Svátky vánoční i povánoční, to bylo téma posledního kola naší průběžné soutěže loňského roku. Mimořádně bylo prodlouženo, až do 10 ledna, abychom zachytili nejen Silvestra, ale i Tři krále. Známe vítěze, je jím Jan Svánovský snímkem Advent. Je to milá fotka, dá se říci reklama na rodinný život. Tak nějak si vánoční svátky ideálně představujeme. Exif se obvykle při přenosu fotky do systému ztratí, jistě se fotilo na vysokou citlivost a autor výtečně odstranil eventuální šum, aniž ztratil ostrost v očích. Ne, tady není pochyb o tom, dali bylo splněno zadání…
Vánoční motiv, tak nazval svoji práci Bedřich Helan. Je to autor v naší soutěži osvědčený, však je také Měsíčkem čili porotcem (systém nedovoluje porotci hodnotit vlastní práci). I tato fotografie je hodně symbolická, zasahuje už do oblasti fotografiky. Každopádně je třeba ocenit, že autor postupoval uváženě, od nápadu k technickému řešení a finální realizaci.
Na třetím místě se umístila dynamicky pojatá fotografie Čert Staroměstský od Richarda Horáka. Na snímku lze demonstrovat, že symboliku je možné dostat i do fotografie reportážně laděné. Zlobivý čert v popředí a bělostné svaté postavy v pozadí, tohle je zase cosi jako reklama na mikulášské veselí. Ke slovu zde zřejmě přišlo přisvětlení bleskem a možná i mapování tónů přišlo ke slovu ve finálním zpracování (detail extractor, ale ono je to v podstatě totéž). Světelnost objektivu byla vysoká, všimněte si malé hloubky ostrosti. Už v minulém kole Richard Horák prokázal, že to v obtížných světelných podmínkách umí…
Působivá abstrakce Vánoční světla Ladislava Šmída zaujala porotu, aby ji zařadila na čtvrté místo. Zde je samozřejmě naplnění zadání diskutabilní, nicméně hlas poroty je hlas boží. Coby abstraktní kompozice je to práce bezesporu výborná.
Pětici uzavírá Peter Krocka snímkem Happy Xmas. Symbolický snímek podobné ražby, jako vítězná práce. Možná by mu prospělo víc dynamiky, holčička je přece jen hodně pasivní. Ale Vánoce jsou svátky klidu, že?