Minulý týden jsem tu psal o funkci „kompenzace“ čili korekce expozice. Jak je to s kompenzací v manuálním režimu? Děkuji panu L.S. za podnět k tomuto článku.
Nejdříve maličké opáčko. Známe vcelku čtyři režimy automatické expozice, tedy takové režimy, kdy automatika v plném rozsahu určuje expozici, t.j. kombinaci clony a doby osvitu:
To je v podstatě obsah onoho článku. Je tu tedy otázka: znamená to, že bychom mohli trvale fotit v režimu M, tedy v režimu „manuál“ a řídit se tou stupnicí? Podívejme se na příklad. Následující dvojice obrázků byla pořízena v režimu AUTO za stejných světelných podmínek – a přitom každý je naprosto jinak exponovaný:
Jeden tmavý jeden světlý, proč? To proto, že na tom vlevo převládá sníh a ten zmámil automatiku k podexpozici (jelikož je kalibrovaná na střední šedou) a vpravo naopak převládá tmavý oděv a to ovlivnilo zase tu nešťastnou automatiku. Takže i například na sněhu se vyplatí si odladit expozici (zkušebními snímky, pohledem na LCD displej a hlavně na histogram) a pak zjištěnou hodnotu přenést na clonu a dobu osvitu v režimu M a je pak vystaráno! Můžeme pak průběžně kontrolovat, o čem nám povídá stupnice v hledáčku – a můžeme to brát v potaz a nemusíme: funguje to stejně, jako před 50 lety ta ručička ve Spotmaticu. Závěrem jsem si neuvědomil, že jsem vlastně panu L.S. neodpověděl na jeho podnět: v manuálním režimu samozřejmě je funkce „kompenzace“ vyřazená v tom smyslu, že nic neovlivňuje. V kompaktech „nic nedělá“, v zrcadlovkách, podle konstrukce, rollerem ovlivňujeme čas nebo clonu. |
Minulý týden jsem tu psal o funkci „kompenzace“ čili korekce expozice. Jak je to s kompenzací v manuálním režimu? Děkuji panu L.S. za podnět k tomuto článku.
Nejdříve maličké opáčko. Známe vcelku čtyři režimy automatické expozice, tedy takové režimy, kdy automatika v plném rozsahu určuje expozici, t.j. kombinaci clony a doby osvitu:
To je v podstatě obsah onoho článku. Je tu tedy otázka: znamená to, že bychom mohli trvale fotit v režimu M, tedy v režimu „manuál“ a řídit se tou stupnicí? Podívejme se na příklad. Následující dvojice obrázků byla pořízena v režimu AUTO za stejných světelných podmínek – a přitom každý je naprosto jinak exponovaný:
Jeden tmavý jeden světlý, proč? To proto, že na tom vlevo převládá sníh a ten zmámil automatiku k podexpozici (jelikož je kalibrovaná na střední šedou) a vpravo naopak převládá tmavý oděv a to ovlivnilo zase tu nešťastnou automatiku. Takže i například na sněhu se vyplatí si odladit expozici (zkušebními snímky, pohledem na LCD displej a hlavně na histogram) a pak zjištěnou hodnotu přenést na clonu a dobu osvitu v režimu M a je pak vystaráno! Můžeme pak průběžně kontrolovat, o čem nám povídá stupnice v hledáčku – a můžeme to brát v potaz a nemusíme: funguje to stejně, jako před 50 lety ta ručička ve Spotmaticu. Závěrem jsem si neuvědomil, že jsem vlastně panu L.S. neodpověděl na jeho podnět: v manuálním režimu samozřejmě je funkce „kompenzace“ vyřazená v tom smyslu, že nic neovlivňuje. V kompaktech „nic nedělá“, v zrcadlovkách, podle konstrukce, rollerem ovlivňujeme čas nebo clonu. |