Tuto otázku mi položil Ladislav Bárta, posluchač mé Dílny. K výslednému obrázku použil tři zdrojové fotky. Výsledek se líbí jemu i mně. Ladislava ale trápí otázka, kde začíná čistá fotografie. V průvodním mailu mi napsal:
Tuto otázku mi položil Ladislav Bárta, posluchač mé Dílny. K výslednému obrázku použil tři zdrojové fotky. Výsledek se líbí jemu i mně. Ladislava ale trápí otázka, kde začíná čistá fotografie. V průvodním mailu mi napsal:
U fotky č. 1 jsem skládal 3 fotografie. Fotky byly foceny z jednoho místa z ruky (takže nebylo zaručeno 100% přesné překrytí). Jejich originály Vám zasílám pro představu. Originál č. orig_5480.JPG posloužil jako základ – líbila se mi tam včela natočená očima směrem k fotoaparátu (jinak se potvůrky věčně natáčely zadečkem). Fotka ale má uříznutý spodní okraj, takže jsem použil fotku č. orig_5482.JPG k rekonstrukci spodního okraje. Výsledná fotografie by vcelku ušla, ale mrzel mě rozostřený střední květ. Proto jsem použil fotku č. orig_5485.JPG k jeho „namaskování“ do fotografie. Na té stejné fotografii je navíc zachycena letící včela. I tu jsem tedy do snímku vložil (jen jsem ji posunul k zadnímu květu místo přednímu, kam letěla původně). A teď mi řekněte: kde končí fotografie a začíná „podvod“ v Photoshopu? Situace na místě opravdu taková byla, jen se mi ji nepodařilo zachytit najednou, ale na 3 snímcích, které jsem tak musel poskládat.
Fotka je zde:
A zde jsou dílčí fotky, v kroužku inkriminované partie:
K tomu ještě dodám technicky, že operace Ladislavem popisovaná se snadno dělá v editoru s vrstvami, tedy ve Photoshopu, v PS Elements, Gimpu, Paint Shop Pro… ale také se to dá dělat v Zoneru, kde ovšem je to trochu pracnější a musíme jítt přes výběr, kopírování do schránky a vložení ze schránky. O technice ale jindy, dnes se zabýváme principiální otázkou: jde to nebo ne?
Především, není na to jednotný názor. V klasické fotografii se to dělat nedalo, museli byste udělat nějakou koláž. My ale pracujeme s digitální fotografií.
Zde bych řekl kategoricky:
Ve fotografii dokumentárního a zpravodajského charakteru jsou podobné praktiky absolutně nepřípustné. Jde fakticky o montáž a ve zpravodajství se žádné montáže dělat nesmí.
Toto ale není reportáž nebo dokument, je to fotka charakteru výtvarného.
Existují fotografické soutěže, kde podmínkou je zaslání fotky v RAW formátu, tečka. Pak ovšem končí debata, chtějí opravdu „fotku z foťáku“. To ovšem je zadání konkrétní soutěže, nebo snad konkrétní zakázky.
Nemyslím si ale, že by to platilo obecně.
Dejme tomu, panorama. Lepší kompakty dnes nabízejí plynulé panorama. To je také montáž většího množství snímků. To co Ladislav dělal je především ostření na dvě roviny (spodní kočička a prostřední kočička). Photoshop takové fotky dokáže spojit automaticky. Za pár let to bude implementované do foťáku a nikdo se tomu nebude divit… tím spíš, že to pak bude i v tom RAWu! Stejně bychom mohli bádat nad HDR. I to je svým způsobem montáž, kritériem ale není tvar a jeho ostrost, ale tónová hodnota. I HDR je ve foťáku. A to nemluvím o kreativních filtrech. Debatoval jsem o tom onehdy s Janem Karbusickým. Já byl v podstatě proti, on byl pro a vyslovil myšlenku, která mě zaujala: pokud se to dělá se záměrem a je to součást fotografova vidění, je to v pořádku. On stejně jako já větší část fotografického života spíš dýchal páry vývojky a ustalovače, než aby si ničil oči monitorem PC, nicméně dospěl k tomto názoru. Je to jistě individuální a nenárokuju si žádnou absolutizaci (jako v případě výroku o zpravodajské a dokumentární fotky): pokud je to součástí záměru, myslím si, že skládání výsledné fotky z dílčích je naprosto v pořádku. Mohli bychom všem jít dál. Co třeba… vkládání jiného nebe do krajinářské fotky? Tady aspoň jsou v sobě části tří fotek pořízených ze stejného místa stejného motivu krátce po sobě. Takže znovu, jak je to s tím nebem, kdy nahradíme fádní nebe zajímavou oblohou s mraky?
Buďme rádi, že NEJSOU přesné předpisy. Je tu ještě otázka vkusu a míry a účelnosti. Pokud jde o fotku zde zveřejněnou a její vznik, myslím, že je naprosto v pořádku a že si Ladislav počínal správně… když kočičky s včelkami vyfotil, a počínal si správně, když nad problémem dále přemýšlel.
Máte-li chuť, zkuste si fotky stáhnout a zkombinovat sami:
Kam na kurz
Od května otevírám nový výukový systém. Mám v Dolních Břežanech ateliér a v něm je místo pro tři posluchače – na kurzech práce s PC. Kurz je rozdělen na šest dvouhodinových lekcí a ty jsou vždy v pondělí, buď od 15 do 17 a pak od 18 do 20 hodin. Posluchač si zakoupí za 6000 i s DPH voucher na 6 lekcí, které využije do tří měsíců. Sám si volí během těchto tří měsíců termíny jednotlivých lekcí.
Proč to tak je: za jednou, za dvakrát se nikdo nic nenaučí. Celodenní výuka editace nevede k dobrým výsledkům, protože hlava to nebere a nestačíte nové informace vstřebat. Tři měsíce a šest lekcí je tak akorát, abyste stačili vše vstřebat a zažít. Proč tři posluchači? Jeden je sám voják v poli a není to moc příjemné a víc než tři je moc – třem se mohu polně věnovat. Učím základy Photoshopu, eventuálně Elemenmts, a Zoneru. První termín je 21. května a pak se lze přihlašovat průběžně ZDE, v administraci Ateliéru fotografické praxe. Posluchač dostane přístup na webovou stránku, kde se registruje na jednotlivé lekce. Průběžné poradenství je samozřejmé. V létě budou termíny hodně na dohodě, od září pak pojedeme pravidelně.