Jak funguje kompenzační expozice? Má smysl v manuálním režimu? Jak s clonou a časem? Tyto otázky dostávám velmi často na seminářích Idifu. Zkusme v tom udělat jasno.
Správná expozice
K pochopení toho, co je expozice, je třeba vzít na vědomí, že při
existuje určitý počet kombinací clony a času. Vyjma manuálního režimu se o toto vše stará automatika (někdy nastavuje i ISO, ale zpravidla to děláme my, podle vlastního uvážení. Takže, když je pěkné sluníčko a nastavíme 100 ISO, automatika nám nabídne kombinaci clony a času, dejme tomu, 1/125 sec při cloně F11. Jakmile (v režimu A = aperture, clona) změníme clonu, dejme tomu na F8, zmenšili jsme číslo a tím jsme zvětšili průchozí otvor. Co udělá automatika? Zkrátí dobu osvitu. Řada dob osvitu, to vidíte na první pohled, je sestavena tak, že sousedi jsou vždy v poměru 1:2, stejně jako hodnoty ISO. I clony jsou – vždy sousedi – v poměru 1:2 (tedy na př.: clona 4 propustí 2x víc světla než clona 5.6). O toto vše se stará automatika. Znamená to tedy, že při daném světle a daném ISO existuje řada dvojic či kombinací clony a doby osvitu. Abych rozvedl náš příklad, je to: Je třeba pochopit, že všechny tyto dvojice exponují naprosto stejně – a dopraví na čip naprosto stejné množství světla. Fotky bude tedy stejně kryté, jak se říkalo v dobách analogu. Začínáme s kompenzací Kompenzací expozice donutíme automat, aby ty dvojice porušil, posunul. Pro jednoduchost předpokládejme, že jsme kompenzovali o -1. To znamená o jeden krok, říkáme EV čili o expoziční hodnotu. Fotoaparát obvykle realizuje náš příkaz tím, že změní dobu osvitu. Takže, jakmile dvojici 125/11 kompenzujeme o -1, přístroj nastaví jiný čas – kratší dobu osvitu. Bude to teď 1/250 na clonu 11. A zase vznikne řada dvojic, bude to 125 na clonu 16 a 60 na clonu 22, dolů pak 500 na clonu 8, 1000 na clonu 5.6 a 2000 na clonu 4. Tohle se dělalo už v analogové fotografii. Manuální režim a vše, ISO, dobu osvitu i clonu nastavujeme sami, buď odhadem, zkušeností, podle expozimetru anebo podle nápovědy automatiky, která obvykle běží dál na pozadí – ale fyzicky se do ničeho neplete. Takže my ručně měníme kombinace clony a doby osvitu. Zpravidla měníme jeden faktor. Když třeba místo 125/11 nastavíme 160/11, kompenzujeme do mínusu a teprve teď obraz ztmavne. Kdybychom ale zároveň pootevřely clonu na kombinaci 160 / 10, vrátíme se k původní hodnotě. Tohle je zdánlivá záhada, která dělá zdaleka nejen začátečníkům těžkou hlavu. I zkušenější fotografové se nechávají vést automatikou, používají kompenzaci, moc si nevšímají, co se s dobou osvitu a clonou děje a když pak přejdou na manuální režim, začnou zmatkovat. Přitom to nic není – jsou to vždy a pořád dvojičky, ty drží pohromadě a kompenzací měníme vzájemnou polohu jejich členů. ![]() Fotka pořízená tak, jak automat nastavil expozici, tedy 125 na clonu 11 při 100 ISO. Následující ukázka je kompenzovaná fotka, doba osvitu 1/200 při cloně 11 při 100 ISO. ![]() Kompenzovaná fotka do mínusu je tmavší, má sytější barvy – ale pozor, nic se nesmí přehánět. V běžném provozu stačí kompenzovat o jednu, dvě třetiny, zřídka o celou jednu EV. Pokud chceme pracovat jako profíci v „manuálu“ vřele doporučuji měnit jen jednu veličinu. Ale nic moc neriskujeme ani při divokých experimentech – například všechny zrcadlovky hlídají provoz a výsledky našich pokusů komentují škálou viditelnou v hledáčkovém systému. |
Jak funguje kompenzační expozice? Má smysl v manuálním režimu? Jak s clonou a časem? Tyto otázky dostávám velmi často na seminářích Idifu. Zkusme v tom udělat jasno.
