Nezařazené

Kompakt versus zrcadlovka (Úvaha)


Čtenář pan Z.Š. mě upozornil na zajímavý článek Profi kompakt nebo low-end zrcadlovka? od Milana Šurkaly, který vyšel na Digimanii. Závěry článku kolegy Šurkala jsou velmi podobné, jaké jsem udělal loni v dubnu v článku Kompakt versus full frame. Nicméně bych si dovolil malé doplnění.

Pan Z.Š. píše:
Pořád jsem žil v tom, že pokud chce člověk fotit za horších světelných podmínek, chce to mít zrcadlovku a objektiv s co největším průměrem. Teď zjišťuji, že jde spíš o světelnost objektivu a že kompakt se světelným objektivem umožní za horších světelných podmínek volit třeba 4x až 6x nižší citlivost než zrcadlovka se setovým objektivem. A že pak výsledky jsou skoro srovnatelné. Jestli tomu dobře rozumím, výhoda nesvětelného objektivu s větším průměrem by pak byla „pouze“ v tom, že umožní výrazně větší zaclonění (ve srovnání s objektivem kompaktu) a tedy i možnost víc pracovat s hloubkou ostrosti. Takže jestli tomu dobře rozumím, zrcadlovka se setovým objektivem s horší světelností není výrazně vhodnějším aparátem do horších světelných podmínek ve srovnání se světelným kompaktem. Výhody zrcadlovky se projeví v plné míře ve spojení s kvalitním světelným objektivem.
Rozumím tomu dobře?

Nevím, jestli je to dobře, ale v podstatě se to shoduje i s mým názorem 🙂 . Kolega Šurkala provedl velmi podrobný srovnávací test, ve kterém proti sobě postavil Canon 1100D, Canon G12 a Olympus XZ-1. Jeho závěry stručně charakterizuje dopis pana Z.Š. Článek v Digimanii končí odstavcem:

Pokud chcete do fotoaparátu dát 12.500Kč a víc ani ťuk, může být v podstatě jedno, zda zvolíte zrcadlovku nebo kompakt, každé řešení má své pro a proti. Zrcadlovka vám nicméně proti kompaktům nabídne možnost posunu dál volbou jiných objektivů (ale to už stojí peníze). Navíc jsou na trhu i jiné zrcadlovky, které jsou kvalitativně výše než testovaný EOS 1100D. Ukázali jsme však, že dogmatická věta „zrcad lovka dělá lepší fotky než jakýkoli kompakt“ nemusí být vždy pravdivá.

I s tímto tvrzením v podstatě souhlasím. Přesto se obávám, že tento závěr může nepoučeného čtenáře vést k falešnému úsudku, že „je to jedno“, což je úsudek, jaký by si pravděpodobně nepřál ani Milan Šurkala. Jeho článek dokumentovaně prokázal, že při vyšších stupních ISO se začnou rozevírat kvalitativní nůžky. Doplnění si ale zaslouží tvrzení Šurkalova článku, že do jisté míry to kompenzuje vyšší světelnost objektivů špičkových kompaktů, kdežto levná zrcadlovka je vybavena málo světelným seťákem. Čili, že kompakt „to dožene“ světelností a vyšší ISO potřebuje při nižších světelných hladinách než zrcadlovka. Což je pravda s výhradou kvality těch kompaktích objektivů v oblasti vysoké světelnosti. Slibuji, že si na to začnu dávat větší pozor od chvíle, kdy jsem v článku Kompakt a hloubka ostrosti odhalil nízkou kvalitu kresby vysoce světelného objektivu Canon Ixus 310HS. Na bídnou kresbu vysoce světelných objektivů kompaktů jsem narazil už v minulosti. Takže co je mi platná vysoká světelnost, když má bídnou kresbu? Pak mi může být vcelku jedno, jestli mi kresbu zbourá optická nedostatečnost objektivu nebo šum, výsledkem je obrazový humus.

Další faktor, který hovoří ve prospěch zrcadlovek, je rychlost ostření. Zrcadlovky mají autofokusy založené na principu fázového posunu – o něm píši například v článku Fázová detekce v kompaktu z loňského srpna. Ony ty zrcadlovky, i ty levné, jsou rychlejší, co je to platné.

