Nezařazené

Konečně napadl sníh


Konečně napadl sníh, zatím to na fotografování moc nebylo – je pod mrakem. Malý světelný kontrast dělá ze sněžných ploch bílé placky a ty mají daleko do efektních sněžných motivů. Jeden pokus jsem přece jen se sněhem udělal. Je třeba si totiž připomenout důležitou věc, expoziční kompenzaci. Zvolil jsem si motiv který mám rád, dvojici mansardových oken v domě u nás přes ulici. Následující ukázka předvádí, jak to dopadlo, když jsem vzal aparát a motiv vyfotil:

Snímek je očividně podexponovaný. Víme, že na „očividně“ se nedá spolehnout, takže se raději podívejme na histogram. Ten vylučuje dojmologii a je mu jedno, jak máme nastavený monitor.

Na histogramu vidíme dva hrby, ten levý nás informuje, kolik pixelů má hodně temný odstín, to jsou rámy okenm ten vpravo, ten větší ukazuje jasové hodnoty sněhu. Střední hodnota je 125,56. To je na zasněženou střechu hodně temné. Kresba končí na úrovni 173 (dole je, že vlevo od úrovně 173 včetně je 99,99% pixelů, vpravo zbývá setina procenta ze skoro 13 miliónů pixelů tohoto obrázku. A to jsme brali v úvahu celý obrázek. Můžeme si vzít do výběru jen ten sníh a podíváme se na jeho histogram. Abyste viděli, odkud jsem bral hodnoty, převedl jsem výběr na masku (lze nyní i v Zoneru, v PS jde o tzv. rychlou masku:

Vyhýbal jsem se černým plochám okna a zabral jsem jen sníh. Histogram teď vypadá takto:

Střední hodnota se snížila o dalších 20 jasových úrovní. Kresba končí na úrovni 173, to se samozřejmě nezměnilo. Obrázek je zásadně podexponovaný. Je to tím, že nesvítí sluníčko? Naprosto ne! Je to dáno kalibrací vnitřního měření, které je nastaveno na střední šedou a o bílé ploše si myslí, že je to moc osvětlená střední šedá a nastaví expozici na takové hodnoty clony a doby osvitu, jaké vedou právě k podexpozici. Je nutné jít s expoziční kompenzací do plusu. O kolik? Podívejme se na další ukázku:

Je vidět, že i při +1 EV je sníh dosti šedivý a slušně vypadá při 1 1/3EV do plusu,. A ty dvě třetiny? MOžná, že na monitoru vidíte, nějaké slité bílé plochy, ale histogram je v pořádku (pochopitelně je to histogram z původní dvanáctimegové fotky:

Je vidět, že vpravo máme i zde určitou rezervu. Ani při tam velké kompenzaci do plusu není snímek přeexponovaný! Nicméně, kvůli dobrému svědomí bych nechal rezervu vpravo a sáhnul bych po té umírněné variantě, pořízené s kompenzací do plusu 1 a 1/3 EV. Snímek jsem nechal v původní velikosti, abyste si ho mohli stáhnout a konat s ním pokusy.

I na zmenšenině je vidět, že na sřeše je kresba. Ale je nějaká málo výrazná. Pokusme se s ní něco udělat ve křivkách – podotýkám, že tento postup je shodný v jakémkoli editoru, který křivkami disponuje, tedy Zoner a všechny verze Photoshopu (a mnohé jiné).

Vidíme opět naše oblíbené dva hrby. levý patří oknům, pravý sněhu. Pokusíme se tedy křivku prohnout, ale jen v oblasti sněhu a stabilizovat ji v oblasti tmavých tónů. Můžeme na ni nasázet kolik bodů libo! Ta stabilizace je nutná, protože kdybychom to neudělali, pohyb v horní oblasti by se promítl i ve stínech. Ty ale jsou v pořádku, s nimi nechceme hýbat, proto si je nasázenými body doslova přitlučeme jako hřebíky.

