Nezařazené

Kdy zoom a kdy ne

V reakci na recenzi objektivu Tamron 15-30 mi poslal náš věrný sledovatel Karben poznámku. Jak to s těmi zoomy vlastně je? Karben píše, ale on už je takový:

trochu se mnou zmítají pochybnosti o užitečnosti zúmu s rozsahem 1:2 ? jasnačka, že 15 mm je krásná širočina – na praktice jsem měl rád flektogon 2,8/20 s jeho 93 stupni, a nebyly to ani celsiusy natoš fárnhajti, ale nebyla by lepší kombinace monofokálůůů 15 a nějakejch 24 mm a zúmovat nohamami ??

V reakci na recenzi objektivu Tamron 15-30 mi poslal náš věrný sledovatel Karben poznámku. Jak to s těmi zoomy vlastně je? Karben píše, ale on už je takový:

trochu se mnou zmítají pochybnosti o užitečnosti zúmu s rozsahem 1:2 ? jasnačka, že 15 mm je krásná širočina – na praktice jsem měl rád flektogon 2,8/20 s jeho 93 stupni, a nebyly to ani celsiusy natoš fárnhajti, ale nebyla by lepší kombinace monofokálůůů 15 a nějakejch 24 mm a zúmovat nohamami ??

Leží mi to trvale v hlavě. Pevná ohniska jsou v mnoha ohledech opticky lepší než zoomy. Je to logické. Pevná optická soustava prostě musí mít lepší výsledky než proměnný systém. Čím větší je rozsah zoomu, tím větší kompromisy nastávají. Dlouhodobě si myslím, že poměr zoomu 1:3 je ideálně snesitelný, odtud výkony zoomů 24-70 a 70-200. Všechny významné firmy je vyrábějí.

Tím se ale odvracíme od podstaty Karbenova sdělení. Jelikož je to člověk fotografie znalý, v další části dopisu píše: zúm má podle mne wert na dynamicky se měnící scény co do výřezu – ala reportáž, kdy jsem uvězněn na místě. To jsem ostatně dokumentoval tento týden v referátu o snímání rekonstrukce boje o barikádu prostřednictvím zoomu Nikon 80-400. Prozradím: kolegyně stála vedle mě vybavena pevnou třístovkou a byla v podstatě namydlená. Takže pro dynamickou fotografii reportážního typu nemá smysl o zoomu pochybovat.

Teď ale nastává ta diskutabilní pasáž a asi bude nemožné najít konečnou odpověď. Co je to vlastně ta dynamická fotografie reportážního typu? Krajinářská fotka to na první pohled není. Jenže je příjemné si kompozici zoomováním doladit.

Pevným ohniskem jsme fotil mnoho let a teď znovu mu přicházím na chuť, 35 mm na full frame. S myšlenkou, že zoom kazí oko, jsem přišel před lety já. Nicméně stoprocentně přesvědčen o tom nejsem. Zajímal by mě váš názor na našem Facebooku.


Kamila Lhotáka jsem fotil před 50 lety pevným sklem. Asi to byl Flektogon pětadvacítka, jak na to koukám…