Nezařazené

Ještě k otázce RAW a JPEG

Článek o souběžném focení a o dávkovém zpracování RAW z 22. dubna vyvolal velkou pozornost a také odezvu. Z debat jsem vybral tři podstatné příspěvky, které můj článek doplňují. Zopakuji dvě teze – vyjádřil jsem tu pochybnost nad smyslem souvěžného focení v JPEG a RAW a taky nad smyslem dávkového zpracovávání. Tři níže uvedené příspěvky můj článek doplňují v tom, že uvádějí příklady, kdy to užitečné je:

Článek o souběžném focení a o dávkovém zpracování RAW z 22. dubna vyvolal velkou pozornost a také odezvu. Z debat jsem vybral tři podstatné příspěvky, které můj článek doplňují. Zopakuji dvě teze – vyjádřil jsem tu pochybnost nad smyslem souvěžného focení v JPEG a RAW a taky nad smyslem dávkového zpracovávání. Tři níže uvedené příspěvky můj článek doplňují v tom, že uvádějí příklady, kdy to užitečné je:

Jaroslav Kortus (Makofoto) píše:
 Pracuji téměř výlučně s formátem RAW a to od doby, kdy jej Nikon dal do první zrcadlovky (u mne D100). Ale souběžné fotografování do formátu JPG a RAW svůj smysl má a to v následujících situacích: – rychlost dodání – rychle upravit fotky v JPG a pouze ty, co vyžadující větší korekce, se upraví v RAW a následně převedou do JPG (typicky úprava expozice, projasnění stínů, vyvážení barev) – možnost rychlejšího předvýběru záběrů – zvláště na slabším počítači zákazníka je prohlížení RAWů pomalé či nemožné. Zákazník si vybere z náhledů v JPG (lze klidně poslat emailem) a z RAWů se upravují již jen vybrané fotografie.

Ivan Mahdík píše:
Autora trochu poopravím. Zabudol na niekoľko faktov, pri ktorých sa zásadne hromadné úpravy RAW tzv. „batch process“ používajú. Ak sa jedná o fotografovanie scén pre timelapse, kedy je nutné dodržať na veľkom množstve zaznamenaných záberoch lineárnu parametráž. Rezp. existujú dokonca RAW filmy, ktoré podobnú vlastnosť využívajú. Alebo HDR panorámy, klasické panorámy a viacriadkové panorámy. Ďalší bod, konkrétne problematika fotenia do JPG paralelne s RAW nemá zmysel a to úplne bez debaty. Ale! Napríklad ja rád používam tieto dva formáty len výnimočne, ak som si vedomý a je to pre mňa praktickejšie, keď viem že sa dlhšiu dobu nedostanem k PC a určité zábery budem chcieť prezentovať v „surovom stave“ niekde na webe (napr. pri niekoľkodňových túrach a nechcem uploadovať zábery nafotené mobilom, radšej použijem mirrorlens). T.j. stiahnem z fotoaparátu to JPG cez mobil a uploadnem ho na web, bez toho, aby som to pôvodné RAW musel v mobile pracne konvertovať.

Dále dodává:
Raw je v takom stave, do akého sa nafotí. Aj čiernobiely. Samozrejme údaje o farbách má stále, ale nezobrazujú sa (až v editore v PC podľa nastavenia). Držať JPG kvôli rýchlemu náhľadu, neviem či je to úplne dôvodom. Asi to záleží na typu fotoaparátu. Každopádne v tejto téme platí, že vývojári stále používaju RAW + JPG, kvoli multifunkčnosti Emotikona smile Je to praktické a má to využitie. Ale ja osobne do RAW + JPG fotím len výnimočne, iba z dôvodov, ktoré som písal vyššie. Inak čiernobiele RAW sa mi zobrazuje tak ako má. Čiernobiele. Fotiť do RAW + JPG je štandardne menej praktické, ak na to nie je vážnejší dôvod, minimálne kvôli prehľadnosti a kapacite. Tak isto sa spomínalo aj prísne premazávanie fotografii, kvoli množstvu. Záleží to skôr na tom dotyčnom, ako sa rozhodne Emotikona smile Ja ako profík, radšej nič nemažem. Na malom displeji fotoaparátu to nevyzerá tak ako niekde na 4K. A naviac niektoré aj zlé fotografie viem použiť, ako podmaz v nejakej grafike, možno aj len kvoli konáriku Emotikona smile Samozrejme premazávam aj ja a nazvem to prísne mazanie, ale len záberov, kde je mi jasné, že som sa sekol v parametroch, alebo niečom inom.

Lorak Nazirk píše:
Fotografovať do RAW aj JPG je veľmi výhodné ak plánujeme fotky previesť do čiernobielej (napr. portrét). JPG slúži na okamžitú kontrolu vo fotoaparáte, ako bude obrázok vyzerať v čiernobielej verzii. RAW je stále vo farbe. Veľa fotografov má takto nastavený fotoaparát štandardne.

Můj dodatek:
Pokud jde o focení černobílých fotek paralelně s RAW, je to výhodné, o tom není nejmenšího sporu – a toho se týká i moje uvedená výjimka, týkající se kreativních filtrů. Ona ta černobílá digitální fotka je v podstatě kreativní filtr (a v nabídce filtrů ji obvykle najdeme, často i v několika variantách). Samozřejmě souhlasím i s doplňujícími příklady použití souběhu – když jde o rychlost. Jistěže v situaci, kdy dejme tomu někdo fotí sportovní utkání a přes wi-fi modul nahrává fotky rovnou nějak na server, pak to bez JPEG nejde.
V této souvislosti ale doplním ještě o jednu možnost.
RAW je datový soubor, ale obsahuje i obrazovou informaci, která je bezprostředně zobrazitelná v prohlížeči a také editovatelná. Canonské i nikonské RAW (CR2, respektive NEF) fotky mají tento náhled dokonce v plném formátu, kdežto Olympus nebo Panasonic je mají menší. Nicméně, například Zoner Photo Studio umožňuje ve svém Správci pod položkou Upravit funkcí Konvertovat soubor hromadně a velmi rychle vyseparovat tyto náhledy a uložit je jako samostatné JPEG. Jde to jako když to kachnám hází a nemusím si zaplácat kartu souběžnými JPEGy, respektive plnit druhou kartu (pokud má můj fotoaparát dva sloty a dovoluje na jednu kartu ukládat RAW a na druhou JPEG.

Toto jsou ale spíše výjimečné situace. Nadále si ale myslím, že pro standardní focení je souběh RAW a JPEG zbytečnost a pokládám za nerozum fotit celou dovolenou na RAW a pak přijít domů a nasypat tři tisíce fotek do konvertoru a změnit je na JPEG. Tím síš, že pak narazíme na komplikace s promazáváním – musíme mazat i RAW i JPEG. Ano, třeba právě v Zoneru lze mazat najednou soubory stejného názvu a různých přípon, ale je to opět o operaci s jistým stupněm složitosti.

Ukázka hromadného uložení náhledu (nejde o plnohodnotnou konverzi RAW, třebaže se to tak jmenuje!!) je zde, ukládáme zde jen čtyři náhledy, lze to prakticky s jakýmkoli rozumným množstvím: