Nezařazené

K diskusi o výběru objektivů


Naposledy jsem o výběru objektivů pro zrcadlovku diskutoval včera, na akci ZOOM pořádané Canonem v pražské ZOO. Můj názor je samozřejmě subjektivní, někdo se na problematiku může dívat úplně jinak. Nuže, zde je, co si o věci myslím já.

Především je třeba brát v úvahu, o jakou zrcadlovku jde. Asi jinak bude uvažovat majitel Nikonu D40 a jinak – když to trochu přeženu, Nikonu D3. Bavme se tedy spíš o zrcadlovkách nižší a střední třídy.

Ty se dodávají buď jako samotné tělo, nebo jako kit (souprava) s jedním či dvěma objektivy. Dají se ovšem sehnat i zajímavé soupravy (kity) s objektivy jiného výrobce, např. soupravy s objektivy Tamron. Objektivy nabízené v těchto kitech vycházejí velmi levně – rozdíl v ceně těla na př. Canonu 1000D a kitu s objektivem 18-55 je něco přes dva tisíce. To ve výhodná cena a z tohoto hlediska lze doporučit koupi kitu. Na trhu jsou ale i jiné kity než s těmito základními (setovými) objektivy. Jak se v tom tedy vyznat?

Především je třeba si rozmyslet, jaký objektiv budeme potřebovat nejčastěji, jaké by měl mát vlastnosti. Domnívám se, že takový objektiv by měl být zoom, který má rozsah od širokého úhlu záběru až k…
A právě v tom „až k…“ je ten problém.
Bavíme se o zrcadlovkách se snímačem zhruba APS-C, nikoli o full frame. Zde se stalo jakousi normou, že nejkratší ohnisko je 18 mm, což odpovídá osvědčenému ohnisku 28 mm kinofilmového fotoaparátu. To je rozumně širokoúhlý a nezkreslující „širokáč“. Běžné setové objektivy mají svoji „delší stranu“ na úrovni 55 mm, což odpovídá tzv. portrétnímu ohnisku 80 mm kinofilmového aparátu. Tyto setové objektivy mívají malou světelnost a co horšího, snesitelnou kresbu mívají až někde kolem clony F8.0, kdežto při plné světelnosti kresba není dobrá. Pro běžné fotografování se takový objektiv samozřejmě hodí.
Alternativa pro setový objektiv je objektiv, který má obdobný rozsah zoomu, ale lepší kvalitu. Zde ovšem musíme počítat s vyšší až velmi vysokou cenou. Kvalitní zoomové objektivy snadno poznáme na první pohled podle toho, že mívají světelnost F2.8 v plném rozsahu zoomu, tedy že jejich světelnost neklesá se zvětšením ohniska. Při bližším prozkoumání zjistíme, že mají vnitřní ostření (při ostření se přední člen nepohybuje a neotáčí) a ty opravdu špičkové mají ultrasonické prstencové motory autofokusu, umožňující doostřování i při režimu AF.

Téma k zamyšlení: Je tu ještě jeden parametr. Setové objektivy jsou určené jen pro zrcadlovky s čipem APS-C. Pokud bych někdy v budoucnu přešli na full frame 24×36 formát čipu, můžeme se s takovým objektivem rozloučit. Dnes ještě jsou tyto full frame aparáty drahé (i když se dají sehnat i za takové peníze, které by před 5 lety byly za hranicí snů), ale chci se vsadit, že za dva, tři roky (tedy brzy) budou dostupné. Takže j třeba zvážit, zdali výbavu nepořizovat už teď takovou, která je vhodná i pro full frame fotografování.

Dvojitý kit nabízí zpravidla rozsah od 18 až do 200 mm ve dvou objektivech. A k tomu je zde alternativa širokorozsahový zoom. Tamron nabízí rozsah až 18-250, Nikon má 18-200 se stabilizací,. věřím, že i Canon s něčím takovým brzy přijde. Tento širokorozsahový zoom nabízí především obrovské pohodlí – máme v jednom objektivu dva, ne-li tři třídy objektivu. Nemusíme objektivy měnit a velmi rychle a pohodlně měníme úhel záběru. Tyto objektivy jsou samozřejmě určené jen pro APS-C formát čipu. Optické vlastnosti jsou překvapivě dobré, pravda, zase s výhradou pro kresbu při plné světelnosti a další výhradou dosti malé světelnosti.

Shrnutí
Kdo chce jen nenáročné focení, nechť si koupí kit.
Kdo chce kvalitnější výsledky, nechť si koupí tělo a pak volí z široké nabídky náročnějších objektivů, ale měl by volit takový, který má kratší ohnisko ne delší než 18 mm.
Kdo rád fotí živou fotografii v plenéru, měl by uvažovat o širokorozsahovém zoomu.
Kdo pošilhává po full frame, měl by už i pro svoji APS-C zrcadlovku kupovat optiku vhodnou pro full frame.

Zde na Digineffu máme recenze objektivů ZDE.

