Nezařazené

Letní uvažování o HDR

Velký dynamický rozsah, tedy schopnost vykreslit detaily ve stínech a ve světlech, to je diskutovaný námět. Vzpomněl jsem si na něj, když jsem v neděli upravoval fotky ze svatby mého kamaráda Jaromíra s Erikou. Svítilo sluníčko a slunce, jak známo, je fotografův nepřítel. Toto je výchozí situace: před evangelickým kostelem v Karviné svatební hosté zasypávají svatebčany rýží, ti se schovali pod strom do stínu – a mhouří oči, aby o ně nepřišli. Je červencové poledne, rozdíl ve světle enormní:

Takže to je námět pro HDR zpracování jako dělaný. K tomuto procesu potřebujete aspoň dvě identické fotky různě exponované. Svatebčané ve stínu jsou exponovaní více méně normálně, zato hosté venku na sluníčku jsou hodně světlí. Potřebujeme je ztmavit. Problém je ve vysokém kontrastu scény na slunci. Jedno řešení nabízejí křivky: posuneme křivku směrem k tmavším tónům jak v jasech, tak i ve stínech, asi takto:

Je třeba postupovat velmi opatrně – hrozí nebezpečí přepalů, zvláště pak na farářově komži vlevo. Hrozí také nebezpečí posunů v barevnosti, zejména v pleťovkách. Asi tak nejlepší, co šlo udělat, je toto:

Je ale jiná možnost, jak vyrobit tmavší verzi obrázku, pokud ovšem jsme pracovali v režimu RAW. Potom je to velmi snadné, stačí posunout expozici do mínusu, asi takto: „>

Takto získáme barevně ideální tmavou verzi původního obrázku. Ztmavli i svatebčané, ale to nám nedělá těžkou hlavu. Máme dvě verze, na jedné jsou tonálně v pořádku hosté, na druhé svatebčané.

Varianta první – HDR editace
Teď je snadné obě verze spojit dop jednoho HDR obrázku. Zoner má luxusní utilitku, zde je její pracovní plocha:

No a výsledek je HDR obrázek:

Jenže i tento obrázek je zatížen přechodovým pásmem mezi stíny a jasy. To je důvod , proč nemám tuhle HDR editaci v lásce.

Varianta druhá – vrstvy a masky
Kdo má Photoshop nebo Paint Shop Pro nebo jiný editor, který umí vrstvy a masky (PS Elements bohužel nemá masky vrstvy ani ve verzi osm), postupuje následovně: do jednoho obrázku nad sebe dáme světlou a tmavou variantu _ z praktického důvodu je v tomto případě lepší mít nahoře vrstvu s tmavými hosty (a ještě tmavšími svatebčany. Pak nastavím masku vrstvy tak, aby maska byla v režimu odkrýt vše, tedy bílá (vše odkrýt). No a pak vezmu štětec vhodné velikosti a černou barvou zamalováván to tmavé na horní vrstvě a tím odkrývám spodní vrstvu, v níž mám svatebčany dobře prokreslené.

Ukázka je ve fázi, kdy máme rozmalovanou nevěstu – a na miniatuře „maska“ na kartě vrstvy je už vidět stopa štětce s černou barvou. Můžeme libovolně měnit jeho velikost, měkkost, intenzitu nanášení barvy – a právě to je obrovská výhoda této metody. Je sice mnohem pracnější než automatické „šup na plot“, ale obrázek lze vyladit do nejmenších detailů. Navíc, protože jsme ve vrstvách, můžeme ladit světlost a tmavost vrstev. Práce s maskou je nedestruktivní, kdykoli můžeme cokoli opravit, aniž by trpěla kvalita obrazu.

Nezbývá ne odpovědět na otázku, je to HDR nebo není? Podle mého názoru ve výsledku ano, protože jsme editačním zásahem rozšířili dynamický rozsah. Ale lze se o tom dohadovat do aleluja. S dohadováním se mnou nepočítejte, já raději fotím… 🙂

Velký dynamický rozsah, tedy schopnost vykreslit detaily ve stínech a ve světlech, to je diskutovaný námět. Vzpomněl jsem si na něj, když jsem v neděli upravoval fotky ze svatby mého kamaráda Jaromíra s Erikou. Svítilo sluníčko a slunce, jak známo, je fotografův nepřítel. Toto je výchozí situace: před evangelickým kostelem v Karviné svatební hosté zasypávají svatebčany rýží, ti se schovali pod strom do stínu – a mhouří oči, aby o ně nepřišli. Je červencové poledne, rozdíl ve světle enormní:

Takže to je námět pro HDR zpracování jako dělaný. K tomuto procesu potřebujete aspoň dvě identické fotky různě exponované. Svatebčané ve stínu jsou exponovaní více méně normálně, zato hosté venku na sluníčku jsou hodně světlí. Potřebujeme je ztmavit. Problém je ve vysokém kontrastu scény na slunci. Jedno řešení nabízejí křivky: posuneme křivku směrem k tmavším tónům jak v jasech, tak i ve stínech, asi takto:

Je třeba postupovat velmi opatrně – hrozí nebezpečí přepalů, zvláště pak na farářově komži vlevo. Hrozí také nebezpečí posunů v barevnosti, zejména v pleťovkách. Asi tak nejlepší, co šlo udělat, je toto:

Je ale jiná možnost, jak vyrobit tmavší verzi obrázku, pokud ovšem jsme pracovali v režimu RAW. Potom je to velmi snadné, stačí posunout expozici do mínusu, asi takto: „>

Takto získáme barevně ideální tmavou verzi původního obrázku. Ztmavli i svatebčané, ale to nám nedělá těžkou hlavu. Máme dvě verze, na jedné jsou tonálně v pořádku hosté, na druhé svatebčané.

Varianta první – HDR editace
Teď je snadné obě verze spojit dop jednoho HDR obrázku. Zoner má luxusní utilitku, zde je její pracovní plocha:

No a výsledek je HDR obrázek:

Jenže i tento obrázek je zatížen přechodovým pásmem mezi stíny a jasy. To je důvod , proč nemám tuhle HDR editaci v lásce.

Varianta druhá – vrstvy a masky
Kdo má Photoshop nebo Paint Shop Pro nebo jiný editor, který umí vrstvy a masky (PS Elements bohužel nemá masky vrstvy ani ve verzi osm), postupuje následovně: do jednoho obrázku nad sebe dáme světlou a tmavou variantu _ z praktického důvodu je v tomto případě lepší mít nahoře vrstvu s tmavými hosty (a ještě tmavšími svatebčany. Pak nastavím masku vrstvy tak, aby maska byla v režimu odkrýt vše, tedy bílá (vše odkrýt). No a pak vezmu štětec vhodné velikosti a černou barvou zamalováván to tmavé na horní vrstvě a tím odkrývám spodní vrstvu, v níž mám svatebčany dobře prokreslené.

Ukázka je ve fázi, kdy máme rozmalovanou nevěstu – a na miniatuře „maska“ na kartě vrstvy je už vidět stopa štětce s černou barvou. Můžeme libovolně měnit jeho velikost, měkkost, intenzitu nanášení barvy – a právě to je obrovská výhoda této metody. Je sice mnohem pracnější než automatické „šup na plot“, ale obrázek lze vyladit do nejmenších detailů. Navíc, protože jsme ve vrstvách, můžeme ladit světlost a tmavost vrstev. Práce s maskou je nedestruktivní, kdykoli můžeme cokoli opravit, aniž by trpěla kvalita obrazu.

Nezbývá ne odpovědět na otázku, je to HDR nebo není? Podle mého názoru ve výsledku ano, protože jsme editačním zásahem rozšířili dynamický rozsah. Ale lze se o tom dohadovat do aleluja. S dohadováním se mnou nepočítejte, já raději fotím… 🙂