Je to bezpochyby nejzvláštnější objektiv na trhu. Konstrukce 1840, ruční ostření, planžety s clonou… Měl jsem příležitost ho zkoušet i v ateliéru Seidel v Českém Krumlově. To není focení, to je čarování!
Je to bezpochyby nejzvláštnější objektiv na trhu. Konstrukce 1840, ruční ostření, planžety s clonou… Měl jsem příležitost ho zkoušet i v ateliéru Seidel v Českém Krumlově. To není focení, to je čarování!
Na počátku byl projekt v Kickstarteru a sešlo se 1,4 milionu dolarů od 3400 podporovatelů. Tudíž bylo možno zkonstruovat objektiv podle vzoru z roku 1840, jak ho spočítal slovenský fyzik Josef Maxmilián Petzval.Objektiv se pak komerčně vyráběl u Voigtlandera a konstrukce přežila v podobě objektivů do zvětšováku. K nám uvádí Petzvala firma Analogue, která se od roku 2013 specializuje na analogovou a instantní fotografii. Loni v květu otevřel Analogue Lomography Embassy. K tomu objektivu:
Vyrábí se s bajonety Canon a Nikon, objektiv má světelnost F2.2. Dodávají se k němu planžetové clony – těch je sedm plus tři efektové. Váží to i se sluneční clonou 710 g, d x š 73×83 mm bez clony, se clonou o 40 mm delší. Dá se tím ostřit od 1 m, závit pro filtr je 58 mm. Cena v Analogue je 15290 bez ohledu na bajonet. Vyrábí se v mosazném provedení, nebo černém. Černý bych nechtěl, to není ono…
Jak se s ním fotí
Ta věc je nádherná a zážitek začíná už při rozbalování krabice. Máte pocit, že jste ho dostali dobírkou fakt z toho roku 1840 a že se jen 175 let někde toulal. Jen pohled na čočky opatřené antireflexní vrstvou nás vrátí do reality jednadvacátého století.
![](/obrdg2015/objektivy/petzval/petzval.jpg)
To černé kolečko, to je vršek clonové planžety, vidíte je dole. Vlevo od něho je stupnice pro zaostřování a dole vyčuhuje kolečko, kterým se to ostří.
![](/obrdg2015/objektivy/petzval/petzval_clony.jpg)
Ohnisko je 85 mm, pak má úhel zobrazení 30 stupňů. Řekl bych tedy, že to má pravý smysl jen pro kinofilm a pro full frame zrcadlovky Canon a Nikon. Přece jenom tím osekáním na APS-C / DX jste na skoro 135 mm a to už je kratší teleobjektiv a ne portrétní sklo. Fotili jsme s tím v Krumlově u Seidela v ateliéru a kolegové, kteří měli menší čipy, skuhrali, že je jim ateliér krátký. Navíc, kouzlo objektivu se skrývá v rozích – tam je to všechno mile ulítlé a rozmázlé a tím ořezem o to přijdete.
Na webu Bhphotovideo zatím mají 6 uživatelských recenzí, pět uživatelů dává 5 hvězdiček z pěti a jeden jen tři, že prej to není ostré. Můj ty Tondo, kvůli tomu se to kupuje! To je jako kdyby si koupil bicykl a brečel, že musí šlapat.
Takže ruční ostření. Nejen to. Přirozeně že to nemá žádný čip a žádné kontakty, takže přístroj hlásí clonu 0.0. Nejlépe se osvědčila priorita času spojená s automatickým ISO, a vůbec není od věci používat expozimetr – dá se instalovat na mobil jako appka, pokud nechcete investovat do Sekonicu.
No a pak vás čeká ostření. Dá se s tím fotit z ruky a u Seidela jsme to dělali. Nicméně úspěšnost je asi tak 10%. Holt, co naplat, je to ročník 1840 a to chce stativ… a live view a ostřit to na displej v 5x nebo lépe 10x zvětšení. Teprve pak pochopíte, že je to fakt náhoda, když to zaostříte jen tak od oka z ruky. Stačí nepatrné hnutí kolečka a ostrost putuje jinam. Takže opakuji, fotit na live view čili živý náhled, velké zvětšení, trpělivost a nadšení pro věc.
Ostrost souvisí s clonami. Je jich sedm v řadě 2.2 -2.8 – 4.0 – 5.6 – 8 – 11 – 16. Cloněním se samozřejmě mění vlastnosti objektivu – výrazně se zlepšuje kresba do stran a ustupuje vinětace, tak je při plné světelnosti značná.
![](/obrdg2015/objektivy/petzval/petzval_vinet.jpg)
Tady je na zvážení, jak to clonit. Půvab a specifika objektivu je právě v té mátožné rozmlženosti, a čím více cloníme, tím se dostáváme do parametrů standardního objektivu. Pokud to jde od oka posoudit, ani při F16, tedy maximální cloně, nedochází k poklesu kresby. Na plnou světelnost je objektiv jaksi hodně umělecký a pokud ho chceme používat střídmě, chce to clonu F5.6. Ale to pravé ořechové je na plnou světelnost, ovšem je třeba počítat s tím, že ostrost musí být blízko středu. Kdybychom ostřili někam do kraje, nebude ostřé nic, ani přibližně. Sluší mu šero a pološero, vyčaruje z něho podivuhodnou atmosféru. Když jsem pořídil uu Seidela první fotky krásných slečen, někdo mi koukl přes rameno a zvolal:
„Ono to i samo koloruje!“
Problém je trochu s portrétem. Pokud bychom chtěli využít těch mlhovin v krajích, je třeba umístit obličej blíže středu – a asi počítat s ořezem, jinak nám padnou oči portrétovaného do pásma neostrosti a to není nic dobrého.
Efektové clonky slouží především k posílení vinětace, v tom je nejefektivnější kapka.
Shrnutí
Lomography Petzval 85/2.2 je historická replika původu zdá se ruského, byť ve spolupráci se světovou komunitou milovníků lomografie a retro fotografie. Je to plně ručně ovládaný objektiv 85 mm/2,2 s planžetovými clonami. Vytváří zvláštně rozostřený obraz, vhodný k potrétům, zátiším a glamour fotkám všeho druhu. Hodí s ehlavně na kinofilmové a full frame přístroje, na menších bud ejeho efekt méně výrazný. Na hokej s ním nechoďte. Stojí patnáct tisíc, na to že je to mechanický kus kovu a několika skel je to hodně, ale zlatý náramek je taky jenom kus kovu a není v něm žádný čip: je to prostě šperk. Ukázky:
1 a 2 Seidelův ateliér v Č. Krumlově, 3 a 4 z ruky, 5 a 6 stativ, clona 2.2, 7 až 12 clony 2.2 až 16, 13 až 16 clony 2.2 až 8.0.
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |