Co je lepší, menší hodnota ISO nebo větší? Jak je to s přepaly? Jak je to s šumem? Pokoušíme se zodpovědět otázky našeho čtenáře.
Mám pocit, že při kratších časech dochází k přepalu u světelných zdrojů a naopak při vyšší citlivosti k růstu šumu. J.V. Je to více otázek najednou. Jednu odstraňme jaksi předem – tu zmínku o prioritě clony. Priorita clony nemá s noční fotkou přímo nic společného, je to prostě jeden režim automatické expozice, kdy můžeme ovlivňovat zaclonění (dáváme mu přednost čili prioritu) a automatika přiřadí odpovídající čas. Soustřeďme se na jádro problému, tedy na ISO a na čas. Začněme ukázkou: ![]() Tato fotografie je pořízena při ISO 200 při cloně 11 dobou osvitu 20 sec, což znamenalo kompenzaci -1 EV. Je samozřejmě upravená, srovnaná a doladění. Když si ji prohlédneme, všimneme si především obrovského rozdílu mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími místy. Charakter noční fotky má v jistém smyslu i následující ukázka, pořízená v mé zatemněné pracovně, osvícené jen monitory: ![]() Fotil jsem třemi expozicemi, přičemž jsem nejdřív bodově změřil obrazovky a klávesnici. Při ISO 100 vyšla expozice monitorů 1/5 sec při cloně F8.0, klávesnice 5 sekund při cloně F8.0. To je rozdíl přes 5 EV. Pořídil jsem tedy tři obrázky s dobou osvitu 1/5 sec, 2 sec a 5 sec při cloně F8.0 a spojil všechny tři do jednoho HDR obrázku (viz náš článek ZDE, kde je popsáno, jak se to dělá). Při noční fotce není hlavní problém nedostatek světla – za předpokladu, že máme aparát na stativu. Hlavní problém je v rozsahu jasů. A to je něco, nač naráží ve svých otázkách pan J.V. Rozhodně není řešení ve vysokém ISO. Zde je ukázka šumu při 1600 ISO: ![]() Tento obrázek je pořízen kompaktem při 3200 ISO. Kresebně je snímek zcela bezcenný a navíc tu jsou vypálené jasy, takže vysoké ISO nás nezachránilo. ![]() Kdy má vysoké ISO smysl? ![]() Při pořizování statické noční fotky je dobře si počkat na soumrak a na okamžik, kdy se rozsvítí světla. Pak je třeba jít s expozicí do mínusu (zde -2/3 EV) a fotka nabude charakteru noční fotografie. ![]() Ten okamžik soumraku je velmi krátký, maximálně je použitelná půlhodinka. Poté nastane moc velká tma. V této chvíli soumraku ještě dokážeme fotit z ruky bez velkého nebezpečí rozhýbání snímku. Jak si počínat, když nastane opravdu tma tmoucí? O tom příště. |
Co je lepší, menší hodnota ISO nebo větší? Jak je to s přepaly? Jak je to s šumem? Pokoušíme se zodpovědět otázky našeho čtenáře.
Mám pocit, že při kratších časech dochází k přepalu u světelných zdrojů a naopak při vyšší citlivosti k růstu šumu. J.V. Je to více otázek najednou. Jednu odstraňme jaksi předem – tu zmínku o prioritě clony. Priorita clony nemá s noční fotkou přímo nic společného, je to prostě jeden režim automatické expozice, kdy můžeme ovlivňovat zaclonění (dáváme mu přednost čili prioritu) a automatika přiřadí odpovídající čas. Soustřeďme se na jádro problému, tedy na ISO a na čas. Začněme ukázkou: ![]() Tato fotografie je pořízena při ISO 200 při cloně 11 dobou osvitu 20 sec, což znamenalo kompenzaci -1 EV. Je samozřejmě upravená, srovnaná a doladění. Když si ji prohlédneme, všimneme si především obrovského rozdílu mezi nejsvětlejšími a nejtmavšími místy. Charakter noční fotky má v jistém smyslu i následující ukázka, pořízená v mé zatemněné pracovně, osvícené jen monitory: ![]() Fotil jsem třemi expozicemi, přičemž jsem nejdřív bodově změřil obrazovky a klávesnici. Při ISO 100 vyšla expozice monitorů 1/5 sec při cloně F8.0, klávesnice 5 sekund při cloně F8.0. To je rozdíl přes 5 EV. Pořídil jsem tedy tři obrázky s dobou osvitu 1/5 sec, 2 sec a 5 sec při cloně F8.0 a spojil všechny tři do jednoho HDR obrázku (viz náš článek ZDE, kde je popsáno, jak se to dělá). Při noční fotce není hlavní problém nedostatek světla – za předpokladu, že máme aparát na stativu. Hlavní problém je v rozsahu jasů. A to je něco, nač naráží ve svých otázkách pan J.V. Rozhodně není řešení ve vysokém ISO. Zde je ukázka šumu při 1600 ISO: ![]() Tento obrázek je pořízen kompaktem při 3200 ISO. Kresebně je snímek zcela bezcenný a navíc tu jsou vypálené jasy, takže vysoké ISO nás nezachránilo. ![]() Kdy má vysoké ISO smysl? ![]() Při pořizování statické noční fotky je dobře si počkat na soumrak a na okamžik, kdy se rozsvítí světla. Pak je třeba jít s expozicí do mínusu (zde -2/3 EV) a fotka nabude charakteru noční fotografie. ![]() Ten okamžik soumraku je velmi krátký, maximálně je použitelná půlhodinka. Poté nastane moc velká tma. V této chvíli soumraku ještě dokážeme fotit z ruky bez velkého nebezpečí rozhýbání snímku. Jak si počínat, když nastane opravdu tma tmoucí? O tom příště. |