Nezařazené

Kompozice – fotíme širokoúhlým objektivem

Pravidelný pondělní videotutoriál věnujeme tentokrát širokoúhlému vidění. Vyzkoušíme si ho v městském prostředí i ve volné přírodě a zkusíme si fotit krátkým ohniskem sport.

Pravidelný pondělní videotutoriál věnujeme tentokrát širokoúhlému vidění. Vyzkoušíme si ho v městském prostředí i ve volné přírodě a zkusíme si fotit krátkým ohniskem sport.

Nicméně než začneme, chci se zmínit o mýtu, který panuje kolem širokoúhlého objektivu. Často čteme, že slouží k tomu, abychom mohli fotit ve stísněných prostorech, v úzkých uličkách nebo v interiéru. To je samozřejmě TAJKÉ pravda, nicméně to není celá pravda. Širokoúhlé vidění nám umožňuje zvýraznit prostor. Nejčastěji k tomu používáme jednoduchého triku. Je třeba zabrat něco nápadného, výrazného, nějaký tvar – říkám tomu markant a od něho se pak rozvine pohled do dálky.


Na ukázce z chorvatského ostrova Brač je to dobře vidět. Za markant poslouží prakticky cokoli, nezáleží na velikosti markantu. Důležité se přiblížit se k němu. Osvědčuje se zásada třetin: markant umístíme nejčastěji do levé spodní, někdy do pravé spodní třetiny, a komponujeme tak, aby zabíral zhruba třetinu obrazu. O tom a o všem možném dalším si povídáme v tomto videu, které s Tomášem Mähringem natáčíme ve spolupráci s firmou Aaron: