroji. V první fázi zvětším plátno – nejlépe je pracovat v procentech, rozšířil jsem ho o 100% nahoru (volba obraz -> změnit velikost -> velikost plátna z horního menu).

Pak umístím další obrázek jako samostatnou vrstvu – třeba i tak, že obraz ještě v Zoneru zkopíruju do schránky (akcí Ctrl+A a následně výběr celého obrázku Ctrl+C do schránky a odtud Ctrl+V do PSE). Bude to vypadat nějak takto:

Dosud to byly úpravy, nikoli podfuky. Vidíte, že horní i dolní obrázek na sebe více méně pasují, je to znát i na struktuře zdiva. Jenže já bych si přál, aby ten mlýn byl vůči mostku jaksi mohutnější, vždyť ve skutečnosti je to barák jak hrom, jistě vysoký jak trojposchoďový dům! No a to je to kouzlo. Všimněte si na horní ukázce, že je aktivní vrstva 1 s mlýnem (je vyznačena černě v paletce vrstvy) a kolem mlýna je puntíkaté ohraničení z čtverečky. To je nástroj transformace. Za ty čtverečky se dá tahat a obrázek se dá zvětšovat či zmenšovat, rotovat a také deformovat. Já si tedy mlýn proporčně zvětším vůči mostku.

Teď mám samozřejmě disproporční i cihly na mostě. Teď je třeba transformovat i spodek, abych se s problémem vyrovnal. Ale s tím jsem počítal už při focení, že tyhle kejkle budu muset dělat, a zabral jsem i silnici, aby sloužila jako „zóna nikoho“. Horní vrstvu tedy zeslabím, stáhnu její krytí, abych viděl, kudy mi ta zóna ve spodní vrstvě běží:

Teď budu střídavě zvětšovat a deformovat jednu i druhou část, dokud obrázek nevyladím. Pak ještě omodřím oblohu takovým tím elementovým inteligentním štětcem a je z toho obrázek jak na pohlednici.

Je to podfuk nebo není? Jak se to vezme. Ono to tam fakt vypadá takhle jak to vidíte a kdybych to fotil dlouhým sklem ze vzdálenosti 500 m, asi bych dosáhl stejného efektu i bez úpravy. Podotýkám ještě, že jsem pro jednoduchost obrázky upravoval v nízkém rozlišení. Původní jsou dvacetimegové, takže kdybych měl snímek připravovat k tisku, pracoval bych samozřejmě s plným rozlišením. To by bylo nutné, jelikož všechny transformace samozřejmě nutně vedou k určité ztrátě kvality kresby!

Někdy něco nejde vyfotit jinak, než pomocí podfuku. Mám na mysli podfuk editační, však taky tenhle článek je v oddíle o editaci! Dejme tomu, Holandsko a mlýn. Tady ho máte na obrázku, abyste si udělali představu o situaci. Je podvečer, slunce je už nízko, svítí zhruba lehce zleva, z našeho stanoviště. Vpravo od něho je silnice, pak následuje násep a cosi jako most a ten potůček, který je v popředí teče pod tím mostem. Tenhle „mlýn“ fungoval ve skutečnosti jako pumpa – byl v něm velký Archimedův šroub a čerpal vodu.

No jo, ale já bych ho rád vyfotil i s tím můstkem. Vpravo to nejde, tam je soukromý pozemek a bažina atd. Takže zleva. Tam je silnice, za silnicí zmíněný mlýn, před silnicí ten potok spadající dolů do kanálu (grachtu). Vybalancoval jsem se na traverzu nad potok a čtyřiadvacítkou objektivem vyfotil můstek.

Pak ze silnice ten mlýn i s tou jeho bílou bránou.

Fotky vidíte tak, jak vypadly z karty foťáku. Zde je ale třeba říct, že už tam, na místě, jsem fotil se záměrem dva dílčí snímky spojit.
Nejdřív si je předpřipravím, nejlépe v Zoneru, tam se velmi snadno spraví kácející se linie a podobné zhůřvěřilosti. Vypnul jsem automatický ořez – na řezání je vždycky času dost. Jak vidíte, bude třeba ještě odstranit soudkovou vadu, ten bílý plůtek nahoře je sice prohnutý i sám o sobě, ale hrana mostku by měla být rovně..

Podobně zmorduju i ten snímek mlýnu.

Tím role Zoneru končí. Pravda, i v něm by se daly oba snímky složit, ovšem možnosti ZPS 11 jsou přece jen omezené. Upravené fotky si tedy otevřu v Photoshop Elements 7 (nebo samozřejmě ve velkém PS), protože má více možností práce s vrstvami a dalšími nástroji. V první fázi zvětším plátno – nejlépe je pracovat v procentech, rozšířil jsem ho o 100% nahoru (volba obraz -> změnit velikost -> velikost plátna z horního menu).

Pak umístím další obrázek jako samostatnou vrstvu – třeba i tak, že obraz ještě v Zoneru zkopíruju do schránky (akcí Ctrl+A a následně výběr celého obrázku Ctrl+C do schránky a odtud Ctrl+V do PSE). Bude to vypadat nějak takto:

Dosud to byly úpravy, nikoli podfuky. Vidíte, že horní i dolní obrázek na sebe více méně pasují, je to znát i na struktuře zdiva. Jenže já bych si přál, aby ten mlýn byl vůči mostku jaksi mohutnější, vždyť ve skutečnosti je to barák jak hrom, jistě vysoký jak trojposchoďový dům! No a to je to kouzlo. Všimněte si na horní ukázce, že je aktivní vrstva 1 s mlýnem (je vyznačena černě v paletce vrstvy) a kolem mlýna je puntíkaté ohraničení z čtverečky. To je nástroj transformace. Za ty čtverečky se dá tahat a obrázek se dá zvětšovat či zmenšovat, rotovat a také deformovat. Já si tedy mlýn proporčně zvětším vůči mostku.

Teď mám samozřejmě disproporční i cihly na mostě. Teď je třeba transformovat i spodek, abych se s problémem vyrovnal. Ale s tím jsem počítal už při focení, že tyhle kejkle budu muset dělat, a zabral jsem i silnici, aby sloužila jako „zóna nikoho“. Horní vrstvu tedy zeslabím, stáhnu její krytí, abych viděl, kudy mi ta zóna ve spodní vrstvě běží:

Teď budu střídavě zvětšovat a deformovat jednu i druhou část, dokud obrázek nevyladím. Pak ještě omodřím oblohu takovým tím elementovým inteligentním štětcem a je z toho obrázek jak na pohlednici.

Je to podfuk nebo není? Jak se to vezme. Ono to tam fakt vypadá takhle jak to vidíte a kdybych to fotil dlouhým sklem ze vzdálenosti 500 m, asi bych dosáhl stejného efektu i bez úpravy. Podotýkám ještě, že jsem pro jednoduchost obrázky upravoval v nízkém rozlišení. Původní jsou dvacetimegové, takže kdybych měl snímek připravovat k tisku, pracoval bych samozřejmě s plným rozlišením. To by bylo nutné, jelikož všechny transformace samozřejmě nutně vedou k určité ztrátě kvality kresby!