Aktuality, Tvorba

Jan W. Drnek a jeho Epopej

O významnou událost na letošním FomeiTop festivalu v Hradci králové (19.-20. září) se zasloužil fotograf Jan W. Drnek. Původním vzděláním kybernetik, jako fotograf se zaměřil na HDR techniky a panoramatickou velkoformátovou fotografii s vysokým rozlišením. Setkal jsem se s ním ještě před FomeiTopem v předváděcím středisku Canon v Holešovicích. Připravoval tam k tisku 3D reprodukci klíčově významného díla Františka Kupky Katedrála. Na vzorku je patrná plastická struktura, jak ji vytvořil speciální stroj OCE Arizona. Plastická struktura se nanáší postupně, nejdříve ve formě černého podkladu. V dalších krocích se nanese bílá barva a poté samotný barevný tisk. Příprava je náročná, potřebné masky vytváří Jan Drnek ručně v Photoshopu. Při tisku musí vše pečlivě kontrolovat.

Muchova Epopej byla pro něho velká výzva. Ještě před tím, než byla odeslána do Japonska k vystavení pracoval fotograf půl roku na pořízení věrné foto reprodukce. K nasvícení používal osvětlovací agregáty Fomei, k fotografování používal Canon EOS 5S R s objektivem 300/2.8. Každé plátno o rozměrech typicky 8 x 6 m snímal postupně, takže pořídil dvě až tři sta fotografií. Velkou péči věnoval rovnoměrnosti osvětlení a barevné věrnosti. Hrubou představu o obtížnosti úkolu si uděláte podle tohoto jediného záběru z videa, pořízeného pro dokumentaci postupu.

Výsledné soubory fotografií (samozřejmě pořízených v RAW) poté vyvolával a spojoval do výsledného obrázku. Celý postup si můžete shlédnout na videu na Youtube:




Mnohem víc informací pak je na stránce www.epopej.eu.

Pan Jiří Havel mi laskavě poslal fotku, kterou na FomeiTop pořídil, jsem nad knihou (vpravo v kabátě) s panem Drnkem. Fotka pěkně ukazuje, jak monumentální artefakt ta kniha je. Má rozměry 62 x 42 cm, obsahuje 336 stran, převážně obrazů.

Každý z dvou set exemplářů je svým způsobem unikát, doplněný šperkem vytvořeným Muchovou vnučkou, paní Jarmilou Mucha Plockovou, a také třemi symbolickými kameny, mramorem z ostrova Athos, červeným vápencem z lomu Cikánka a černým pazourkem z Rujány. Kameny pro výzdobu díla sbíral fotograf osobně se svou paní a dalšími (četnými a nadšenými) spolupracovníky.

Myslím, že pro návštěvníky FomeiTop bylo setkání s tímto dílem a jeho autorem velký zážitek. Je to připomenutí, k jak úchvatným výsledkům vede soudobá technika násobená umem, zkušeností a pílí lidí, kteří dovedou techniky využít až ke krajnosti.