Dvanáct milimetrů na plnoformát, to už je hodně širokoúhlý objektiv. Vzal jsem ho do Benátek s nadějí na neobvyklý úhel pohledu. Laowa je značka u nás zatím málo známá. Je to brend firmy Venus Optic, čínské firmy Anhui Changgeng Optic. Firmu založila – dle jejich stránky – v roce 2013 skupina nadšenců pro fotografii a mistrů oboru. Tito mistři – dle jejich stránky – dvacet let navrhovali optiku pro japonské a německé výrobce. Usmysleli si, že budou vyrábět neobvyklé a cenově dostupné objektivy. Pozornost vyvolali objektivem 60/2.8 Ultra Macro se zvětšením 2:1. Následoval 15/4 makroobjektiv 1:1, jediný svého druhu na světě. Já si mohl vyzkoušet dvanáctku, ta byla financovaná Kickstarterem, 660 tisíc dolarů se shromáždilo během měsíce. Loni předvedli patnáctku pro plnoformátové Alpha 7 od Sonyho.
Laowa 12/2.8
Je to tak trochu dobrodružství. Dvanáct milimetrů, to je úhel záběru na plnoformátu 122 stupňů. Rozsah clon je od 2.8 do 22, přičemž, tak to jsem léta neviděl, to nemá ani automatickou clonu! Musíte zaostřit na plnou světelnost a pak ručně zaclonit a fotit. Optický systém sestává z 16 členů v 10 skupinách, dva jsou asférické a tři ED, clona má sedm lamel. Rozměry jsou 75 x 83 mm, váží docela dost, 609 g. Vyrábí se v černém a stříbrném provedení pro Canon, Nikon, Sony A, s adaptérem Sony E a Pentax, respektive MFT také s adaptérem, ale tam to nedává moc velký smysl.
Jak se s ním fotilo
122 stupňů, to už je hodně široké ohnisko. Já se s ním vypravil do toho pohádkového města Benátky. Objektiv slibuje nulové zkreslení a je to pravda v tom smyslu, že nepozorujete žádné soudkové vady ani přehnanou vinětaci. Samozřejmě je to zásadní a ohromné perspektivní sbíhání, ale kvůli tomu se tak širokoúhlý objektiv kupuje.
Manuální ostření, to je další výrazná vlastnost tohoto objektivu. Na prstenci je škála od nekonečna do 18 cm, ovšem posun od nekonečna do 1 m je 12 mm, tedy nepatrný pohyb prstů. Na objektivu je i škála hloubky ostrosti. Na F 2.8 byste měli být v pohodě od dvou metrů do nekonečna, tak to je panečku hyperfokální vzdálenost! Ono to samozřejmě není tak žhavé, dnes jsou vysoké požadavky na ostrost a s nějakými hyperfokálními vzdálenostmi daleko nedojdeme, nejsme v roce 1950. Nicméně od oka se ostří velmi snadno a pokud jsem měl neostré fotky, bylo to příliš dlouhým časem. Mechanická clona je totálně mechanická: není tu clonová automatika, která by umožnila ostřit na plnou světelnost a pak při expozici zaclonit. Ne, tohle je ani ne rok 1950, spíš 1850: musíte zaclonit sami, nepamatuju si, že bych to dělal na jiném fotoaparátu než na deskáči. Ale zase – nevadilo mi to, fotil jsme obvykle kolem clony F8 a v hledáčku jsem viděl všechno co potřebuju vidět.
Tím, že je to absolutně mechanický objektiv, nemá to žádné elektrické kontakty. Doporučuje se fotit na prioritu clony, ale Canon 6D Mk II mi v prioritě clony nabízel i při automatickém ISO pořád nějaké padesátiny a šedesátiny, takže jsem raději fotil v manuálním M režimu, abych si mohl nastavit čas, jaký třeba.
Pro focení širokoúhlým objektivem musíte být blízko nějakému markantnímu motivu – a u takto širokoúhlého objektivu platí tato zásada tuplem. Zkoušel jsem i živou street fotku, ale pak musíte být doslova na dotyk osoby, ale ne na dotyk ruky… musíte osobě skoro žďuchat objektivem do ramene! Takže ono je to spíš do města a na krajinu, eventuálně do interiérů. Každopádně je to speciální objektiv. Viděl bych ho jako příhodný doplněk výbavy. S ním budete těžko pořád fotit, ne že by to nešlo a nebylo to zábavné, ale ty fotky jsou pak na jedno brdo: něco velkého vpředu a pak to ubíhá dozadu. Každá fotka. Občas se to snese a pak je to, jak se vyjádřil Cartier Bresson, že chce vykřiknout.
Shrnutí
Laowa 12/2.8 je ultraširokoúhlý, vysoce světelný objektiv s unikátními optickými vlastnostmi. Nemá prakticky žádné optické vady a kreslí ostře, v rozumné míře až do rohů. Stojí 28 tisíc, ovšem je třeba vzít v úvahu, že jde v podstatě o profesionální objektiv určený fotografům, kteří dovedou jeho vlastnosti ocenit a využít. Je určen k čarování. Navíc ještě ocením, že sice to není žádný lehoučký plasťák, ale zase to není půldruhakilové monstrum, jak už moderní vysoce kvalitní širokoúhlé objektivy v poslední době bývají. Kdo čte moje recenze už poznal, že mají charakter doporučení, já si k recenzi vybírám jen dobré a skvělé věci, tahle Laowa patří do té vyšší kategorie a moje nadšení je upřímné. Ale čtěte dobře, je v tom jen kov a sklo a žádná elektronika, ruční ostření a ruční clonění, v tomto ohledu se žádné stesky neberou v úvahu!
Ukázky
Tady je asi všechno jasné – poslední fotky jsou streetovky a vidíte, jak zkreslují postavy, na obr. 13 zásadně. No a na portrét zblízka se fo fakt nehodí, dodal jsem pro pobavení č. 14.
1 | 2 | ||
3 | 4 | ||
5 | 6 | ||
7 | 8 | ||
9 | 10 | ||
11 | 12 | ||
13 | 14 |