Nezařazené

Krajina v infra

Tomáš Bartůšek fotografovat umí! Je radost navštívit jeho webovou stránku. Pilně přispívá i do naší galerie. Letos v létě tam zaslal svoji první infračervenou fotografii krajiny. Aktuálně tam má další IR, a šel o krok dál. Ne v technice, ale v pojetí.


Stromy v poli vody, tak se jmenuje tento krajinářský snímek, vyfotografovaný v infračerveném světle, časem 5 sekund, clonou f10. Strohá horizontální kompozice dělí obraz na několik pásem. To podstatné je v obrazově účinném pásmu předělu první a druhé třetiny. Tmavá mračna a tmavé popředí dává obrazu hloubku. Ta je zřejmě paradoxní: obraz je řešen plošně a přesto působí hluboce v prostorovém slova smyslu.
A co ta IR?
Někdo by mohl namítat, že jde o technickou schválnost nebo hříčku. Jenže smysl umění je – mimo jiné – ve zprostředkování zcela nového, před tím neviděného pohledu. Každý fotografie je v jistém smyslu abstrakcí a zkreslením skutečnosti, už tím, že je dvojrozměrná a vyvolává iluze prostoru. Tato podává neskutečné barvy. Ale ony zase nejsou tak neskutečné, vyskytují se v přírodě, i když jindy a na jiných místech. Fotografie není otisk, je to obraz a to opravdu není totéž.

Tomáš Bartůšek fotografovat umí! Je radost navštívit jeho webovou stránku. Pilně přispívá i do naší galerie. Letos v létě tam zaslal svoji první infračervenou fotografii krajiny. Aktuálně tam má další IR, a šel o krok dál. Ne v technice, ale v pojetí.


Stromy v poli vody, tak se jmenuje tento krajinářský snímek, vyfotografovaný v infračerveném světle, časem 5 sekund, clonou f10. Strohá horizontální kompozice dělí obraz na několik pásem. To podstatné je v obrazově účinném pásmu předělu první a druhé třetiny. Tmavá mračna a tmavé popředí dává obrazu hloubku. Ta je zřejmě paradoxní: obraz je řešen plošně a přesto působí hluboce v prostorovém slova smyslu.
A co ta IR?
Někdo by mohl namítat, že jde o technickou schválnost nebo hříčku. Jenže smysl umění je – mimo jiné – ve zprostředkování zcela nového, před tím neviděného pohledu. Každý fotografie je v jistém smyslu abstrakcí a zkreslením skutečnosti, už tím, že je dvojrozměrná a vyvolává iluze prostoru. Tato podává neskutečné barvy. Ale ony zase nejsou tak neskutečné, vyskytují se v přírodě, i když jindy a na jiných místech. Fotografie není otisk, je to obraz a to opravdu není totéž.