No, a teď už přestanu obrázek trápit co se tónů týče. Rád bych ale na něm poněkud upravil, aby k něčemu vypadal. Je hodně geometrický – tak to zvýrazním, aby řady tašek byly opravdu rovnoběžné. No a pak se zbavím komínku a vikýřků nahoře, protože čím míň prvků na obrázku bude, tím lépe. Tady pomůže výběr, přenesení výběru do schránky a znovu vložení do obrazu. No a nakonec zkontrastním okna a zvýším jim saturaci, ona jsou namodralá, tak ať je to vidět. Vypadá to teď jako někde v Norsku a ono je to u nás přes ulici…

Konečně napadl sníh, zatím to na fotografování moc nebylo – je pod mrakem. Malý světelný kontrast dělá ze sněžných ploch bílé placky a ty mají daleko do efektních sněžných motivů. Jeden pokus jsem přece jen se sněhem udělal. Je třeba si totiž připomenout důležitou věc, expoziční kompenzaci. Zvolil jsem si motiv který mám rád, dvojici mansardových oken v domě u nás přes ulici. Následující ukázka předvádí, jak to dopadlo, když jsem vzal aparát a motiv vyfotil:

Snímek je očividně podexponovaný. Víme, že na „očividně“ se nedá spolehnout, takže se raději podívejme na histogram. Ten vylučuje dojmologii a je mu jedno, jak máme nastavený monitor.

Na histogramu vidíme dva hrby, ten levý nás informuje, kolik pixelů má hodně temný odstín, to jsou rámy okenm ten vpravo, ten větší ukazuje jasové hodnoty sněhu. Střední hodnota je 125,56. To je na zasněženou střechu hodně temné. Kresba končí na úrovni 173 (dole je, že vlevo od úrovně 173 včetně je 99,99% pixelů, vpravo zbývá setina procenta ze skoro 13 miliónů pixelů tohoto obrázku. A to jsme brali v úvahu celý obrázek. Můžeme si vzít do výběru jen ten sníh a podíváme se na jeho histogram. Abyste viděli, odkud jsem bral hodnoty, převedl jsem výběr na masku (lze nyní i v Zoneru, v PS jde o tzv. rychlou masku:

Vyhýbal jsem se černým plochám okna a zabral jsem jen sníh. Histogram teď vypadá takto:

Střední hodnota se snížila o dalších 20 jasových úrovní. Kresba končí na úrovni 173, to se samozřejmě nezměnilo. Obrázek je zásadně podexponovaný. Je to tím, že nesvítí sluníčko? Naprosto ne! Je to dáno kalibrací vnitřního měření, které je nastaveno na střední šedou a o bílé ploše si myslí, že je to moc osvětlená střední šedá a nastaví expozici na takové hodnoty clony a doby osvitu, jaké vedou právě k podexpozici. Je nutné jít s expoziční kompenzací do plusu. O kolik? Podívejme se na další ukázku:

Je vidět, že i při +1 EV je sníh dosti šedivý a slušně vypadá při 1 1/3EV do plusu,. A ty dvě třetiny? MOžná, že na monitoru vidíte, nějaké slité bílé plochy, ale histogram je v pořádku (pochopitelně je to histogram z původní dvanáctimegové fotky:

Je vidět, že vpravo máme i zde určitou rezervu. Ani při tam velké kompenzaci do plusu není snímek přeexponovaný! Nicméně, kvůli dobrému svědomí bych nechal rezervu vpravo a sáhnul bych po té umírněné variantě, pořízené s kompenzací do plusu 1 a 1/3 EV. Snímek jsem nechal v původní velikosti, abyste si ho mohli stáhnout a konat s ním pokusy.

I na zmenšenině je vidět, že na sřeše je kresba. Ale je nějaká málo výrazná. Pokusme se s ní něco udělat ve křivkách – podotýkám, že tento postup je shodný v jakémkoli editoru, který křivkami disponuje, tedy Zoner a všechny verze Photoshopu (a mnohé jiné).

Vidíme opět naše oblíbené dva hrby. levý patří oknům, pravý sněhu. Pokusíme se tedy křivku prohnout, ale jen v oblasti sněhu a stabilizovat ji v oblasti tmavých tónů. Můžeme na ni nasázet kolik bodů libo! Ta stabilizace je nutná, protože kdybychom to neudělali, pohyb v horní oblasti by se promítl i ve stínech. Ty ale jsou v pořádku, s nimi nechceme hýbat, proto si je nasázenými body doslova přitlučeme jako hřebíky.

No, a teď už přestanu obrázek trápit co se tónů týče. Rád bych ale na něm poněkud upravil, aby k něčemu vypadal. Je hodně geometrický – tak to zvýrazním, aby řady tašek byly opravdu rovnoběžné. No a pak se zbavím komínku a vikýřků nahoře, protože čím míň prvků na obrázku bude, tím lépe. Tady pomůže výběr, přenesení výběru do schránky a znovu vložení do obrazu. No a nakonec zkontrastním okna a zvýším jim saturaci, ona jsou namodralá, tak ať je to vidět. Vypadá to teď jako někde v Norsku a ono je to u nás přes ulici…