Ovšem v praxi je myslím zásadní rozdíl v záběrové technice. Kompakty dnes nabízejí LCD nebo elektronický hledáček ke komponování, kdežto zrcadlovky mají zrcátkový nebo hranolový hledáček. S málo výjimkami Panasonicu a Olympusu mají elektronické hledáčky mizernou kvalitu. Na LCD za slunečného počasí houbeles vidíte, ať si výrobci šíří svoje nesmysly o hyperkrystalech jak chtějí. LCD na principu podsvícení se nemůže v konkurenci slunečního světla prosadit, to dá rozum. Možná časem OLED displeje dokáží emitovat tak velký světelný výkon, že sluneční světlo přebijí, ale zatím to tak není. Zkrátka, když fotíte v létě anebo za slunce na sněhu kompaktem, jste jako slepý hodinář Hanuš. Navíc, zrcadlovka, i ta za dvanáct litrů se setovým objektivem, je základ systému. Kompakt je hardwarově jednou pro vždy hotový, je takový, jaký jste si přinesli v krabici. Když osadíte ten Canon 1100D perfektní optikou a budete to umět, dokážete s tím fotit pro National Geographic. Skoro.

Kompakt má v podstatě jedinou, zato obrovskou a zásadní výhodu nad zrcadlovkou – je to kompakt, má kompaktní rozměr, zkrátka, je to mrňous. Vejde se do kapsy, můžete ho tahat s sebou. Zrcadlovku do kapsy nenarvete. Je to prostě něco jiného. Mají jeden i druhý, kompakt i zrcadlovka, styčné body.

Asi jako motorka a auto. Oba jezdí. Mám oba, jak motorku, tak auto. Nesrovnávám, co je lepší. Do Madridu pojedu autem. V létě do Holešovic pojedu ze Zvole na motorce. Moc nerozumím otázce, co je lepší, motorka nebo auto. Zmrzlina nebo pivo. Prostě, je to něco jiného.

Važme si kompaktů za jejich nenápadnost, malý rozměr, všudypřítomnost, a v neposlední řadě za rok od roku lepší výkon.

Važme si zrcadlovek za jejich seriózní výkon a za flexibilitu. Samozřejmě, že kompakty s výměnnou optikou tvoří most mezi nimi a proto jsou tak oblíbené a jejich sláva roste. Ale to je námět na jinou úvahu.

Čtenář pan Z.Š. mě upozornil na zajímavý článek Profi kompakt nebo low-end zrcadlovka? od Milana Šurkaly, který vyšel na Digimanii. Závěry článku kolegy Šurkala jsou velmi podobné, jaké jsem udělal loni v dubnu v článku Kompakt versus full frame. Nicméně bych si dovolil malé doplnění.

Pan Z.Š. píše:
Pořád jsem žil v tom, že pokud chce člověk fotit za horších světelných podmínek, chce to mít zrcadlovku a objektiv s co největším průměrem. Teď zjišťuji, že jde spíš o světelnost objektivu a že kompakt se světelným objektivem umožní za horších světelných podmínek volit třeba 4x až 6x nižší citlivost než zrcadlovka se setovým objektivem. A že pak výsledky jsou skoro srovnatelné. Jestli tomu dobře rozumím, výhoda nesvětelného objektivu s větším průměrem by pak byla „pouze“ v tom, že umožní výrazně větší zaclonění (ve srovnání s objektivem kompaktu) a tedy i možnost víc pracovat s hloubkou ostrosti. Takže jestli tomu dobře rozumím, zrcadlovka se setovým objektivem s horší světelností není výrazně vhodnějším aparátem do horších světelných podmínek ve srovnání se světelným kompaktem. Výhody zrcadlovky se projeví v plné míře ve spojení s kvalitním světelným objektivem.
Rozumím tomu dobře?

Nevím, jestli je to dobře, ale v podstatě se to shoduje i s mým názorem 🙂 . Kolega Šurkala provedl velmi podrobný srovnávací test, ve kterém proti sobě postavil Canon 1100D, Canon G12 a Olympus XZ-1. Jeho závěry stručně charakterizuje dopis pana Z.Š. Článek v Digimanii končí odstavcem:

Pokud chcete do fotoaparátu dát 12.500Kč a víc ani ťuk, může být v podstatě jedno, zda zvolíte zrcadlovku nebo kompakt, každé řešení má své pro a proti. Zrcadlovka vám nicméně proti kompaktům nabídne možnost posunu dál volbou jiných objektivů (ale to už stojí peníze). Navíc jsou na trhu i jiné zrcadlovky, které jsou kvalitativně výše než testovaný EOS 1100D. Ukázali jsme však, že dogmatická věta „zrcad lovka dělá lepší fotky než jakýkoli kompakt“ nemusí být vždy pravdivá.