Správná expozice
K pochopení toho, co je expozice, je třeba vzít na vědomí, že při
existuje určitý počet kombinací clony a času. Vyjma manuálního režimu se o toto vše stará automatika (někdy nastavuje i ISO, ale zpravidla to děláme my, podle vlastního uvážení. Takže, když je pěkné sluníčko a nastavíme 100 ISO, automatika nám nabídne kombinaci clony a času, dejme tomu, 1/125 sec při cloně F11. Jakmile (v režimu A = aperture, clona) změníme clonu, dejme tomu na F8, zmenšili jsme číslo a tím jsme zvětšili průchozí otvor. Co udělá automatika? Zkrátí dobu osvitu. Řada dob osvitu, to vidíte na první pohled, je sestavena tak, že sousedi jsou vždy v poměru 1:2, stejně jako hodnoty ISO. I clony jsou – vždy sousedi – v poměru 1:2 (tedy na př.: clona 4 propustí 2x víc světla než clona 5.6). O toto vše se stará automatika. Znamená to tedy, že při daném světle a daném ISO existuje řada dvojic či kombinací clony a doby osvitu. Abych rozvedl náš příklad, je to: Je třeba pochopit, že všechny tyto dvojice exponují naprosto stejně – a dopraví na čip naprosto stejné množství světla. Fotky bude tedy stejně kryté, jak se říkalo v dobách analogu. Začínáme s kompenzací Kompenzací expozice donutíme automat, aby ty dvojice porušil, posunul. Pro jednoduchost předpokládejme, že jsme kompenzovali o -1. To znamená o jeden krok, říkáme EV čili o expoziční hodnotu. Fotoaparát obvykle realizuje náš příkaz tím, že změní dobu osvitu. Takže, jakmile dvojici 125/11 kompenzujeme o -1, přístroj nastaví jiný čas – kratší dobu osvitu. Bude to teď 1/250 na clonu 11. A zase vznikne řada dvojic, bude to 125 na clonu 16 a 60 na clonu 22, dolů pak 500 na clonu 8, 1000 na clonu 5.6 a 2000 na clonu 4. Tohle se dělalo už v analogové fotografii. Manuální režim a vše, ISO, dobu osvitu i clonu nastavujeme sami, buď odhadem, zkušeností, podle expozimetru anebo podle nápovědy automatiky, která obvykle běží dál na pozadí – ale fyzicky se do ničeho neplete. Takže my ručně měníme kombinace clony a doby osvitu. Zpravidla měníme jeden faktor. Když třeba místo 125/11 nastavíme 160/11, kompenzujeme do mínusu a teprve teď obraz ztmavne. Kdybychom ale zároveň pootevřely clonu na kombinaci 160 / 10, vrátíme se k původní hodnotě. Tohle je zdánlivá záhada, která dělá zdaleka nejen začátečníkům těžkou hlavu. I zkušenější fotografové se nechávají vést automatikou, používají kompenzaci, moc si nevšímají, co se s dobou osvitu a clonou děje a když pak přejdou na manuální režim, začnou zmatkovat. Přitom to nic není – jsou to vždy a pořád dvojičky, ty drží pohromadě a kompenzací měníme vzájemnou polohu jejich členů. ![]() Fotka pořízená tak, jak automat nastavil expozici, tedy 125 na clonu 11 při 100 ISO. Následující ukázka je kompenzovaná fotka, doba osvitu 1/200 při cloně 11 při 100 ISO. ![]() Kompenzovaná fotka do mínusu je tmavší, má sytější barvy – ale pozor, nic se nesmí přehánět. V běžném provozu stačí kompenzovat o jednu, dvě třetiny, zřídka o celou jednu EV. Pokud chceme pracovat jako profíci v „manuálu“ vřele doporučuji měnit jen jednu veličinu. Ale nic moc neriskujeme ani při divokých experimentech – například všechny zrcadlovky hlídají provoz a výsledky našich pokusů komentují škálou viditelnou v hledáčkovém systému. |