Naposledy jsem o výběru objektivů pro zrcadlovku diskutoval včera, na akci ZOOM pořádané Canonem v pražské ZOO. Můj názor je samozřejmě subjektivní, někdo se na problematiku může dívat úplně jinak. Nuže, zde je, co si o věci myslím já.

Především je třeba brát v úvahu, o jakou zrcadlovku jde. Asi jinak bude uvažovat majitel Nikonu D40 a jinak – když to trochu přeženu, Nikonu D3. Bavme se tedy spíš o zrcadlovkách nižší a střední třídy.

Ty se dodávají buď jako samotné tělo, nebo jako kit (souprava) s jedním či dvěma objektivy. Dají se ovšem sehnat i zajímavé soupravy (kity) s objektivy jiného výrobce, např. soupravy s objektivy Tamron. Objektivy nabízené v těchto kitech vycházejí velmi levně – rozdíl v ceně těla na př. Canonu 1000D a kitu s objektivem 18-55 je něco přes dva tisíce. To ve výhodná cena a z tohoto hlediska lze doporučit koupi kitu. Na trhu jsou ale i jiné kity než s těmito základními (setovými) objektivy. Jak se v tom tedy vyznat?

Především je třeba si rozmyslet, jaký objektiv budeme potřebovat nejčastěji, jaké by měl mát vlastnosti. Domnívám se, že takový objektiv by měl být zoom, který má rozsah od širokého úhlu záběru až k…
A právě v tom „až k…“ je ten problém.
Bavíme se o zrcadlovkách se snímačem zhruba APS-C, nikoli o full frame. Zde se stalo jakousi normou, že nejkratší ohnisko je 18 mm, což odpovídá osvědčenému ohnisku 28 mm kinofilmového fotoaparátu. To je rozumně širokoúhlý a nezkreslující „širokáč“. Běžné setové objektivy mají svoji „delší stranu“ na úrovni 55 mm, což odpovídá tzv. portrétnímu ohnisku 80 mm kinofilmového aparátu. Tyto setové objektivy mívají malou světelnost a co horšího, snesitelnou kresbu mívají až někde kolem clony F8.0, kdežto při plné světelnosti kresba není dobrá. Pro běžné fotografování se takový objektiv samozřejmě hodí.
Alternativa pro setový objektiv je objektiv, který má obdobný rozsah zoomu, ale lepší kvalitu. Zde ovšem musíme počítat s vyšší až velmi vysokou cenou. Kvalitní zoomové objektivy snadno poznáme na první pohled podle toho, že mívají světelnost F2.8 v plném rozsahu zoomu, tedy že jejich světelnost neklesá se zvětšením ohniska. Při bližším prozkoumání zjistíme, že mají vnitřní ostření (při ostření se přední člen nepohybuje a neotáčí) a ty opravdu špičkové mají ultrasonické prstencové motory autofokusu, umožňující doostřování i při režimu AF.

Téma k zamyšlení: Je tu ještě jeden parametr. Setové objektivy jsou určené jen pro zrcadlovky s čipem APS-C. Pokud bych někdy v budoucnu přešli na full frame 24×36 formát čipu, můžeme se s takovým objektivem rozloučit. Dnes ještě jsou tyto full frame aparáty drahé (i když se dají sehnat i za takové peníze, které by před 5 lety byly za hranicí snů), ale chci se vsadit, že za dva, tři roky (tedy brzy) budou dostupné. Takže j třeba zvážit, zdali výbavu nepořizovat už teď takovou, která je vhodná i pro full frame fotografování.

Dvojitý kit nabízí zpravidla rozsah od 18 až do 200 mm ve dvou objektivech. A k tomu je zde alternativa širokorozsahový zoom. Tamron nabízí rozsah až 18-250, Nikon má 18-200 se stabilizací,. věřím, že i Canon s něčím takovým brzy přijde. Tento širokorozsahový zoom nabízí především obrovské pohodlí – máme v jednom objektivu dva, ne-li tři třídy objektivu. Nemusíme objektivy měnit a velmi rychle a pohodlně měníme úhel záběru. Tyto objektivy jsou samozřejmě určené jen pro APS-C formát čipu. Optické vlastnosti jsou překvapivě dobré, pravda, zase s výhradou pro kresbu při plné světelnosti a další výhradou dosti malé světelnosti.

Shrnutí
Kdo chce jen nenáročné focení, nechť si koupí kit.
Kdo chce kvalitnější výsledky, nechť si koupí tělo a pak volí z široké nabídky náročnějších objektivů, ale měl by volit takový, který má kratší ohnisko ne delší než 18 mm.
Kdo rád fotí živou fotografii v plenéru, měl by uvažovat o širokorozsahovém zoomu.
Kdo pošilhává po full frame, měl by už i pro svoji APS-C zrcadlovku kupovat optiku vhodnou pro full frame.

Zde na Digineffu máme recenze objektivů ZDE.