I s tímto tvrzením v podstatě souhlasím. Přesto se obávám, že tento závěr může nepoučeného čtenáře vést k falešnému úsudku, že „je to jedno“, což je úsudek, jaký by si pravděpodobně nepřál ani Milan Šurkala. Jeho článek dokumentovaně prokázal, že při vyšších stupních ISO se začnou rozevírat kvalitativní nůžky. Doplnění si ale zaslouží tvrzení Šurkalova článku, že do jisté míry to kompenzuje vyšší světelnost objektivů špičkových kompaktů, kdežto levná zrcadlovka je vybavena málo světelným seťákem. Čili, že kompakt „to dožene“ světelností a vyšší ISO potřebuje při nižších světelných hladinách než zrcadlovka. Což je pravda s výhradou kvality těch kompaktích objektivů v oblasti vysoké světelnosti. Slibuji, že si na to začnu dávat větší pozor od chvíle, kdy jsem v článku Kompakt a hloubka ostrosti odhalil nízkou kvalitu kresby vysoce světelného objektivu Canon Ixus 310HS. Na bídnou kresbu vysoce světelných objektivů kompaktů jsem narazil už v minulosti. Takže co je mi platná vysoká světelnost, když má bídnou kresbu? Pak mi může být vcelku jedno, jestli mi kresbu zbourá optická nedostatečnost objektivu nebo šum, výsledkem je obrazový humus.

Další faktor, který hovoří ve prospěch zrcadlovek, je rychlost ostření. Zrcadlovky mají autofokusy založené na principu fázového posunu – o něm píši například v článku Fázová detekce v kompaktu z loňského srpna. Ony ty zrcadlovky, i ty levné, jsou rychlejší, co je to platné.

Ovšem v praxi je myslím zásadní rozdíl v záběrové technice. Kompakty dnes nabízejí LCD nebo elektronický hledáček ke komponování, kdežto zrcadlovky mají zrcátkový nebo hranolový hledáček. S málo výjimkami Panasonicu a Olympusu mají elektronické hledáčky mizernou kvalitu. Na LCD za slunečného počasí houbeles vidíte, ať si výrobci šíří svoje nesmysly o hyperkrystalech jak chtějí. LCD na principu podsvícení se nemůže v konkurenci slunečního světla prosadit, to dá rozum. Možná časem OLED displeje dokáží emitovat tak velký světelný výkon, že sluneční světlo přebijí, ale zatím to tak není. Zkrátka, když fotíte v létě anebo za slunce na sněhu kompaktem, jste jako slepý hodinář Hanuš. Navíc, zrcadlovka, i ta za dvanáct litrů se setovým objektivem, je základ systému. Kompakt je hardwarově jednou pro vždy hotový, je takový, jaký jste si přinesli v krabici. Když osadíte ten Canon 1100D perfektní optikou a budete to umět, dokážete s tím fotit pro National Geographic. Skoro.

Kompakt má v podstatě jedinou, zato obrovskou a zásadní výhodu nad zrcadlovkou – je to kompakt, má kompaktní rozměr, zkrátka, je to mrňous. Vejde se do kapsy, můžete ho tahat s sebou. Zrcadlovku do kapsy nenarvete. Je to prostě něco jiného. Mají jeden i druhý, kompakt i zrcadlovka, styčné body.

Asi jako motorka a auto. Oba jezdí. Mám oba, jak motorku, tak auto. Nesrovnávám, co je lepší. Do Madridu pojedu autem. V létě do Holešovic pojedu ze Zvole na motorce. Moc nerozumím otázce, co je lepší, motorka nebo auto. Zmrzlina nebo pivo. Prostě, je to něco jiného.

Važme si kompaktů za jejich nenápadnost, malý rozměr, všudypřítomnost, a v neposlední řadě za rok od roku lepší výkon.

Važme si zrcadlovek za jejich seriózní výkon a za flexibilitu. Samozřejmě, že kompakty s výměnnou optikou tvoří most mezi nimi a proto jsou tak oblíbené a jejich sláva roste. Ale to je námět na jinou úvahu.