Nezařazené

Lomography Petzval 85/2.2

Je to bezpochyby nejzvláštnější objektiv na trhu. Konstrukce 1840, ruční ostření, planžety s clonou… Měl jsem příležitost ho zkoušet i v ateliéru Seidel v Českém Krumlově. To není focení, to je čarování!

Je to bezpochyby nejzvláštnější objektiv na trhu. Konstrukce 1840, ruční ostření, planžety s clonou… Měl jsem příležitost ho zkoušet i v ateliéru Seidel v Českém Krumlově. To není focení, to je čarování!
Na počátku byl projekt v Kickstarteru a sešlo se 1,4 milionu dolarů od 3400 podporovatelů. Tudíž bylo možno zkonstruovat objektiv podle vzoru z roku 1840, jak ho spočítal slovenský fyzik Josef Maxmilián Petzval.Objektiv se pak komerčně vyráběl u Voigtlandera a konstrukce přežila v podobě objektivů do zvětšováku. K nám uvádí Petzvala firma Analogue, která se od roku 2013 specializuje na analogovou a instantní fotografii. Loni v květu otevřel Analogue Lomography Embassy. K tomu objektivu:

Vyrábí se s bajonety Canon a Nikon, objektiv má světelnost F2.2. Dodávají se k němu planžetové clony – těch je sedm plus tři efektové. Váží to i se sluneční clonou 710 g, d x š 73×83 mm bez clony, se clonou o 40 mm delší. Dá se tím ostřit od 1 m, závit pro filtr je 58 mm. Cena v Analogue je 15290 bez ohledu na bajonet. Vyrábí se v mosazném provedení, nebo černém. Černý bych nechtěl, to není ono…

Jak se s ním fotí
Ta věc je nádherná a zážitek začíná už při rozbalování krabice. Máte pocit, že jste ho dostali dobírkou fakt z toho roku 1840 a že se jen 175 let někde toulal. Jen pohled na čočky opatřené antireflexní vrstvou nás vrátí do reality jednadvacátého století.


To černé kolečko, to je vršek clonové planžety, vidíte je dole. Vlevo od něho je stupnice pro zaostřování a dole vyčuhuje kolečko, kterým se to ostří.


Ohnisko je 85 mm, pak má úhel zobrazení 30 stupňů. Řekl bych tedy, že to má pravý smysl jen pro kinofilm a pro full frame zrcadlovky Canon a Nikon. Přece jenom tím osekáním na APS-C / DX jste na skoro 135 mm a to už je kratší teleobjektiv a ne portrétní sklo. Fotili jsme s tím v Krumlově u Seidela v ateliéru a kolegové, kteří měli menší čipy, skuhrali, že je jim ateliér krátký. Navíc, kouzlo objektivu se skrývá v rozích – tam je to všechno mile ulítlé a rozmázlé a tím ořezem o to přijdete.

Na webu Bhphotovideo zatím mají 6 uživatelských recenzí, pět uživatelů dává 5 hvězdiček z pěti a jeden jen tři, že prej to není ostré. Můj ty Tondo, kvůli tomu se to kupuje! To je jako kdyby si koupil bicykl a brečel, že musí šlapat.

Takže ruční ostření. Nejen to. Přirozeně že to nemá žádný čip a žádné kontakty, takže přístroj hlásí clonu 0.0. Nejlépe se osvědčila priorita času spojená s automatickým ISO, a vůbec není od věci používat expozimetr – dá se instalovat na mobil jako appka, pokud nechcete investovat do Sekonicu.

No a pak vás čeká ostření. Dá se s tím fotit z ruky a u Seidela jsme to dělali. Nicméně úspěšnost je asi tak 10%. Holt, co naplat, je to ročník 1840 a to chce stativ… a live view a ostřit to na displej v 5x nebo lépe 10x zvětšení. Teprve pak pochopíte, že je to fakt náhoda, když to zaostříte jen tak od oka z ruky. Stačí nepatrné hnutí kolečka a ostrost putuje jinam. Takže opakuji, fotit na live view čili živý náhled, velké zvětšení, trpělivost a nadšení pro věc.

Ostrost souvisí s clonami. Je jich sedm v řadě 2.2 -2.8 – 4.0 – 5.6 – 8 – 11 – 16. Cloněním se samozřejmě mění vlastnosti objektivu – výrazně se zlepšuje kresba do stran a ustupuje vinětace, tak je při plné světelnosti značná.


Tady je na zvážení, jak to clonit. Půvab a specifika objektivu je právě v té mátožné rozmlženosti, a čím více cloníme, tím se dostáváme do parametrů standardního objektivu. Pokud to jde od oka posoudit, ani při F16, tedy maximální cloně, nedochází k poklesu kresby. Na plnou světelnost je objektiv jaksi hodně umělecký a pokud ho chceme používat střídmě, chce to clonu F5.6. Ale to pravé ořechové je na plnou světelnost, ovšem je třeba počítat s tím, že ostrost musí být blízko středu. Kdybychom ostřili někam do kraje, nebude ostřé nic, ani přibližně.  Sluší mu šero a pološero, vyčaruje z něho podivuhodnou atmosféru. Když jsem pořídil uu Seidela první fotky krásných slečen, někdo mi koukl přes rameno a zvolal:

„Ono to i samo koloruje!“

Problém je trochu s portrétem. Pokud bychom chtěli využít těch mlhovin v krajích, je třeba umístit obličej blíže středu – a asi počítat s ořezem, jinak nám padnou oči portrétovaného do pásma neostrosti a to není nic dobrého.

Efektové clonky slouží především k posílení vinětace, v tom je nejefektivnější kapka.

Shrnutí
Lomography Petzval 85/2.2 je historická replika původu zdá se ruského, byť ve spolupráci se světovou komunitou milovníků lomografie a retro fotografie. Je to plně ručně ovládaný objektiv 85 mm/2,2 s planžetovými clonami. Vytváří zvláštně rozostřený obraz, vhodný k potrétům, zátiším a glamour fotkám všeho druhu. Hodí s ehlavně na kinofilmové a full frame přístroje, na menších bud ejeho efekt méně výrazný. Na hokej s ním nechoďte. Stojí patnáct tisíc, na to že je to mechanický kus kovu a několika skel je to hodně, ale zlatý náramek je taky jenom kus kovu a není v něm žádný čip: je to prostě šperk. Ukázky:

1 a 2 Seidelův ateliér v Č. Krumlově, 3 a 4 z ruky, 5 a 6 stativ, clona 2.2, 7 až 12 clony 2.2 až 16, 13 až 16 clony 2.2 až 8.0.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16