Prožíváme nejhezčí období v roce, přinejmenším, když vysvitne sluníčko. Zeleň je svěží a kvete všechno, co kvést umí. Dovolte mi podělit se o pár postřehů z posledních dnů. Květina je nejkrásnější projev přírody (kromě ženy, samozřejmě). Samozřejmě že je středem našeho zájmu i při procházkách v přírodě. Nemusí to být žádné vzácné byliny. Každá květina má svůj půvab. Když se podíváte na obrázek vlevo, velký půvab v něm nespatříte. Není to proto, že pampeliška je obyčejná kytička, ale proto, že obrázek není fotograficky viděn. Není to jenom proto, že zabírá celek (dále se budeme zabývat spíše detaily), ale proto, že zabírá realitu, jak ji vidíme běžně kolem sebe. Takhle vidí pampelišky každý a nemá smysl fotit to, co vidí každý. Což je zásada, která samozřejmě platí pro fotografování obecně, nejen pro pampelišky. Je mnoho způsobů, jak vidět kytky „neobyčejně“. Nejjednodušší je – přiblížit se. Obvykle nestudujeme květy takto zblízka. Když se přiblížíme, zachytíme víc detailů, než obvykle vnímáme a obraz je o ně povýšen, ozvláštněn. Co je méně a co více výhodné? Záleží na okolnostech. Srovnejme si vedle sebe tyto dva obrázky: Je na nich stejné aranžmá řezaných květin, ale působí každý jinak, přestože jsou pořízeny prakticky ve stejný čas, za stejné světelné situace stejným fotoaparátem: ten vlevo je pořízen širokým úhlem záběru a ten druhým úzkým úhlem záběru. Vidíte, že ten obrázek vpravo je výraznější, zajímavější. To proto, že na snímku vlevo je patrné rušivé pozadí. Věc ale má háček. To, o čem hovoříme, souvisí s hloubkou ostrosti. zde na Digineffu jsme o této problematice už několikrát psali, například zde. Připomenu, že hloubka ostrosti je pásmo v prostoru, ve kterém budou zobrazené předměty přijatelně ostré na fotografii. Čim širší je úhel záběru, tím je toto pásmo větší, čím užší, tím je menší. Zdánlivě je to stejná dvojice jako nahoře, jenže je víc zacloněná – tentokrát to byla clona 8, to je maximum, na jaké je možné použitý kompakt s velkým rozsahem zoomu zaclonit. Na snímku vlevo teď vidíme mnohem jasněji pozadí – a tudíž pozadí mnohem víc ruší, na snímku vpravo je pozadí jen o maličko zřetelnější, ale růže jsou proostřené. Zdá se tedy, že jsme našli řešení – budeme fotografovat s dlouhým ohniskem a s velkou clonou. Závěr této kapitoly: |
Prožíváme nejhezčí období v roce, přinejmenším, když vysvitne sluníčko. Zeleň je svěží a kvete všechno, co kvést umí. Dovolte mi podělit se o pár postřehů z posledních dnů. Květina je nejkrásnější projev přírody (kromě ženy, samozřejmě). Samozřejmě že je středem našeho zájmu i při procházkách v přírodě. Nemusí to být žádné vzácné byliny. Každá květina má svůj půvab. Když se podíváte na obrázek vlevo, velký půvab v něm nespatříte. Není to proto, že pampeliška je obyčejná kytička, ale proto, že obrázek není fotograficky viděn. Není to jenom proto, že zabírá celek (dále se budeme zabývat spíše detaily), ale proto, že zabírá realitu, jak ji vidíme běžně kolem sebe. Takhle vidí pampelišky každý a nemá smysl fotit to, co vidí každý. Což je zásada, která samozřejmě platí pro fotografování obecně, nejen pro pampelišky. Je mnoho způsobů, jak vidět kytky „neobyčejně“. Nejjednodušší je – přiblížit se. Obvykle nestudujeme květy takto zblízka. Když se přiblížíme, zachytíme víc detailů, než obvykle vnímáme a obraz je o ně povýšen, ozvláštněn. Co je méně a co více výhodné? Záleží na okolnostech. Srovnejme si vedle sebe tyto dva obrázky: Je na nich stejné aranžmá řezaných květin, ale působí každý jinak, přestože jsou pořízeny prakticky ve stejný čas, za stejné světelné situace stejným fotoaparátem: ten vlevo je pořízen širokým úhlem záběru a ten druhým úzkým úhlem záběru. Vidíte, že ten obrázek vpravo je výraznější, zajímavější. To proto, že na snímku vlevo je patrné rušivé pozadí. Věc ale má háček. To, o čem hovoříme, souvisí s hloubkou ostrosti. zde na Digineffu jsme o této problematice už několikrát psali, například zde. Připomenu, že hloubka ostrosti je pásmo v prostoru, ve kterém budou zobrazené předměty přijatelně ostré na fotografii. Čim širší je úhel záběru, tím je toto pásmo větší, čím užší, tím je menší. Zdánlivě je to stejná dvojice jako nahoře, jenže je víc zacloněná – tentokrát to byla clona 8, to je maximum, na jaké je možné použitý kompakt s velkým rozsahem zoomu zaclonit. Na snímku vlevo teď vidíme mnohem jasněji pozadí – a tudíž pozadí mnohem víc ruší, na snímku vpravo je pozadí jen o maličko zřetelnější, ale růže jsou proostřené. Zdá se tedy, že jsme našli řešení – budeme fotografovat s dlouhým ohniskem a s velkou clonou. Závěr této kapitoly: |